Retail&Agrobusiness

Cine câştigă războiul dintre magazinele online şi site-urile magazinelor tradiţionale?

12.07.2010, 23:14 41

În condiţiile în care românii cumpără din ce în ce mai mult depe net, magazinele îşi promovează cât mai mult produsele online.Dar care sunt mai eficiente? Magazinele online sau platformeleretailerilor tradiţionali?

"Acolo unde există un focus pe vânzarea online, există şi o mareeficienţă faţă de magazinele tradiţionale, unde concentrarea estepe promovarea produselor, pe resurse umane şi în general, peatragerea cât mai multor clienţi la rafturi", a declarat pentru ZFMarius Ghenea, preşedintele şi acţionarul unic al companiei dedistribuţie IT FitDistribution. Valoarea comerţului electronic cuplata online prin card bancar din primele şase luni a fost de 68,5milioane de euro, cu 60% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anuluitrecut, potrivit unui studiu al Gecad ePayment, integrator local desoluţii pentru comerţ electronic.


Potrivit lui Ghenea, eficienţa magazinelor online se caracterizeazăprin structura de costuri ale acestora. "Productivitatea pe angajateste de două ori mai mare decât în magazinele tradiţionale. Deasemenea, costurile operaţionale sunt semnificativ mai joase pentrucă nu trebuie neapărat plătită o chirie sau alte taxe", a mai spuspreşedintele FitDistribution. El a adăugat că eficienţa acestoramagazine este transferată către consumatori în primul rând deoareceprodusele vândute sunt mai ieftine.

FitDistribution, cu afaceri anul trecut de 17,6 milioane de euro,deţine magazinele online PCfun.ro, ElectroFun.ro, 24PC.ro şishopIT.ro. Cel mai mare retailer online de pe piaţa locală esteeMag, care a avut anul trecut o cifră de afaceri de 63,3 milioanede euro.
Pe de altă parte, Adrian Olteanu, director general al Flamingo,susţine că nu există un câştigător între cele retailerii online şiplatformele celor tradiţionali. "Nu se poate spune că magazineleonline sunt câştigătoare în această competiţie, deoarece site-urilemagazinelor tradiţionale fac concurenţă serioasă. Acum cinci anicomerţul online nici nu exista, şi sunt site-uri care au plecat dela unele simple de prezentare a produselor, la unele decomercializare", a declarat Olteanu.
"Există modele care pot coexista, cum sunt site-urile retailerilorclasici, care vând şi online. Online-ul e un segment complementarprodusului din magazine", a mai spus el. Directorul general alFlamingo susţine că magazinele tradiţionale au fost obligate să-şifacă platforme online pentru produsele lor în contextul creşteriirapide a magazinelor online.

La rândul său, Dan Ostahie, proprietarul retailerului deelectronice şi electrocasnice Altex, susţine că există diferenţeîntre strategia pe care o are fiecare dintre cei doi jucători."Magazinele online oferă servicii şi produse către clienţii săi pecare îi găsesc în mediul virtual, iar cele tradiţionale oferăservicii online ca o valoare adăugată la magazinul real", susţineel, care a adăugat că pentru retailerii tradiţionali, site-ul esteun serviciu suplimentar la cele oferite în magazin.
Potrivit lui Ostahie, în 2010 Altex avut o creştere de trei ori avânzărilor online.
"În piaţa tradiţională avem o cotă de 22%, iar în cea online, carenu este bine definită, avem 10%. Ne dorim să atingem cota din piaţatradiţională şi în online. Astfel, vrem să transferăm expertiza dinretail şi pe online, pentru că avem know-how-ul necesar", a maispus Ostahie.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO