Retail&Agrobusiness

7 din 10 restaurante din România se confruntă cu risipa alimentară. Fructele, legumele şi carnea conduc în topul celor mai aruncate produse

7 din 10 restaurante din România se confruntă cu risipa...

Autor: Cristina Bellu

26.09.2022, 12:50 149

Majoritatea restaurantelor din România (73%) se confruntă cu risipa alimentară, cea mai mare parte din aceasta fiind asociată fructelor, legumelor şi cărnii, arată un studiu privind risipa alimentară în restaurantele locale realizat de Edenred România, în parteneriat cu Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA) şi Mastercard.

Astfel, potrivit analizei, jumătate dintre restaurante aruncă zilnic între 1-5% din mâncarea produsă, iar 20% aruncă între 5-15%.

În topul celor mai aruncate produse se află materiile prime – fructe, legume, carne – în proporţie de 70%, urmate de mâncărurile deja preparate (30%).

Pentru 3 din 10 operatori, risipa are loc exclusiv în bucătărie, în timp ce pentru ceilalţi 7 din 10, aceasta se produce în restaurant sau în ambele locuri.

„Pentru a creşte un business sănătos în alimentaţia publică, este esenţial să abordăm problema risipei atât din perspectiva educaţiei, cât şi a schimbării mentalităţii. Avem nevoie şi de sprijinul autorităţilor de a identifica modalităţi prin care operatorii din HoReCa, în loc să arunce mâncarea, să o poată redirecţiona spre ONG-uri. Pentru membrii HORA, ca şi pentru mulţi alţi operatori, surplusul de mâncare reprezintă o cheltuială în plus, dar şi risc de infecţie dacă nu este distrusă corespunzător”, spune Ion Biriş, Preşedinte HORA România.

Date studiului mai arată că peste jumătate din restaurantele din România au implementat măsuri de combatere a risipei alimentare, precum donarea alimentelor, parteneriatele cu platforme prin care vând mâncarea rămasă la jumătate de preţ sau eficientizarea gestionării resurselor prime.

Astfel, când vine vorba de alimentele care sunt pe cale să expire, studiul arată că jumătate dintre acestea sunt aruncate, iar 20% sunt refolosite pentru pregătirea altor preparate. Ceilalţi 30% donează alimentele care urmează să expire, fie către personal sau către asociaţiile care au grijă de animale, fie le dau retur către furnizori sau, în cele mai multe cazuri, se asigură că le vor folosi înainte de a ajunge la data de expirare.

Majoritatea respondenţilor (81%) au declarat că vara se risipeşte cea mai mare cantitate de mâncare. Temperaturile ridicate, dar şi numărul mult mai mare de clienţi din sezonul estival sunt câteva dintre motive. De asemenea, 32% au afirmat că în weekend înregistrează un grad mai mare de risipă, faţă de zilele din cursul săptămânii.

Cei mai mulţi au afirmat că cea mai importantă şi practică metodă de a reduce risipa alimentară este raportarea corectă dintre cererea de produse şi achiziţia materiei prime. Cu alte cuvinte, restaurantele iau în calcul fluxul de clienţi din anumite perioade, pentru a calcula necesarul de materie primă, astfel încât să evite surplusul care conduce, de cele mai multe ori, la o cantitate mai mare de alimente aruncate.

“Risipa alimentară este una dintre cele mai mari provocări pentru restaurante. Aceasta reprezintă o sursă de pierderi pentru business-uri, precum şi pentru bugetul personal şi afectează inclusiv economia naţională. Însă, adresată corect, atât din punctul de vedere al gestiunii operatorilor, cât şi la nivel legislativ, risipa alimentară poate fi transformată, dintr-o vulnerabilitate majoră, într-un circuit standardizat, cu multipli beneficiari”, a concluzionat Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România şi Croaţia.

Alături de studiul lansat, cele trei instituţii au realizat şi un material prin care sprijină operatorii în demersul lor de reducere a risipei alimentare. Cele două iniţiative se înscriu sub umbrela FOOD (Fighting Obesity through  Offer & Demand), cel mai amplu proiect european de promovarea a obiceiurilor alimentare sănătoase, iniţiat de Edenred.

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO