Retail&Agrobusiness

Călin Costinaş, deputy CEO Profi: Schimbarea cererii către produsele româneşti vine şi odată cu generaţia de clienţi, înainte erau multe declaraţii, dar ultimii ani au produs cu adevărat o reorientare către produsele româneşti

​ZF Retail Summit 2022

Călin Costinaş, deputy CEO Profi: Schimbarea cererii către produsele româneşti vine şi odată cu generaţia de clienţi, înainte erau multe declaraţii, dar ultimii ani au produs cu adevărat o reorientare către produsele româneşti

Autor: Miruna Diaconu

16.05.2022, 12:00 394

Călin Costinaş, deputy CEO al retailerului profi, spune că ultimii ani, mai ales în perioada pandemiei, au produs o schimbare a cererii pentru produsele româneşti. Dacă înainte exista o orientare către produsele locale doar la nivel declarativ, în prezent, se simte o cerere mai mare pentru acest tip de produse.

„Din perspectiva cererii, credem că numai ultimii ani au produs cu adevărat o schimbare de cerere, înainte au fost multe declaraţii, dar schimbarea cererii către produse româneşti vine şi odată cu generaţia de clienţi, generaţia mea a fost mai mult declarativă decât faptică”, spune Călin Costinaş în cadrul conferinţei ZF Retail Summit 2022.

El este de părere că viitorul retailului înseamnă în primul rând localizare, atât faţă de producători, cât şi faţă de consumatori. Retailerii ar trebui să meargă mai aproape de producătorii locali pentru a le putea oferi consumatorilor produse româneşti.

Alte declaraţii:

Tot cu optimism văd anul acesta, optimismul e dat de schimbarea comportamentului clienţilor să caute produse locale, atât în perioada pandemiei cât şi acum, clienţii au înţeles că a cumpăra româneşte este o declaraţie de mediu, este un lucru care ajută economia locală şi ne ajută pe noi toţi, suntem optimişti din această perspectivă. Vedem o schimbare destul de mare a comportamentului cleitnului cu o cerere spre produsele româneşti şi asta ne dă încredere. Temerile ţin de inflaţie şi costul energiei.

Noi, ca şi Profi, am dezvoltat multe platforme logistice regionale pentru că am vrut să cumpărăm mai mult local, şansa noastră ca şi retailer versus retailerii internaţionali este să jucăm cu brandurile locale, avem peste 90% din achiziţii din România şi este forma în care noi ne diferenţiem, noi suntem percepuţi ca o companie multinaţională, dar suntem prezenţi 100% doar pe teritoriul României. Am dezvoltat aceste platforme ca să fim mai aproape de producătorii locali şi la fel avem şi livrari directe, momentan avem peste 40 de producători locali de mezeluri, adică în fiecare zonă încercăm pe lângă faptul că în sortimentul de mezeluri avem 95% prezenţă mezeluri româneşti, avem branduri naţionale ca şi Caroli, Cristim, branduri pe care le vedem în toate magazinele şi avem branduri care sunt prezente doar pe un judeţ. Pe partea de legume fructe ne-am dus cât mai aproape de bazinele de producţie ca să putem să lucrăm cu producători locali.

Generaţia tânără şi-a schimbat acest comportament, nu mai există acest mindset din trecut cu o frână spre produsele româneşti şi în acelaşi timp şi producătorii români au facut un upgrade pe calitate şi e un efect real.

Dezvoltarea producătorilor locali a fost dependentă sau direct proporţională cu dezvoltarea retailului modern. Retailul modern poate să fie vazut ca un bau-bau sau ca şi o trambulină, dacă ne uităm la toate brandurile care au devenit puternice în România sunt brandurile care au lucrat cu retailul şi s-au dezvoltat direct proporţional cu retailul. Să ne uităm şi la rata profitului, producătorii care lucreaza cu retailerii au o rată de profit mult mai mare decât producatorii care merg pe traditional trade, asta înseamnă că poate nu avem o imagine clară între cât profitabil e să lucrezi cu retailerul modern, acolo unde s-a dezvoltat retailerul, s-a dezvoltat şi producătorul. Urmează şi etapa următoare de magazine specializate, dar magazine specializate fără producători nu pot să existe şi producătorii fără retailerii moderni nu pot să existe. Suntem vârful de lance într-o schimbare.

Bugetul nostru de expasiune a fost împărţit în două, pe de o parte, expasiunea, apoi modernizare şi digitalizarea. Continuăm expansiunea pentru că vrem să fim numărul unu ca şi număr de magazine pe care le deschidem. Nu poţi să tot deschizi magazine fără să investeşti în magazinele vechi pentru că rişti să îţi pierzi clienţii de pe magazine foarte bune, atunci procesul este şi de remodernizare a magazinelor existente cu rezultate bune. Deşi noi nu suntem un trendsetter în zona digitală, am dezvoltat o aplicaţie care are succes, într-o lună avem peste 600.000 de clienţi care s-au înrolat în aplicaţie şi mergem în zona de instant delivery, proiecte în care noi avem o şansă foarte bună pentru că avem o densitate mare şi atunci clienţii care vor comanda puţine articole pentru coş,  ne avantajează densitatea magazinelor ca timpul de livrare va fi mai scurt.​​​

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - marţi, 13:15
Azi:
Diferență:
Ieri:
Azi:
Diferență:
Ieri:
Azi:
Diferență:
Ieri:
Azi:
Diferență:
Ieri: