♦ La unele bunuri alimentare de bază, precum uleiul, lactatele sau bunurile de băcănie, există de fapt o scădere a consumului în volum - ca număr de unităţi/bucăţi achiziţionate, şi asta pentru că preţurile au crescut şi cu peste 30%, fapt ce i-a determinat pe oameni să îşi raţionalizeze cumpărăturile.
Vânzările de bunuri de larg consum - adică produse alimentare, băuturi, articole de îngrijire personală şi de îngrijire a locuinţei - în comerţul modern au crescut anul trecut cu puţin peste 17%, un ritm accelerat, care în mod normal ar fi indicat un apetit major pentru shopping.
Anul trecut însă, avansul a fost susţinut aproape exclusiv de scumpirile pe bandă rulantă ce au avut loc în toate domeniile.
Astfel, vânzările în volum – cel mai concludent indicator pentru consumul privat – au crescut cu sub 3%, restul fiind efectul inflaţiei, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă RetailZoom.
Cifrele fac referire la vânzările din comerţul modern, adică cele din hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, cash&carry şi proximitate modernă. Nu sunt incluse aici reţelele locale şi magazinele tradiţionale. Şi în cazul lor, vânzările au fost pe plus din cauza inflaţiei, dar în volum se remarcă o scădere.