Retail&Agrobusiness

Adevăratul roller coaster din consum. Cum a evoluat consumul de bunuri FMCG în primele şase luni din 2020. Goana după alimente de la jumătatea lui martie, cu creşteri de vânzări de 80%, a ajuns doar o amintire. Consumul a intrat în teritoriu negativ

Adevăratul roller coaster din consum. Cum a evoluat consumul de bunuri FMCG în primele şase luni din 2020. Goana după alimente de la jumătatea lui martie, cu creşteri de vânzări de 80%, a ajuns doar o amintire. Consumul a intrat în teritoriu negativ

Autor: Cristina Roşca

15.08.2020, 19:02 1633

♦ Vânzările de bunuri de larg consum au crescut în primul semestru din acest an în medie cu 15,6%, însă variaţiile de la o săptămână la alta sunt foarte mari ♦ Există de asemenea diferenţe de la o categorie de produse la alta, astfel că vânzările de alimente şi bunuri pentru casă au plus 16% fiecare, pe când apetitul pentru produse de îngrijire personală e mai mic, creşterea fiind de doar 10%.

Evoluţia consumului de bunuri FMCG în primele şase luni din 2020 a variat puternic de la o săptămână la alta, în funcţie de evenimentele din piaţă, de măsurile anunţate de guvern şi de numărul de cazuri.

La nivel general însă, în cele mai multe săptămâni a existat un plus de cel puţin 10%, arată un studiu al companiei de cercetare de piaţă Retail Zoom.

Astfel, în luna martie, măsurile luate de autorităţi pentru a asigura distanţarea socială şi limitarea mişcării populaţiei s-au resimţit în consumul privat. Mai exact, în perioada 9-15 martie vânzările de bunuri de larg consum au înregistrat o creştere de 79% comparativ cu aceeaşi săptămână a anului anterior. Acesta a fost un nivel maxim de creştere atins în acest an, avansul fiind susţinut de o efervescenţă a cumpărăturilor, românii optând în acea perioadă pentru a face provizii ce urmau să le asigure “supra­vieţuirea“ la domiciliu pentru o mai lungă perioadă de timp. La polul opus, au existat două săptămâni pe minus, cea dintre 20 şi 26 aprilie şi ultima din iunie.

În cazul cele din aprilie explicaţia rezidă în faptul că anul acesta Paştele a avut loc cu o săptămână mai devreme ca în 2019.

„În ceea ce priveşte scăderea din iunie, din ultima săptămână, ea trebuie privită doar ca un eveniment individual, nu ca un trend. Acest lucru este confirmat de faptul că în iulie vânzările au crescut din nou. Dat fiind că analiza se face săptămânal şi se raportează la aceeaşi perioadă din 2019, trebuie văzut un con­text mai larg, mai exact ce s-a petrecut în fie­­care din cei doi ani“, spune Bogdana Gheor­­ghe, managing director al Retail Zoom.

Ea adaugă că în mod normal lunile de vară iulie şi august sunt bune pentru vânzările de bunuri de FMCG, vacanţele românilor în ţară şi revenirea celor plecaţi peste hotare acasă în sezonul estival ţin această piaţă sus.

Această tendinţă e confirmată şi de Daniel Gross, executivul care conduce discounterul german Penny în România, o reţea de peste 250 de magazine. El spune că luna august pentru companie e la fel de bună în mod normal ca decembrie. Românii din străinătate care vin să îşi petreacă în ţară concediile în august sunt clienţii suplimentari ai reţelei. În contextul pandemiei însă, cifrele sunt acum sub semnul întrebării.

După primele şase luni vânzările de bunuri de larg consum, respectiv alimente, produse de îngrijire personală şi a locuinţei, au crescut cu 15,6% comparativ cu aceeaşi perioadă din anul anterior. Creşterea e susţinută de toate categoriile de produse, deşi ritmul diferă. Astfel, vânzările de alimente şi bunuri pentru casă au plus 16% fiecare, pe când apetitul pentru produse de îngrijire personală e mai mic, creşterea fiind de doar 10%, potrivit unui studiul al Retail Zoom. Avansul ia în calcul şi creşterile de preţ.

Analiza RetailZoom a fost făcută în peste 3.000 de magazine din comerţul modern internaţional, fiind analizate 184 de categorii de bunuri, atât produse alimentare, cât şi de îngrijire personală şi a casei.

În analiza RetailZoom, în cazul magazinelor de mici, de proximitate, discount sau supermarketuri au fost analizate reţelele Carrefour Market, dm drogerie markt, Inmedio, Mega Image şi Shop & Go, Penny Market, Profi şi Xpress. În cazul magazinelor mari au furnizat date Cora, Carrefour (formatul de hipermarket) şi Metro Cash&Carry.

 
Comedymall VOT IN PANDEMIE
AFACERI DE LA ZERO