Casa Rusu, compania care opera magazinele cu acelaşi nume, a intrat în insolvenţă la cererea Rus Savitar, societatea din acelaşi grup care operează fabrica de mobilier. Decizia vine la un an după ce familia Rusu a răscumpărat grupul Casa Rusu-Rus Savitar de la fondul de investiţii Greenbridge, căruia i-l vânduse în 2019. Reintrarea fondatorilor în acţionariat a adus cu sine şi o serie de măsuri care să restructureze businessul, având în vedere că ambele companii aveau pierderi.
„Am luat decizia de a închide magazinele Casa Rusu, iar procedura de insolvenţă este una normală, pentru că Rus Savitar are de recuperat nişte creanţe foarte mari de la Casa Rusu. Cam 90% din datoriile Casa Rusu (retailerul n-red.) sunt către Rus Savitar (fabrica n-red.), iar compania nu putea renunţa efectiv la aceste sume datorate. Am închis magazinele, am plătit datoriile către totţi proprietarii spaţiilor”, a spus Cristian Rusu pentru ZF.
Casa Rusu a avut în 2023 o cifră de afaceri de 65 de milioane de lei, în scădere cu 15% faţă de anul precedent. Pierderile nete ale retailerului, care avea opt magazine, au fost de 7,4 milioane de lei. Datoriile au trecut de 35 de milioane de lei, conform datelor de la Ministerul de Finanţe.
Rus Savitar este o afacere pusă pe picioare de familia Rusu în 1994, iar în 2019 a semnat cea mai importantă tranzacţie din sectorul mobilei, vânzând mai întâi 75% din grup către fondul de investiţii suedez Greenbridge. Cristian Rusu a mai rămas la conducerea executivă a companiei o perioadă pentru a face mai uşoară tranziţia, iar apoi contractul cu fondul suedez viza şi vânzarea restului de 25% din părţile sociale la finalul următorilor doi ani după prima achiziţie. Ultimul deal dintre cele două părţi s-a perfectat în martie 2022, după cum povesteşte Cristian Rusu. În 2021, el a fost înlocuit de un executiv polonez la conducerea grupului, iar Cristian Rusu nu a mai avut nicio funcţie executivă în companie până când a preluat-o.
Familia Rusu a bătut palma cu grupul suedez chiar înainte de izbucnirea pandemiei, perioadă care a venit cu un val de închideri de magazine şi de fabrici. Această perioadă a zguduit puternic industria mobilei, dar nu a fost singura. Au urmat apoi un val de scumpiri ale materiilor prime, dar şi un declin al consumului pentru că mobila este printre primele produse pe care oamenii renunţă să le cumpere atunci când au dificultăţi financiare