Retail&Agrobusiness

ANALIZĂ Pariu pe logistică în continuare: Retailerii investesc în depozite noi, semn că mai e loc pentru dezvoltarea universului de magazine care a trecut pentru prima dată în 2022 pragul de 4.000 de unităţi

În ceea ce priveşte dezvoltarea logistică, unii jucători mizează pe spaţii închiriate de la companii specializate, în timp ce alţii optează pe propriile depozite.

În ceea ce priveşte dezvoltarea logistică, unii jucători mizează pe spaţii închiriate de la companii specializate, în timp ce alţii optează pe propriile depozite.

Autor: Cristina Roşca

01.01.2023, 18:31 1920

Retailerul francez Carrefour va inagura un nou depozit în România în 2023, acesta urmând a fi amplasat în zona de est a ţării.

Penny vrea ca până în 2029 să mai ridice două spaţii logistice, ultima inagurare datând de anul trecut.

La începutul acestui an, Auchan a deschis al doilea depozit amplasat în oraşul Călan, din judeţul Hunedoara, iar pe viitor vrea să parieze pe dezvoltarea logistică regional.

Profi în prezent analizează noi proiecte după ce a prelungit contractul din cadrul parcului Logicor din Ploieşti.

În retailul cu dominantă alimentară, investiţiile logistice merg mână în mână cu expansiunea. Astfel, dacă reţelele de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount sau proximitate modernă inaugurează depozite noi, rezultă că mai e loc şi de magazine.

Momentan, universul de comerţ modern numără peste 4.000 de unităţi, prag atins în 2022, iar jucătorii din piaţă spun că vor să continue expansiunea. În paralel, ei deschid şi depozite noi.

Retailerul francez Carrefour, prezent pe piaţa locală de mai bine de două decenii, va inagura un nou depozit în România în 2023, acesta urmând a fi amplasat în zona de est a ţării. Oficialii companiei spun că decizia dezvoltării logistice vine ca urmare a expansiunii reţelei de magazine.

„În 2023, vom continua să ne dezvoltăm amprenta omnichannel, prin extinderea reţelei naţionale de magazine cu noi unităţi, din toate formatele, şi totodată vom continua procesul de remodelare. Pentru a susţine toate aceste extinderi, plănuim să inaugurăm un nou depozit logistic în partea de est a ţării”, spun reprezentanţii companiei care nu oferă detalii privind acest proiect.

Din datele ZF, acesta este primul pariu logistic al grupului francez în zona Moldovei. Compania are local circa 15 hectare de depozite la Deva, la Brazi în judeţul Prahova şi lângă Bucureşti. În ceea ce priveşte dezvoltarea logistică, grupul Carrefour mizează pe spaţii închiriate de la companii specializate, mai degrabă decât pe propriile depozite.

Acesta este în special cazul jucătorilor din Franţa, dar nu numai. Oficialii retailerilor care preferă chiria au spus că optează pentru acest model de business pentru a direcţiona banii către alte investiţii, fie ele comerciale, fie în sortimentaţie sau marketing. Nemţii pe de altă parte preferă să dezvolte în proprietate. Un exemplu în acest sens îl reprezintă Penny, activ pe segmentul de discount.

„În acest moment avem patru depozite logistice în Ştefăneştii de Jos, Turda, Bacău şi Filiaşi. În total avem peste 84.000 mp (8,4 ha) utili de depozitare, unde încap aproximativ 100.000 de paleţi.” Penny a deschis la finalul lui 2021 un depozit nou la Filiaşi, judeţul Dolj, de 23.000 mp (2,3 ha), în urma unei investiţii de 26 milioane euro. Toate aceste spaţii sunt în proprietatea retailerului.

“Pe viitor, ca parte din noul ciclu strategic şi de dezvoltare pe care l-am pornit încă din 2020, ne-am propus să mai deschidem două depozite până în 2029. Unul va fi situat în Bucureşti, iar celălalt în zona Banatului. Totodată, până la mijlocul anului 2023 vom demara procesul de licitaţie pentru extinderea depozitului din Bacău, cu încă 7.500 mo, dedicaţi dry food/ produsele uscate.”

Penny este unul dintre jucătorii care a acoperit uniform ţara cu magazine şi apoi a decis să dezvolte şi depozite în mai multe zone ale ţării pentru a fi mai facil transportul. Acelaşi model este aplicat acum de mai mulţi retaileri.

„Planurile noastre vizează dezvoltarea logistică regională, precum şi implementarea unor soluţii de automatizare în depozitele existente”, spun reprezentanţii Auchan România.

Prin cele două centre logistice pe care le operează – în Ştefăneşti, Ilfov şi Călan, Hunedoara, compania are în prezent o suprafaţă logistică totală de 101.000 mp. 

La începutul acestui an am deschis al doilea centru logistic amplasat în oraşul Călan din judeţul Hunedoara. Această nouă locaţie şi oferă posibilitatea de a livra 15 milioane de colete anual.” În ultimii ani, Auchan a mizat mult pe dezvoltarea de magazine mici, de proximitate, precum cele MyAuchan, amplasate în benzinăriile Petrom. În total, compania vrea să acopere toate cele 400 de staţii de alimentare cu carburant. Pentru asta are nevoie şi de depozite.

De ce este importantă logistica în retailul alimentar?

„Depozitele noastre acoperă zonele de fresh, dry şi frozen, astfel încât compania să lucreze cât mai puţin cu intermediari. Poti merge la producător direct şi obţii un preţ mai bun. Costul suplimentar ce vine din procesul logistic este optimizat intern”, spunea recent Andrei Bica, CFO-ul Profi, o reţea de circa 1.600 de magazine.

Compania are astăzi circa 300.000 de mp (30 ha) de depozite şi analizează posibilitatea de noi investiţii în domeniu.

„Momentan suntem la stadiul de analiză”, spun oficialii companiei care are şase centre logistice. Recent, compania a decis prelungirea contractului de închiriere pentru spaţiul de 52.000 mp din parcul logistic Logicor Ploieşti. Profi mai are depozite şi în Timişoara sau Bucureşti, conform datelor ZF.

 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO