♦ Piaţa de restaurante, cafenele, baruri şi cantine din România este una dintre cele mai fragmentate din economie ♦ La nivel naţional există circa 30.000 de companii care operează aproape 40.000 de localuri ♦ Aceşti jucători se luptă pe o piaţă de 17-18 mld. lei.
Piaţa de restaurante, cafenele, baruri şi cantine a coborât de pe culmile pe care urcase în ultimii ani – atingând un maxim istoric în 2019 direct într-o criză profundă generată de pandemia de Covid-19. Astfel, vânzările sunt aşteptate să scadă în 2020 la jumătate faţă de anul anterior, iar aproape o treime dintre localuri e posibil să se închidă definitiv. Cele mai afectate sunt companiile mici, care reprezintă de altfel majoritatea covârşitoare a businessurilor din HoReCa.
Cele mai multe dintre cele 30.000 de firme active în domeniu operează una sau maximum două unităţi, doar jucătorii mari, de la vârful pieţei, având adevărate reţele de restaurante şi cafenele. Este în principal cazul numelor internaţionale precum McDonald’s, KFC, Pizza Hut sau Starbucks, însă există şi jucători locali care s-au dezvoltat sub umbrela unui brand sau sub a mai multora. Grupul City Grill spre exemplu, cel mai puternic jucător local, are în portofoliu mai multe branduri precum cel care dă numele companiei, dar şi Trattoria BuonGiorno sau Caru’ cu Bere. Există şi reţele locale precum Salad Box sau Dabo Doner care numără zeci de unităţi fiecare. Acestea sunt însă dezvoltate în sistem de franciză astfel că de multe ori există câte o entitate juridică pentru fiecare restaurant operat de parteneri, un motiv în plus pentru fragmentarea industriei.