Companii

Regele mall-urilor, Iulian Dascalu: Nu regret ca nu am vandut pana acum, dar nu exclud aceasta varianta pe viitor

Regele mall-urilor, Iulian Dascalu: Nu regret ca nu am vandut pana acum, dar nu exclud aceasta varianta pe viitor

Iulian Dascalu, proprietarul companiei Iulius Group: Construirea la Iasi a primului mall din Romania in afara Bucurestiului a fost o mare provocare. La momentul respectiv toata lumea era sceptica, finantarile se obtineau greu, piata de retail era blocata cu proiecte construite dupa modelul vechilor magazine universale, axate strict pe ideea de cumparaturi.

17.11.2008, 16:13 97

"In toti cei opt ani de construire si operare de malluri, am primit multe propuneri interesante. Anul 2007 si inceputul anului 2008 au fost bogati in oferte venite din partea unor fonduri de investitii straine. Nu regret ca nu am vandut pana acum, dar nu exclud aceasta varianta pe viitor", a declarat Dascalu.

Omul de afaceri iesean detine pe piata locala patru centre comerciale sub brandul Iulius Mall, in Iasi, Timisoara, Cluj-Napoca si Suceava, prin care controleaza aproximativ 15% din piata mallurilor la nivel national. Evaluarea portofoliului este insa dificil de realizat in momentul de fata, tinand cont ca in ultimele luni nu a fost realizata nicio tranzactie cu un centru comercial de pe piata locala.
Cu toate acestea, consultantii apreciaza ca daca anul trecut un mall putea fi evaluat ca multiplu de 15 al profiturilor anuale, in prezent, pe fondul crizei, acest indicator scade in jurul valorii de 12, respectiv un randament anual al investitiei de 8-8,5% anual. In aceste conditii, la o chirie medie lunara de 20 euro/mp (suma neconfirmata de proprietarul centrelor Iulius Mall, dar un nivel mediu pentru centrele comerciale din provincie) valoarea celor patru centre comerciale detinute de Dascalu depaseste 500 mil. euro.
Evaluarea companiei insa ar trebui sa ia in calcul si creditele contractate pentru proiectele operationale si pentru cele aflate in dezvoltare, care se ridica la 370 de milioane de euro, Dascalu fiind unul dintre cei mai indatorati antreprenori locali.
"Pe masura ce afacerea da semne de crestere, urmatorul pas este acela de a te gandi la reinvestirea profitului si la marirea afacerii. Sunt adeptul dictonului 'Think Big', e primul pas spre succes, iar din momentul in care lucrurile incep sa functioneze, este absolut normal sa cauti suport financiar pentru planurile de viitor", explica Dascalu.
Omul de afaceri a deschis in anul 2000 la Iasi primul centru comercial modern din afara Capitalei, perioada in care doar compania cu actionariat turcesc Anchor Grup mai mizase pe acest nivel de investitii in Romania, deschizand Bucuresti Mall in 1999.
Intre timp, mallul de la Iasi a mai trecut prin doua procese de modernizare, pentru a ramane competitiv cu centrele comerciale ale concurentei din oras, care a devenit tot mai intensa. "Construirea la Iasi a primului mall din Romania in afara Bucurestiului a fost o mare provocare, la momentul respectiv toata lumea era sceptica, finantarile se obtineau greu, piata de retail era blocata cu proiecte construite dupa modelul vechilor magazine universale, axate strict pe ideea de cumparaturi. La momentul respectiv SUA experimentau concepte inedite, mallul era un stil de viata. Diferenta foarte mare dintre cele doua sisteme m-a facut sa anticipez oarecum potentialul pietei romanesti, si astfel am demarat un proiect care la momentul actual contabilizeaza patru centre comerciale de tip mall in Iasi, Timisoara, Cluj si Suceava", povesteste omul de afaceri.
Dupa Iasi, a urmat la o distanta de cinci ani proiectul din Timisoara, cel din Cluj-Napoca in 2007 si in luna noiembrie a acestui an a fost finalizat Iulius Mall Suceava. Dascalu poate fi inclus in categoria de antreprenori locali care am mizat pe un nou model de business, precum Dan Ostahie, care infiinta in 1992 grupul Altex, sau Dan Sucu, care un an mai tarziu punea bazele celui mai mare grup din industria de mobilier - Mobexpert. A fost inspiratie, dar si know-how extern.
"Cred ca a fost mai degraba vorba despre faptul ca am anticipat in 2000 realitatile anului 2007. Au existat totusi o serie de factori care au facilitat accesul pe piata locala de retail: sprijinul activ si know-how-ul ICSC (International Council of Shopping Centers - n.r.) New York, studiile de piata efectuate in orasele in care am dezvoltat proiecte, precum si faptul ca la momentul respectiv nu existau pe piata competitori." Planurile companiei nu se rezuma la reteaua Iulius Mall, Dascalu avand in constructie un proiect mixt in centrul Iasiului, oras in care omul de afaceri a si inceput afacerile imobiliare. Proiectul Palas implica investitii de 250 de milioane de euro, fiind unul dintre cele mai mari din afara Bucurestiului.
Programat pentru finalizare in anul 2010, Palas va cuprinde peste 500 de apartamente, o zona comerciala, birouri de clasa A, hoteluri de patru stele, un parc de 50.000 de metri patrati si o parcare de 3.000 de locuri.
In plus, compania ar putea extinde si reteaua de malluri Iulius, pentru care vizeaza orasele de mari dimensiuni.
 
 

 

AFACERI DE LA ZERO