Retail&Agrobusiness

Consumul a crescut cu 1,7% în primele nouă luni ale anului, după majorarea cu 5,8% a vânzărilor de produse alimentare şi cu 3,9% a produselor nealimentare. În septembrie, consumul a crescut cu 4,6% faţă de septembrie 2019

Consumul a crescut cu 1,7% în primele nouă luni ale anului, după majorarea cu 5,8% a vânzărilor de produse alimentare şi cu 3,9% a produselor nealimentare. În septembrie, consumul a crescut cu 4,6% faţă de septembrie 2019

Autor: Cristina Bellu

05.11.2020, 09:51 149

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai bun indicator pentru consum, a crescut în primele nouă luni ale anului atât ca serie brută cât şi  ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 1,7%, respectiv 1,4%, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Evoluţia a fost determinată de majorarea cu 5,8% a vânzărilor înregistrate la produsele alimentare, băuturi şi tutun şi cu 3,9% a vânzărilor de produse nealimentare. În ceea ce priveşte comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate, acesta a scăzut cu 8,4%, arată datele transmise joi de INS.

În luna septembrie, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut atât ca serie brută cât şi  ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 0,4%, respectiv 1,7%, comparativ cu luna precedentă. Potrivit datelor INS, avansul de 0,4%  a fost susţinut de creşterea cu 5,3% a vânzărilor de produse nealimentare. La comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate s-a înregistrat o scădere de 3,1%, iar la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun de 3%

 

(Sursa: INS)

Faţă de perioada similară a anului trecut, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) s-a majorat  cu 4,6%, ca serie brută pe fondul majorărilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+11,6%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+2,8%). Comerţul cu amănuntul  al  carburanţilor  pentru  autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 4,2%.  Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut cu 3,5%.

În perioada 2020-2022, analiştii Băncii Transilvania estimează o majorare a consumului privat, principala componentă a PIB, cu o dinamică medie anuală de 1,4%.

"În scenariul macroeconomic central prognozăm majorarea consumului privat, principala componentă a PIB, cu o dinamică medie anuală de 1.4% în perioada 2020-2022, evoluţie susţinută de nivelul redus al costurilor reale de finanţare, continuarea procesului de convergenţă a veniturilor spre media Europeană şi intrarea economiei într-un nou ciclu, cu impact pozitiv pentru climatul din piaţa forţei de muncă", spune  Andrei Rădulescu, director analiză macroeconomică în cadrul Băncii Transilvania.
 

AFACERI DE LA ZERO