Retail&Agrobusiness

Americanii de la McDonald’s vând businessul local unui rus

Înghesuială la deschiderea primului McDonald’s din România, în 1995, în Piaţa Unirii din Bucureşti

Înghesuială la deschiderea primului McDonald’s din România, în 1995, în Piaţa Unirii din Bucureşti

Autor: Cristina Rosca

30.03.2015, 00:07 1582

Gigantul McDonald’s, un simbol al capitalismului american, şi-a vân­dut afacerile din România către un antreprenor rus care va prelua astfel masterfranciza celor aproape 70 de restaurante cu afaceri de circa 100 mil. euro, potrivit unor surse din piaţă.

Americanii au venit pe piaţa locală în 1995, când au deschis porţile capitalismului cu un restaurant în Piaţa Unirii, într-o perioadă când investitorii străini puteau fi număraţi pe degetele de la o mână.

Astăzi, după două decenii, pe o pia­ţa dominată de companii multi­-na­ţio­nale şi de branduri străine, McDonald’s decide să vândă businessul local şi să rămână pe piaţă doar în franciză, un model de business care este deja practicat în alte ţări şi care înseamnă costuri mai mici şi marje de profit mai mari. În primii ani, lanţul de restaurante de tip fast-food era o destinaţie „turistică“ în sine, în contextul în care branduri precum Zara sau Carrefour nu-şi întorseseră privirile către Ro­mânia, iar românii abia se obişnuiau cu capitalismul.

„Mi-amintesc că după ce s-a deschis primul restaurant McDonald’s veneam în excursie cu şcoala la Bucureşti şi unul dintre obiectivele noastre era să luăm masa la McDonald’s“, spune Roxana P. (31 de ani). Astfel, la deschiderea primului restaurant McDonald’s de la parterul centrului comercial Unirea, în prima zi au fost plasate 16.000 de comenzi, un nivel record de vânzări la nivel european. Mii de oameni se aşezau atunci la coadă pentru a gusta din simbolul capitalis­mului american, hamburgerul. În acea primă zi, pragul localului a fost trecut de 40.000 de oameni, potrivit datelor furnizate anterior de oficialii McDonald’s de la acea vreme. Astăzi, la aproape 20 de ani distanţă, lanţul de fast-food are zilnic 150.000 de clienţi în cele aproape 70 de localuri.

La începuturi, coada se întindea mult în stradă, iar înăuntru îmbulzeala s-a lăsat şi cu câteva geamuri sparte, după cum îşi amintea anterior Marian Alecu, primul director executiv al lanţului în România. Timp de 16 ani numele lui Marian Alecu a venit la pachet cu cel al McDonald’s România, lanţ de restaurante al cărui prim angajat a fost şi pe care l-a condus până în 2009. El s-a angajat la Mcdonald’s România în 1993 după doi ani în care fusese director de vânzări la Coca-Cola, unul dintre principalii furnizori ai lanţului de restaurante. Anterior, timp de un deceniu a fost inginer la uzinele Vulcan. În primele luni - când încă lucra la Coca-Cola - a mers cu repre­zen­tanţii gigantului american McDonald’s să le prezinte piaţa. Apoi, aceştia i-au făcut oferta de angajare. Un an şi jumătate a fost singurul lor angajat. Era business development mana­ger. După trei ani l-au promovat director general.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO