Retail&Agrobusiness

Concurenţa schimbă “regulile” în tranzacţiile din retail: magazinele situate la mai puţin de 10 minute de mers pe jos unul de altul devin greu de vândut

Concurenţa schimbă “regulile” în tranzacţiile din...

Autor: Cristina Bellu

30.10.2017, 14:40 10855

Consiliul Concurenţei a decis să  modifice modul de analiză a fuziunilor şi achiziţiilor pe piaţa de retail alimentar din perspectiva dimensiunii geografice, ca urmare a schimbărilor apărute în comportamentul companiilor de pe această piaţă, dar şi al consumatorilor.

“Odată cu aplicarea noului mod de analiză, vor fi mai greu de îndeplinit condiţiile pentru ca autoritatea de concurenţă să autorizeze tranzacţiile care implică magazine ce se află la distanţă mai mică de 10 minute.”, precizează un document al autorităţii.

Astfel, când se va analiza piaţa relevantă a unui magazin de peste 400 metri pătraţi, se vor avea în vedere toate magazinele existente - mici şi mari - în aria de 10 minute de mers cu autoturismul faţă de magazinul analizat. Dacă se va analiza un magazin de proximitate, se vor avea în vedere alte magazine de proximitate (cu suprafata mai mică de 400 mp) care se află în aria de 10 minute de mers pe jos faţă de magazinul analizat, dar şi magazinele de dimensiuni medii şi mari, într-o arie de 10 minute de mers cu maşina faţă de magazinul analizat.

Având în vedere proximitatea magazinelor cu suprafeţe mici şi specificul acestora, gama restrânsă de produse care acoperă o nevoie urgentă şi ocazională şi localizarea acestora la parterul blocurilor, de cele mai multe ori fără posibilitate de parcare, consumatorii  aleg să se deplaseze pe jos pentru a ajunge la aceste magazine.

Cei mai mulţi consumatori sunt dispuşi să se deplaseze maximum 10 minute pe jos până la magazinele de proximitate de sub 400 metri pătraţi, arată o analiză a Consiliului Concurenţei privind orientarea consumatorului român către principalele formatele de retail.

Pe de altă parte, pentru magazinele cu suprafeţe de vânzare medii şi  mari, de peste 400 de metri pătraţi, consumatorii aleg să meargă cu maşina personală şi sunt dispuşi să aloce un timp de până la 10 minute.

În aceste condiţii au fost identificate două tipuri de magazine care necesită departajare atunci când se analizează oferta produselor de consum curent aparţinând comercianţilor cu amănuntul, respectiv magazinele de comerţ cu amănuntul cu suprafaţă de vânzare mai mică de 400 de metri pătraţi  - magazine de proximitate (magazine mici de cartier, alimentare, buticuri, alte magazine sub 400 mp) şi magazine de comerţ cu amănuntul cu suprafaţă de vânzare mai mare de 400 de metri pătraţi (supermarketuri/hipermarketuri/discounteri, respectiv magazinele cu suprafeţe între 400 – 2.500 mp şi peste 2.500 mp, aceste magazine fac parte din comerţul modern tip „supermarket”).

“Ca urmare, atunci când se va analiza piaţa relevantă în sectorul de retail alimentar Consiliul Concurenţei va avea în vedere toate aceste aspecte constatate atât la nivelul municipiului Bucureşti, cât şi la nivel naţional.”, mai precizează autoritatea.

La cazurile derulate până acum, în cadrul analizei privind concurenţa dintre hiper/supermarketuri, discounteri şi alte magazine similare (cum ar fi magazinele de cartier/proximitate) se aveau în vedere zonele delimitate de parcurgerea unei distanţe de 10 - 30 de minute de mers cu autoturismul în jurul magazinelor achiziţionate.

În Capitală, cea mai extinsă reţea de magazine de proximitate este Mega Image, care în anumite zone controlează prin brandurile Shop&Go şi Mega Image magazine situate la mai puţin de jumătate de km unul de altul.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO