Retail&Agrobusiness

Cei mari devin şi mai mari: Comerţul alimentar se concentrează la vârf, primele cinci grupuri străine vor mânca 82% din piaţă până în 2024

Cei mari devin şi mai mari: Comerţul alimentar se...

Autor: Cristina Roşca

16.03.2021, 07:00 1213

♦ Comerţul modern e o piaţă de circa 70 mld. lei în 2019, an în care primii cinci jucători au avut o cotă cumulată de 72% ♦ Până în 2024 ei vor mai câştiga zece procente.

Lupta pentru supremaţie în comerţul modern cu domi­nan­tă alimentară devine tot mai strân­să, iar cei mari cresc constant şi devin şi mai mari. Mai exact, cele mai puternice cinci grupuri - Schwarz (Kaufland şi Lidl), Carrefour, Profi, Mega Image şi Auchan - „mănâncă“ îm­pre­ună 72% din vânzările de aproape 70 mld. lei anual ale comerţului modern.

Spre comparaţie, în 2014 cota de piaţă cumulată era de 54%, iar în 2024 ea este estimată la 82%, arată o analiză a lanţului de magazine Profi.

„Piaţa începe să se maturizeze şi să se apropie de saturaţie. Acest lucru nu are legătură cu criza sau cu pandemia, ci cu concurenţa tot mai acerbă“, spunea recent Pawel Musial, CEO-ul Profi.

În comerţul cu dominantă alimentară, ca în orice altă piaţă, cei mari fac regulile. De aceea, cei mai mulţi jucători din comerţul modern continuă expansiunea pentru a nu lăsa loc concurenţei şi pentru a-şi securiza poziţia în piaţă sau chiar pentru a urca în clasament. „Piaţa de retail (totală, atât comerţ modern, cât şi tradiţional - n.red.) a crescut în fiecare an peste 5%. Retailul modern a câştigat teren şi pentru că prăjitura a fost mai mare, ajungând astfel la 65-70% tot comerţul alimentar. Pentru comerţul tra­diţio­nal găsim mai puţin cifre. Situaţia nu se va schimba semnificativ în următorii ani, văd în continuare creştere pentru piaţă“, spune Frank Wagner, executivul care conduce operaţiunile Lidl pe plan local.

România este departe de alte pieţe când vine vorba cât de concentrat e co­mer­ţul modern la vârf. Mai exact, în Germania, primele cinci grupuri au 89% din vânzări, iar în Franţa cota cumulată se apropie de 76%. Totuşi piaţa locală stă mai bine ca Spania (60,7%) sau Italia (46,9%).

Aceste pieţe sunt cunoscute pentru faptul că au în continuare mulţi comercianţi mici, cu priză la public. În România comerţul modern s-a dezvoltat constant, pe când în comerţul tradiţional din 150.000 de magazine deţinute de antreprenori câte erau acum 25 de ani, mai sunt astăzi funcţionale jumătate. Crizele financiare, schimbarea comportamentului de consum şi expansiunea reţelelor străine au dus la această evoluţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO