Retail&Agrobusiness

Antreprenor cu opt magazine în Vrancea: „Acum un an a venit Profi să ne cumpere, însă i-am refuzat. Acum au deschis două magazine în coasta noastră”

Antreprenor cu opt magazine în Vrancea: „Acum un an a...

Autor: Cristina Roşca

27.09.2016, 15:40 10894
După valoarea cifrei de afaceri, reţeaua Paco din Vrancea este una dintre cele mai puternice afaceri antreprenoriale din comerţul alimentar local, dominat de lanţuri străine.
 
Feliciu Paraschiv a pus bazele lanţului de magazine Paco în urmă cu mai bine de două decenii şi a ajuns astăzi la opt unităţi în judeţul Vrancea, cu afaceri de 62 mil. lei anul trecut.
 
„De la începutul anului am deschis un supermarket în Focşani, cel mai mic magazin al nostru. Sperăm ca până la finalul lui 2016 să mai deschidem alte două unităţi pe care deja le pregătim“, spune antreprenorul român.
 
Magazinul deschis în acest an măsoară 150 mp şi este amplasat într-o zonă cu vad comercial bun, unde anterior funcţiona o firmă de software, potrivit lui Feliciu Paraschiv. Cel mai mare magazin al reţelei, amplasat tot „acasă“, la Focşani, măsoară 1.000 mp şi are în ofertă circa 11.000 de SKU-uri, respectiv produse, faţă de 7.000 în cazul celui mai mic. Un supermarket din comerţul modern are tot la fel de multe produse, numărul variind în funcţie de suprafaţa acestuia.
 
„Următoarele două magazine pe care le avem în lucru sunt amplasate în mediul rural, în comunele Vidra şi Jariştea. Sunt două localităţi unde nu este încă prezent comerţul modern însă este posibil să vină pentru că Profi merge cu formatul Loco şi în zona rurală.“
 
Până recent zona rurală a fost apanajul comerţului tradiţional şi al antreprenorilor români, însă în ultimii ani jucătorii străini au atacat şi acest segment de piaţă în contextul în care aici locuieşte circa jumătate din populaţia României. Ponderea populaţiei care locuieşte în mediul rural este printre cele mai mari din Europa.
 
Astfel, Profi a ajuns la 50 de magazine Loco, format destinat mediului rural, iar Mega Image şi Carrefour au făcut la rândul lor paşi către această piaţă. Totuşi, dezvoltarea comerţului modern la sate este abia la început, aşa că oportunităţi de dezvoltare pentru micii antreprenori încă există.
 
Antreprenorul Feliciu Paraschiv spune că nu vrea să se îndepărteze prea mult de Focşani, întregul business fiind concentrat în judeţul Vrancea. „Nu ne îndepărtăm prea mult de centru pentru că nu vrem să pierdem bătăliile. O să mergem ca Ştefan cel Mare să ne retragem în Munţii Vrancei să ne pregătim şi apoi vom ataca la câmpie“, glumeşte antreprenorul.
 
El spune că a ales cele două comune pentru expansiune deoarece sunt unele dintre cele mai importante din judeţ ca populaţie, fiind totodată noduri rurale. Despre Vidra spune că are şi spital, şi liceu, astfel că un supermarket îşi poate găsi aici clienţi.
 
„Am ales să mergem în zona rurală după ce Profi s-a aşezat în coasta noastră şi în Focşani şi în Odobeşti. Cei de la Profi au venit la noi în 2015 să ne cumpere, însă i-am refuzat. Ce să fac apoi, să mă pensionez de tânăr? Apoi au venit şi s-au aşezat în coasta noas­tră.“ Antreprenorul afir­mă că discuţiile nu au înaintat, el fiind hotărât să nu vândă, acesta fiind singurul său business. Jucătorii din comerţul modern, precum Profi, Mega Image sau Carrefour, au mai preluat în ultimii ani mai mulţi antreprenori din provincie sau chiar din Capitală pentru a beneficia de vadul lor comercial şi de clienţii fidelizaţi.
 
„Cifra de afaceri de pe Ministerul de Finanţe reflectă rezultatele noastre din comerţ, doar din comerţ, pentru că doar asta facem.“ Compania Paco Prod Serv a terminat anul trecut cu afaceri de 62 mil. lei, profit de 1,6 mil. lei şi circa 225 de salariaţi. Businessul a crescut anul trecut cu 19% com­parativ cu 2014, iar profitul s-a multiplicat de circa patru ori. În 2015 compania nu a deschis niciun magazin nou, astfel că avansul vine pe fondul creşterii consumului şi a vânzărilor fiecărui magazin Paco în parte.
 
„Deschiderea unui magazin Profi sau a unui magazin Zanfir (un alt comerciant din zona Focşani - n.red.) s-a simţit în bu­si­ness. Iniţial am înre­gistrat o scădere de 40%, pen­tru ca apoi declinul să se sta­bilizeze la 20-30%“, spu­ne Feliciu Paraschiv. Lanţul de magazine Zanfir, con­trolat tot de antreprenori locali, s-a aşezat cu un magazin vizavi de cel mai nou supermarket Paco, cu o istorie de doar doi ani şi jumătate. „Magazinul nostru are 380 mp, pe când al lor are de două ori mai mult.“
 
În pofida concurenţei acerbe, proprietarul super­marketurilor Paco afirmă că anul acesta businessul va creşte cu peste 10% dacă nu are loc vreun eveniment neprevăzut în următoarele luni. Consumul, spune el, a crescut puternic în această vară, astfel că şi dacă businessul stagnează de acum până la finalul anului, cifra de afaceri va fi tot pe plus. „Românii cumpără mai mult şi mai scump.“
 
Se vede şi că economia merge bine, dar şi că de undeva sunt mai mulţi bani. Poate de la bugetari.“
 
Feliciu Paraschiv a intrat în comerţul alimentar la jumătatea anilor ’90 cu un magazin de doar 48 mp. Din profitul obţinut antreprenorul s-a extins, renuntând apoi la vânzarea la tejghea pentru autoservire, după modelul magazinelor străine. El spunea anterior că dacă şi alţi comercianţi s-ar fi adaptat pieţei nu ar fi fost obligaţi să vândă sau să închidă.
 
Ultimii şapte ani au şters din comerţul tradiţional aproape 20.000 de magazine mici, chioşcuri şi alimentare şi un business de circa 8 mld. lei. În ultimele două decenii numărul de magazine tradiţionale s-a înjumătăţit la circa 75.000 de unităţi. La polul opus, retailerii internaţionali şi-au extins reţelele constant, până la circa 1.800 de hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount sau cash&carry. Mai mult, în ultimii ani au început să parieze pe magazine de proximitate, care scot din joc micii chioşcari. 
 
Astfel, la finalul anului trecut cele 11 reţele din comerţul modern au ajuns să controleze aproape 60% din piaţă, cota crescând constant an de an pe fondul expansiunii agresive. În fiecare din ultimii ani retailerii internaţionali deschid 150-200 de unităţi, cele mai multe de mici dimensiuni, respectiv supermarketuri sau magazine de proximitate. Astfel, ei au ajuns la vânzări totale de 45 mld. lei anul trecut.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO