Retail&Agrobusiness

Concurenţa acerbă se vede în numărul de promoţii din retail: deşi au apetit de consum, românii tot se uită la preţ

Concurenţa acerbă se vede în numărul de promoţii din retail: deşi au apetit de consum, românii tot se uită la preţ

Autor: Cristina Rosca

06.06.2016, 18:00 745

Reţelele din comerţul cu dominantă alimentară au avut în primele cinci luni din acest an aproximativ 55.000 de promoţii şi reduceri în cataloagele pe care le publică periodic în România, cu aproape 8% mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Focus Market Research.

Astfel, în pofida faptului că românii au început din nou să cheltuie şi să consume, retailerii se bat în continuare în oferte şi promoţii pentru a câştiga cotă pe o piaţă tot mai aglomerată şi mai competitivă.

„Reducerea TVA şi scăderea preţurilor nu trebuie să se traducă şi în renunţarea retailerilor la promoţii. Dacă ne uităm în piaţă, numărul retailerilor a rămas acelaşi, în timp ce numărul de magazine a crescut. Comerţul modern penetrează zone destinate până acum comerţului tradiţional şi devine tot mai activ. Concurenţa tot mai mare este normal să conducă la o creştere a numărului de promoţii“, spune Pengo Zoltan, director al Focus Market Research.

Consumul, din nou motorul economiei

Reducerea TVA a avut loc în două etape, la alimente începând cu 1 iunie 2015 de la 24% la 9% şi la celelalte produse de la 1 ianuarie de la 24% la 20%. Aceste măsuri au condus la o creştere a consumului anul trecut cu circa 9%. Astfel, consumul a redevenit motorul principal al economiei, iar trendul ascendent continuă şi în 2016. Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consum, a revenit pe creştere încă din 2012, însă avansurile au fost mai timide iniţial, pentru ca în 2014 să fie vizibil un avans semnificativ al consumului intern.Totuşi, nici după evoluţia din ultimii ani consumul nu a reuşit să acopere golul lăsat de primii ani de criză, respectiv perioada 2009-2011. Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul mai are de recuperat circa 1,6% pentru a atinge pragul din 2008, potrivit calculelor ZF care au luat ultimul an de boom economic ca bază de calcul. În anii de boom consumul intern era principalul motor al economiei locale, acesta cedând loc în ultimii ani exporturilor şi agriculturii. În ultimul an a revenit însă în prim-plan după ce agricultura a avut un an slab.

În contextul crizei şi al aglomerării comerţului modern, numărul ofertelor şi reducerilor a crescut an de an în contextul în care românii au devenit adevăraţi „vânători“ de preţuri mici, iar cataloagele retailerilor au devenit „adevărate arme“ în lupta pentru consumatori.

„Creşterea numărului de promoţii este ceva recent, intensificarea activităţii retailerilor în acest sens având loc în ultimii ani. Criza a dus la scăderea puterii de cumpărare, aşa că românii s-au uitat mai atent după promoţii şi reduceri, astfel că reacţia retailerilor este una normală. Promoţiile sunt în final un instrument pentru atragerea consumatorilor“, adaugă Zoltan Pengo.

Doar anul acesta în paginile cataloagelor retailerilor au fost cu aproape 5.000 mai multe oferte comparativ cu perioada similară din 2015, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Focus Market Research. Compania de cercetare de piaţă centralizează doar promoţiile disponibile în cataloagele retailerilor, fără a merge în magazine la raft. Astfel Focus Market Research analizează fiecare catalog emis de 14 reţele de comerţ.

 

Criza a dat startul apetitului pentru reduceri

Aceste date ilustrează atât lupta acerbă din comerţul cu dominantă alimentară, cât şi apetenţa românilor pentru oferte şi reduceri. Înainte de izbucnirea crizei financiare românii se orientau în principal după brand şi mai puţin după preţ. Începând cu 2009 însă, consumatorul local a devenit mai prudent, mai atent pe ce îşi cheltuie banii, iar lupta retailerilor a devenit mai acerbă. Cel mai activ retailer în ceea ce priveşte reducerile şi promoţiile a fost în 2016 (primele cinci luni) reţeaua locală Unicarm, deţinută de Vasile Lucuţ. De altfel, aceasta este singura reţea cu acţionariat local care apare în monitorizările Focus Market Research. Aceasta a avut 6.622 de promoţii, urmată de Selgros cu 5.822 şi de Cora cu 5.420. Toţi cei trei jucători au avut mai multe promoţii în 2016 comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015. La polul opus, a scăzut activitatea Kaufland, Billa, Penny Market şi XXL Mega Discount.

Retailerii publică anual 928 de ca­taloage, acestea fiind de altfel printre cele mai importante instrumente de promovare, alături de site-urile proprii. Aici sunt afişate în special produsele la ofertă sau promoţie. Cataloagele sunt livrate în cutiile poştale ale consumatorilor şi sunt oferite gratuit şi în magazine.

AFACERI DE LA ZERO