Retail&Agrobusiness

Business Magazin. Harta mall-urilor din Românian scoate la iveală o statistică a pieţei: Mai puţin de 30 de oraşe au un mall

Business Magazin. Harta mall-urilor din Românian scoate...

Autor: Business Magazin

10.07.2022, 21:31 289

Primele centre comerciale, precum Bucur Obor sau Cocor, au apărut pe piaţa locală acum jumătate de secol sau mai bine, într-o perioadă în care chiar şi ideea de capitalism era doar un vis îndepărtat. Aceste precursoare ale mallurilor arătau însă diferit de cum sunt realizate astăzi asemenea proiecte.

Mallul, în sensul actual al cuvântului, a fost dezvoltat de investitori străini sau români cu precădere în ultimii 15 ani, iar forma lui s-a schimbat continuu, pentru a se adapta noilor comportamente de consum, pe o piaţă unde oamenii au căutat – şi caută încă - să aibă sub acelaşi acoperiş cât mai multe tipuri de bunuri şi servicii.

În România, conceptul de mall a prins la public foarte bine, motiv pentru care 99% din shopping se întâmplă astăzi în astfel de centre comerciale mari, cu zeci sau chiar sute de magazine de modă, cosmetice, alimente sau servicii.

La polul opus, comerţul stradal este aproape inexistent, arterele comerciale consacrate precum cele din marile capitale ale modei – Champs Élysées (Paris), Via della Spiga (Milano) sau 5th Avenue (New York) - fiind un concept străin în România.

Deşi au existat o serie de tentative de a revitaliza acest tip de comerţ pe plan local, de la Calea Victoriei la Bulevardul Magheru sau Calea Dorobanţilor, în prezent cele mai multe spaţii de pe bulevardele mari sunt fie goale, fie ocupate cu alte tipuri de chiriaşi, de la covrigării la sex shopuri şi agenţii de pariuri sportive. Această situaţie se datorează, pe de-o parte, lipsei infrastructurii potrivite, începând cu locurile de parcare. Pe de altă parte, nici spaţiile comerciale nu sunt adaptate nevoilor retailerilor mari, care ajung să caute şi mai bine de cinci ani un loc unde să se aşeze cu o marcă mass-market sau de lux.

În acest context, mallurile au câştigat teren, iar după ele au apărut şi parcurile de retail, care în ultimii ani prind avânt. Pe piaţa de profil mai există şi galerii comerciale, acestea fiind de regulă adiacente unor hipermarketuri sau magazine de tip discount.

Citiţi mai multe pe www.businessmagazin.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO