Retail&Agrobusiness

Comerţul modern a depăşit 1.300 de magazine după ce retailerii au scos din buzunare încă 100 mil. euro

Autor: Cristina Roşca

01.07.2014, 18:02 323

Retailerii au deschis în prima jumătate din acest an 84 de magazine, menţinând ritmul expansiunii comparativ cu perioada similară din 2013.

Retailerii au continuat să pompeze bani în expansiune, la fel cum au făcut în fiecare an de criză, în perioada 2009-2014 comerţul modern ajungând de la 450 la peste 1.300 de magazine. Totuşi, afacerile comercian­ţilor nu au avansat în acelaşi ritm, în această perioadă vânzarea pe metru pătrat scăzând  aproape la jumătate, de la aproape 7.000 de euro în anii de boom la 4.000 de euro anul trecut. Cifrele arată astfel că în ultimii ani marcaţi de scăderea consumului deschiderile de noi magazine au reuşit să menţină pe trend uşor ascendent afacerile jucătorilor din comerţul modern, însă vânzarea pe metru pătrat a fost în declin continuu. Cele 12 reţele de magazine au investit în ultimii cinci ani 1,5-2,5 miliarde de euro pentru a-şi majora suprafaţa de vânzare cu circa 77%, arată o analiză a ZF.

La finalul anului trecut piaţa de comerţ modern, respectiv afacerile cumulate ale celor 12 reţele străine, a ajuns la 8-9 mld. euro, respectiv peste 50% din totalul comerţului ro­mânesc cu dominanţă alimentară.
 

Doar trei magazine pe o suprafaţă mare

Kaufland, liderul pieţei locale de comerţ modern, este singurul lanţ de magazine pe suprafaţă mare care a deschis unităţi noi în prima jumătate din acest an. Germanii au investit 20-30 mil. euro - suma include şi preţul terenurilor - în deschiderea a trei hipermar­keturi noi, cu unu mai puţin decât în perioada similară a anului trecut. Totuşi, pentru a doua jumătate din an au anunţat deschideri noi şi Auchan şi Carrefour pe segmentul hipermar­keturilor. Francezii de la Carrefour au deschis şi în prima parte a anului magazine, însă pe for­mate mai mici - supermarketuri şi proxi­mitate - , în total 17 magazine. Francezii au inau­gurat şi un format nou în acest an - Contact - pentru zona rurală, însă au şi închis magazine sau au pierdut francizaţi, cum a fost cazul Angst.

WikiZF: Profilul companiei Kaufland

În ceea ce priveşte magazinele pe suprafaţă mare - hipermarketuri - Carrefour va inaugura magazine noi în Târgu-Jiu şi Bucureşti (Plat­forma Vulcan), iar Auchan va termina anul cu un magazin nou în Capitală, în cartierul Drumul Taberei. Retailerii deschid magazine fie în prima parte a anului, pentru a prinde Paştele, fie în sezonul toamnă-iarnă pentru a prinde sărbătorile de iarnă. Cele mai multe deschideri în ultimii ani au fost pe suprafaţă mică, atât datorită investiţiilor necesare, cât şi pentru că în criză consumatorii şi-au schimbat comportamentul de consum, preferând să meargă la magazinele din apropiere pentru cumpărături mai mici.

Zeci de supermarketuri noi

În primele şase luni ale anului, Profi, Mega Image şi Carrefour au deschis împreună 66 de magazine mici, respectiv aproape 80% din to­ta­lul deschiderilor din primele şase luni din 2014.

Lanţul de supermarketuri Profi, controlat de fondul polonez de investiţii Enterprise Investors, a fost cel mai agresiv în expansiune, cu 26 de unităţi noi, depăşind pentru prima dată lanţul belgian Mega Image.

„Planul de a deschide în 2014 cel puţin tot atâtea magazine ca în anul anterior (43) va fi depăşit, în primele şase luni inaugurând 26 de supermarketuri. Profi a dispus de resursele necesare, iar datele inaugurărilor au fost decise strict de oportunităţile găsite în întreaga ţară şi de disponibilitatea proprietarilor de a încheia rapid contractele“, spun reprezentanţii Profi.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO