Retail&Agrobusiness

Cinci companii antreprenoriale, între cele mai mari 20 de fabrici din industria alimentară şi a băuturilor. Fabricile româneşti raportează profit cumulat de 49 de milioane de lei. Cele 15 multinaţionale au pierderi de 96 de milioane de lei

Cinci companii antreprenoriale, între cele mai mari 20...

Autor: Dana Ciriperu

17.08.2015, 00:06 5175

Cele cinci afaceri antreprenoriale din topul celor mai mari 20 de producători din industria alimentară şi a băuturilor au 19% din afaceri, dar aproape 40% din angajaţi.

Coca-Cola, Ursus şi Bunge sunt cei mai mari producători din industria alimentară şi a băuturilor, un sector de 50 de miliarde de lei anual, păstrându-şi poziţiile din urmă cu un an, arată un top realizat de ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

În 2014, primii 20 de jucători din producţia de alimente şi băuturi au avut o cifră de afaceri cumulată de 15 mld. lei, nivel apropiat de cel din 2013, dar au continuat să fie pe pierderi cu rezultat negativ cumulat de 47 mil. lei. Rezulta­te­le lor sunt reprezentative pentru o in­dus­trie care s-a bucurat din iunie 2015 de mă­sura reducerii TVA de la 24% la 9%, mă­sură cu impact direct în consum. În iunie, con­sumul de alimente a crescut cu 21% faţă de iunie 2014, avans care aminteşte de perioada 2007-2008. Re­zul­tatele statistice şi rapoartele semestriale ale unor multinaţionale precum Coca-Cola sau Ursus arată vânzări în creştere în România, o piaţă care redevine „prie­te­noasă“ după mai mulţi ani de secetă.

Şi în industria alimentară, ca de altfel şi la nivel de economie, primele poziţii raportat la cifra de afaceri sunt ale multinaţionalelor, doar cinci dintre cele mai mari 20 de companii fiind controlate de antreprenori români. Prutul, compa­nie cu producţie pe piaţa uleiurilor vege­tale, dar şi cu o prezenţă puternică în agrobusiness, este cel mai mare jucător local după rezultatul din 2014. Compa­nia controlată de Marian Andreev este ur­­mată de Unicarm din Satu-Mare (fa­mi­lia Lucuţ) şi de Romaqua, cel mai mare business antre­pre­norial din indus­tria băuturilor. Rom­aqua, cu aproape 1.900 de sala­riaţi, este controlată de Octa­vian Creţu şi Nicolae Palfi. Albalact, pro­du­că­torul de lactate din Alba-Iulia controlat de Raul Ciurtin, se află pe locul patru după ce s-a aşezat în fotoliul de lider al industriei lactatelor în faţa multi­na­­ţio­naelor Danone şi Friesland Campina.

Producătorii cu capital privat ro­mâ­nesc au aproape 7.000 de salariaţi (40% din total), iar patru din cinci au raportat profit net în 2014. La polul opus, opt din cele 15 multinaţionale au anunţat pier­deri, „campioni“ la acest capitol fiind Bergenbier, Zahărul Ora­dea şi Agrana, după cum arată datele de la mfinante.ro

În România, 40% din bugetul unei familii merg către produsele ali­men­tare şi de strictă necesitate, iar bran­durile in­ter­naţionale din portofoliul unor com­panii precum Coca-Cola, Ursus, Heine­ken, Danone sau Nestle sunt concurate din ce în ce mai puternic de mărci ro­mâ­neşti precum Borsec, Zuzu sau Albacher.

În ultimii ani România a pierdut producţia locală a unor branduri cu tradiţie intrate în portofoliile multinaţionalelor. Ciocolata Poiana este produsă în Bulgaria, la fel ca îngheţată Napoca, în timp ce Ursus “şi-a pierdut rădăcinile” din Cluj în efortul multinaţionalelor de a ţine costurile sub control şi de a avea un business cât mai eficient. Cu toate acestea, multe companii mari din sectorul producţiei de alimente continuă să raporteze pierderi deşi investiţiile în noi facilităţi de producţie au lipsit în ultimii ani.

De cealaltă parte, businessul antreprenorial nu a avut forţa necesară să iasă în afara României aşa cum au făcut polonezii. Acţionarii grupului Maspex, de exemplu, o afacere fondată în anii ’90 în Polonia de şase antreprenori, au bifat la finalul săptămânii trecute a treia tranzacţie pe piaţa românescă, prin preluarea Rio Bucovina. Raul Ciurtin (Albalact), Radu Timiş (CrisTim), Octavian Creţu şi Nicolae Palfi (Romaqua) sau Constantin Boromiz (Boromir Group), câţiva dintre cei mai puternici antreprenori din industria alimentară locală nu au făcut o mutare similară. Pe piaţa românescă însă au reuşit să construiască afaceri solide şi au trecut prin anii de criză cu strategii care de cele mai multe ori le-au asigurat câştigarea de cotă de piaţă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO