Companii

Reportaj: Acasă la Inditex, într-un „sătuc“ spaniol ce ţine loc de pupitru de comandă pentru 5.000 de magazine

Acasă la Inditex, într-un „sătuc“ spaniol ce ţine loc de pupitru de comandă pentru 5.000 de magazine

Autor: Cristina Rosca

06.03.2011, 23:59 1598

"Pe noi criza financiară nu ne-a afectat, şi chiar nu putem fiun barometru pentru revenirea din această situaţie economicădificilă", spune Raul Estradera, director de comunicare în cadrulInditex, la o cină pe malul Oceanului Atlantic, în Arteixo, un satde circa 25.000 de locuitori în care s-a născut acest business.

La circa zece kilometri de La Coruna, în nord-vestul Spaniei,grupul spaniol, unul dintre cele mai mari din domeniu la nivelmondial, cu afaceri de 11 mld. euro în 2009, îşi are sediul. Aiciîn clădirea Indirex sunt şi echipele care se ocupă de Zara, primulbrand al Inditex şi totodată cel care aduce peste 50% din afacerilegrupului, precum şi de Zara Home şi Pull&Bear. Celelaltebranduri - Bershka, Uterque, Stradivarius, Massimo Dutti şi Oysho -au sediul central la Barcelona.

Reprezentanţii Inditex nu vorbesc despre cifra de afaceri şinici nu se laudă cu faptul că sunt cei mai mari sau unii dintre ceimai mari jucători din domeniu. Ba mai mult, o fac să pară un lucrunu foarte important. Este important, spun ei, că au depăşitplafonul de 5.000 de magazine în întreaga lume şi că au circa100.000 de angajaţi. Doar în România au deja 55 de magazine şi suntîn curs de deschidere altele, iar numărul angajaţilor depăşeşte1.000 de oameni, potrivit unor surse din piaţă.

Acasă la Inditex este linişte şi pare că problemele crizei nu auajuns. Sediul central din Arteixo este o clădire din sticlă desprecare nu ai bănui nimic dacă nu ai vedea scris la intrare Inditex.La ora 9 dimineaţa maşinile intră pe poartă una după cealaltă.Vizitatorii nu pot trece însă de barieră fără acreditare. Înăuntrutotul este lemn şi marmură. Clădirea pare însă neocupată pentru căpe holuri nu este nimeni. În birouri însă e lume şi toţi angajaţiipar ocupaţi. "O să vedeţi că la noi toată lumea este frumoasă şi seîmbracă bine", ne avertiza o reprezentantă a Inditex. La Inditex nuse vede foarte multă lume, însă la Zara acasă, oamenii sunt multmai "vizibili" pentru că "birourile" sunt de fapt un birou deschis.Mai mult, este mişcare, oamenii aleargă, merg la întâlniri şilucrează la calculator.

Cele două case - cea a Inditex şi cea a Zara - sunt despărţitede o linie "invizibilă" pentru că fiecare are casa lui, potrivitunui reprezentant al Inditex. De fapt, amândouă sediile sunt înaceeaşi clădire.

Fără publicitate

Care este însă povestea Inditex? Istoria companiei spanioleîncepe cu aproape jumătate de secol în urmă, în Galicia, înnord-vestul Spaniei, cu o fabrică. Pentru că fabrica avea comenzipe bandă rulantă, Amancio Ortega, omul din spatele acestui gigantîn modă, retras de foarte puţină vreme de la conducerea companiei,a deschis primul magazin Zara în 1975. Patru ani mai târziu aveacinci spaţii, iar în '88 depăşea graniţele Spaniei şi "ateriza" înPorto, Portugalia. Acum, în toate colţurile lumii şi în fiecareoraş din Spania, ba chiar la fiecare colţ de stradă, găseşti unmagazin al Inditex. Şi nici de clienţi nu duc lipsă spaniolii,chiar dacă economia a fost lovită de recesiune, iar rata şomajuluieste la circa 20%.

Ce este cel mai interesant este că grupul nu îşi facepublicitate, pentru că, spun ei, au găsit o altă soluţie pentru aatrage clienţii în magazine. Soluţia este un mix de cinci elemente- poziţionarea magazinelor, arhitectura lor, decorarea vitrinelor,aşezarea produselor în magazine şi customer service.

În spatele fiecăreia dintre aceste etape stă o echipă deangajaţi care creează, testează şi apoi implementează înmagazinul-pilot. Apoi, aceştia fac poze în acest magazin "secret",poze pe care le trimit în toate magazinele din lume, pentru cătoate trebuie să arate la fel. Conceptul de magazin-pilot a fostintrodus de Inditex în urmă cu mai mulţi ani, iar acum există câteunul pentru fiecare brand. Un astfel de "magazin" este magazin doarcu numele, pentru că nu se pot face cumpărături aici. Ţinut departede ochii lumii, spaţiul este un "cobai" pentru magazinele reale alefiecărui brand. Aici sunt trimise prima dată colecţiile, şi oechipă de "arhitecţi pentru interior" aşază hainele şi decoreazăvitrinele de asemenea manieră încât clienţii să vină fără să maifie nevoie de publicitate. "Deşi conceptul de bază este acelaşi întoate colţurile lumii, decorarea vitrinelor poate suferi micimodificări de la oraş la oraş", spune Estradera.

Puzzle-ul Inditex

Cu magazine din China până în Statele în Unite, şi în curând înAustralia, spaniolii de la Inditex ţin situaţia sub control înorice moment, pentru că, spun ei, "în orice moment ştim ce se vindeşi cât se vinde în orice magazin din lume".

"Echipele din sediul central sunt în permanenţă în contact cureprezentanţii magazinelor din fiecare ţară. Chiar dacă nu vorbescla telefon în fiecare zi, cu siguranţă sunt la curent cu tot ce seîntâmplă."

În departamentul însărcinat cu această misiune, în sediulcentral al Zara din Arteixo câteva zeci de oameni stau cu ochii înmonitoare pentru a urmări situaţia magazinelor brandului. În salalungă, de un alb orbitor, decorată cu câţiva pereţi falşi caredespart partea de creaţie de cea comercială sunt câteva zeci, chiarsute de angajaţi. Reprezentanţii Inditex explică: "Toţi angajaţiinoştri sunt într-un contact permanent, însă fiecare are propriilesarcini bine determinate". Totul este ca un puzzle unde fiecarepiesă se potriveşte la locul ei.

Procesul este însă complex şi fiecare etapă implică cel puţincâteva sute de oameni. Mai mult, moda merge mână în mână cuinformatica, pentru că fără calculatoarele care ţin sub controlîntregul proces nu ar exista hainele.

Mai bine de 100 de oameni se ocupă de partea de creaţie ahainelor la Zara pentru femei. Tot atâţia sunt şi în secţiunea decreaţie pentru bărbaţi şi în cea pentru copii. "Fiecare creează şiexpune către ceilalţi. Unele modele sunt alese şi merg mai departe,altele rămân doar la stadiul de proiect."

De aici, modelele pe hârtie sunt trimise către departamentulcare le realizează tot pe hârtie, însă în mărime naturală, apoitrec pe la croitorie, unde se creează prototipul, şi mai departeajung în fabricile partenere, unde sunt realizate în număr infinitde mare. De aici nu sunt însă trimise în magazine, ci înapoi laInditex, unde sunt călcate, ambalate şi distribuite înmagazine.

Orice comandă ajunge în una dintre cele peste 70 de ţări undeeste prezent grupul spaniol în maximum două zile. Odată primităcomanda dintr-o anumită ţară este nevoie de două ore pentruprocesare, opt ore pentru realizarea coletelor şi în 36 de ore -dacă este trimisă cu camionul - sau 48 de ore (pentru altecontinente) cu avionul - ajunge la destinaţie. În interiorulEuropei, unde sunt realizate 80% din vânzările grupului, seutilizează transportul terestru.

Pentru restul lumii, avionul. Pentru a-şi realiza obiectivul de48 de ore divizia de distribuţie lucrează non-stop. Aceasta esteînsă singura cu un asemenea program. În fabrici se lucrează doaropt ore, "pentru că reuşim să ne acoperim nevoile astfel. Doar înperioada de vârf, dacă nu ne descurcăm, prelungim programul dinfabrici".

Întregul proces are precizia unui ceas pentru că fiecare elemental acestui lanţ este deţinut sau controlat de Inditex, de lafabrici la companiile de transport şi distribuţie. Mai mult,compania deţine şi o agenţie de turism pentru a facilitacălătoriile angajaţilor. Totul în sediul central.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO