În ultimii ani, preluând modelul din Vest, antreprenori români au dezvoltat mici magazine cu îngheţată artizanală, exemple fiind Cremeria Emilia din Bucureşti sau Moo Gelato din Iaşi.
Aproximativ 200 de laboratoare din coÂfeÂtării, dozatoare aÅŸezate la colÅ£ul străzilor sau mici faÂbrici realizează înÂgheÅ£ată, concurând astÂfel cu jucători mari precum Unilever (AlÂgida, Napoca), Nestlé (Joe, NirÂvana), Betty Ice sau Top Gel pe piaÅ£a de 150 mil. euro a îngheÅ£atei, arată o analiză a ZF făcută pe baza datelor de la ANSVSA. Acestea au vânzări estimate de ZF la peste 20-30 mil. euro.
În plus, pe această piaţă au mizat şi cofetăriile care, profitând de laboratoarele proprii, au început să producă şi îngheţată artizanală după propriile reţete. Însă, cele mai cunoscute sunt dozatoarele de îngheţată care vând produse şi cu 2-3 lei.
De exemplu, în Bucureşti sunt opt companii care produc îngheţată, în timp ce în Prahova sunt nouă astfel de firme. În judeţe precum Teleorman sau Covasna nu există nicio societate de acest fel înregistrată, conform ANSVSA.
Piaţa îngheţatei este încă departe de a atinge potenţialul maxim, în condiţiile în care un român consumă în medie aproximativ 20 de cornete de îngheţată anual, faţă de 80 de cornete cât consumă un locuitor al peninsulei scandinave.
În România, îngheţata este percepută ca un produs răcoritor în timpul verii şi nu ca un desert, aşa cum se întâmplă în alte ţări. De aceea ţara este plasată pe ultimele locuri în Europa la nivelul consumului per capita, iar vânzările de îngheţată se înregistrează în proporţie de 80-90% în sezonul călduros.
ÃŽnsă, jucătorii din domeniu vorbesc de o uÅŸoară creÅŸtere a consumului ÅŸi pe timpul iernii. PiaÅ£a înÂgheÅ£atei trece prin unele din cele mai bune perioade de după criză, vara călduroasă, dar ÅŸi reducerea TVA la alimente susÅ£inând creÅŸterea consumului anul acesta.
Astfel, pariul micilor antreprenori pe piaÅ£a înÂgheÂÅ£atei vine în contextul în care veniturile românilor cresc, consumul este pe o pantă ascendentă, iar conÂsumatorii sunt deschiÅŸi la a încerca produse noi. ÃŽnsă, piaÅ£a este controlată de trei jucători mari – Unilever, Nestlé ÅŸi Betty Ice, care împreună au jumătate din vânzările de pe piaţă, conform companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.