Retail&Agrobusiness

Comerţul postpandemie: consumatorii vor căuta produse „made in Romania“, retailerii se vor baza mai puţin pe importuri, iar fabricile autohtone pot ieşi câştigătoare

Videoconferinţa ZF Retail 2020. Transformarea forţată a retailului şi adaptarea la noua realitate

Autor: Miruna Diaconu , Florentina Niţu

20.04.2020, 13:08 5740

♦ Vom vedea mai multe produse româneşti pe rafturi. ♦ Oamenii vor începe să aibă mai multă încredere în produsele locale. ♦  Retailerii trebuie să îşi pregătească businessurile astfel încât să nu se mai bazeze atât de mult pe import. ♦ Comportamentul consumatorilor se va schimba, clientul va fi mai prudent şi mai orientat către bunuri de necesitate. ♦ Statul ar trebui să sprijine producţia locală pentru ca aceasta să se dezvolte şi economia locală să iasă câştigătoare.

Pandemia de Covid-19 a scos la ivea­lă vulnerabilităţile pe care le are co­merţul de astăzi, astfel că după aceas­tă pe­rioadă retailerii vor începe să sus­ţină mai mult producătorii locali şi să se bazeze mai puţin pe achiziţionarea bunu­ri­lor din import. Companiile din retail se schimbă odată cu comportamentul consumatorului. Atât criza sa­nitară, cât şi criza economică vor schimba pro­fund modul în care companiile făceau business, şi vor modifica totodată şi obiceiurile de consum ale clienţilor.

„Schimbările vor veni în retail, cât de radicale vor fi depinde de durata crizei. Dacă durata va fi mică, va fi afectată puterea de cumpărare şi clienţii vor migra de la branduri premium spre medium şi low. Dacă va fi lungă, se vor reconfigura reţelele de retail, pentru că se va schimba modelul de cum­pă­rare. Oamenii vor cumpăra de acasă, va fi mai puţin trafic în magazine“, a spus Călin Costinaş, deputy CEO al reţelei de magazine Profi, în cadrul video­conferinţei ZF Retail 2020: Transformarea for­ţată a retailului şi adaptarea la noua realitate. Videconferinţa a fost organizată de ZF în parte­ne­riat cu Estoria City, Mazars România, Aqua Carpa­tica, Enterprise Concept, Cushman & Wakefield Echinox, DocProcess, Microsoft şi Iqos.

Câştigătorii acestei perioade ar putea fi produ­că­torii locali, care au nevoie însă de susţinerea sta­tului pentru a se dezvolta şi pentru a susţine econo­mia, crede antreprenorul Raul Ciurtin, fondatorul producătorului de conserve Prefera Foods.

Dar, ca acest lucru să fie posibil, este nevoie ca pro­ducătorii să se asocieze şi să se digitalizeze pen­tru a putea avea altă forţă în negocieri, susţine Călin Costinaş, deputy al CEO Profi. Însă realita­tea este alta, iar „producătorii locali nu se asociază şi sta­tul nu a făcut investiţii în spaţii de colectare a pro­duselor proaspete“, spune Jean Valvis, proprie­tarul Aqua Carpatica şi al Domeniilor Sâmbureşti.

Totuşi, consumatorii ar putea să caute în pe­rioa­da următoare tot mai multe produse autoh­to­ne, iar acest lucru va conta în economia lucrurilor. În contextul crizei actuale oamenii îşi vor schimba com­portamentul de consum, vor economisi mai mult. „Depinde de cât de adâncă va fi criza econo­mi­că şi cum vom ieşi din ea. Consumatorii vor cum­păra mai multe produse locale şi vor susţine pro­ducătorii locali. Retailerii trebuie să îşi pre­gă­tească business-urile astfel încât să nu se mai baze­ze atât de mult pe import“, spune Milos Ryba, head of retail strategic projects, al companiei lon­do­neze de cercetare IGD. Aceeaşi părere o îm­păr­tă­şeşte şi Rolang Ruffing, CEO al Metro Cash & Carry, care spune că oamenii vor avea mai multă încredere în produsele locale.

Bianca Vlad este de părere că în perioada de după starea de urgenţă pe rafturile din magazine vor fi prezente mai multe produse locale datorită mo­di­ficărilor din legislaţie care permit parte­neriatul direct între retaileri şi producători.

„Statul român trebuie să îşi asume pe un ter­men mediu şi lung un program masiv de investiţii ime­diat, în şosele, în şcoli, în lucruri care contează. Statul ar trebui să sprijine producţia locală, iar acest lucru se poate întâmpla dacă asigură într-un fel foarte uşor accesul la credite prin oferirea de ga­ran­ţii“, spune Raul Ciurtin, fondatorul Prefera Foods, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa conservelor.

Milos Ryba, head of retail strategic projects, IGD: Comportamentul consumatorilor se va schimba.

Anca Radu, operations manager pentru România al Pepco Retail: Putem susţine consumul prin investiţii pe termen lung.

Bianca Vlad, tax partner Mazars România: Vom vedea mai multe produse româneşti pe rafturi.

Leszek Wacirz, CEO, Nestle: Trebuie să susţinem economia, să fim uniţi şi să fim solidari.

Roland Ruffing, CEO Metro Cash & Carry: Oamenii vor începe să aibă mai multă încredere în produsele locale.

Raul Ciurtin, fondator Prefera Foods: Modul de a cheltui banii va fi unul mult mai cumpătat.

Jean-Francois Mace, CEO, Decathlon: Trebuie să vedem această criză  ca fiind o oportunitate.

Frédéric Lamy, CEO Leroy Merlin România: Capitalismul nu a murit, dar trebuie să reinventăm modul în care facem business.

Lucian Ungureanu, cloud business group lead, Microsoft: Tehnologia ajută retailerii să înţeleagă mai bine comportamentul consumatorului.

Călin Costinaş, deputy CEO, Profi: Oamenii vor cumpăra de acasă, va fi mai puţin trafic în magazinele de proximitate.

Roxana Voicu, chief operating officer, Enterprise Concept: Sistemele informatice pot contribui la predictibilitatea nevoilor de pe piaţă.

Jean Valvis, proprietar, Aqua Carpatica şi Domeniile Sâmbureşti: După pandemie, lumea îşi va schimba ierarhizarea priorităţilor.

Liviu Apolzan, fondator şi VP of strategy, DocProcess: Comerţul online e foarte important. Retailul tradiţional nu este încă digital.

Bogdan Marcu, partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: Lucrurile se vor restarta pas cu pas.

Raluca Radu, country manager for Romania, Answear.ro: Nu ne aşteptăm ca prezenţa online să înlocuiască offline-ul.

AFACERI DE LA ZERO