Retail&Agrobusiness

Ce zic retailerii despre decembrie: Vânzările au fost similare sau chiar peste nivelul din 2019. A fost o perioadă de euforie, de shopping „real”, nu virtual

Ce zic retailerii despre decembrie: Vânzările au fost...

Autor: Cristina Roşca

29.12.2022, 13:00 319

♦ Luna decembrie este, de departe, cea mai bună lună din an pentru comercianţi datorită faptului că oamenii cumpără mai mult cu ocazia sărbătorilor de iarnă

♦ Alte luni bune sunt noiembrie – cu Black Friday – şi luna Paştelui.

Retailerii spun că luna decembrie a acestui an a fost similară sau chiar mai bună ca aceeaşi lună din 2019, semn că oamenii au revenit cu euforie la shopping, mai exact au revenit în magazinele fizice şi în malluri. Deşi în lunile anterioare au apărut primele semne ale unei crize economice pe fondul inflaţiei record, în ultima lună din an, românii au dat de-o parte prudenţa şi au deschis portofelele. Astfel, dacă în toamnă consumatorii deveneau mai prudenţi, căutau produse mai ieftine sau la ofertă, mergeau la shopping mai rar, acum ei decis să se bucure de perioada sărbătorilor de iarnă care, în mod normal, este una cu consum considerabil.

Luna decembrie este, de departe, cea mai bună lună din an pentru comercianţi datorită faptului că oamenii cumpără mai mult cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Alte luni bune sunt noiembrie – cu Black Friday – şi luna Paştelui.

„Luna decembrie a fost, ca vânzări, chiar peste nivelul din 2019. Oamenii au simţit nevoia să revină în malluri, în magazinele fizice. Comparativ cu 2021 vedem o creştere, a contat faptul că au fost eliminate restricţiile de intrare în malluri. După doi ani de pandemie, oamenii au revenit la shopping real, nu doar virtual”, spune Dan Ostahie, fondatorul Altex, liderul comerţului electroIT din România.

Astfel, în decembrie 2022, în pofida inflaţiei record şi în pofida faptului că deja au venit primele facturi de iarnă, care sunt mai mari decât în anii anteriori, există apetit de shopping în România. Mai mult, magazinele stau şi pe stocuri mari, spre deosebire de anii de pandemie când existau probleme pe lanţul de aprovizionare.

„Vânzările din decembrie au fost clar peste rezultatele din aceeaşi lună din 2020 sau din 2021. Suntem la nivel cu 2019, la nivelul normalităţii. Momentan nu simţim nicio schimbare în consum pe fondul inflaţiei, decembrie a fost, în mod evident, o lună dedicată shoppingului”, spune şi Dan Pavel, fondatorul retailerului de încălţăminte Benvenuti, unul dintre cei mai importanţi jucători din industria de profil.

Magazinele şi mallurile sunt pline în această perioadă, în pofida faptului că inflaţia a ajuns la un nivel record, de aproape 17%, iar salariile nu au reuşit să ţină pasul.

„Luna decembrie a fost în linie cu aşteptările noastre. Nu am avut parte de nicio surpriză pe acest final de an”, spune Willy Dicu, executivul care conduce operaţiunile lanţului de bijuterii Teilor, cu peste 65 de magazine pe mai multe pieţe din regiune. Cea mai importantă e însă piaţa-mamă, România. El mai spune că pentru companie şi aceste ultime zile din luna decembrie sunt importante, aceasta fiind şi o caracteristică a pieţei de bijuterii. Oamenii cumpără acum, pe final de an, pentru petrecerea de Revelion.

„Există oscilaţii pe anumite segmente de preţ, dar nu e nimic diferit de ce am vazut tot anul, nu diferit de ce ne aşteptam.”

În primele zece luni din an (ultimele date disponibile), consumul privat a crescut cu 4,5% faţă de perioada similară din 2021, potrivit INS. Datele sunt deflatate, deci e vorba de creşterea în număr de bucăţi, nu în valoare.

În 2023, problemele economice actuale se vor vedea mai evident în consum, cred oamenii de afaceri. Totuşi, ei rămân optimişti şi pentru anul ce va veni.

„Criza pe care o vedem este una reală. Ea se va manifesta mai concret în prima parte a anului viitor. O să trecem peste perioada aceasta de euforie şi vom reveni la viaţa normală. Totuşi, cred că lucrurile arată bine pentru România, economia e pe trend ascendent, avem motive de optimism moderat când vine vorba de dezvoltarea businessului”, adaugă Dan Ostahie.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO