Retail&Agrobusiness

Consumul de alimente începe să-şi reducă din turaţie după ce efectul TVA s-a dus

Consumul de alimente începe să-şi reducă din turaţie...

Autor: Cristina Roşca

06.10.2016, 00:06 585

Vânzările de alimente au crescut în august cu doar 5,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cel mai slab avans din ultimele 20 de luni, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică. Per ansamblu, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consum, a crescut în cea de-a opta lună din an cu 12,6% în serie brută. Avansul a fost susţinut de vânzările de bunuri nealimentare (plus 17,5%) şi de carburanţi (15,1%). 

Anul trecut vânzările de alimente au fost cele care au susţinut creşterea totală a consumului de aproape 9%, mai ales după 1 iunie, când a avut loc reducerea TVA la mâncare şi băuturi nonalcoolice de la 24% la 9%. În lunile de după creşterea vânzărilor de alimente ajungea şi la 30%, potrivit datelor INS. Începând cu iulie 2016, când efectul de bază al reducerii TVA s-a dus, consumul de alimente s-a temperat. Astfel, el a ajuns în august să aibă cel mai mic avans de după decembrie 2014. 

Totuşi, consumul de alimente îşi continuă avansul, semn că măsurile de relaxare fiscală care au urmat şi majorările salariale din ultimul an menţin apetitul de consum. La polul opus, începând cu 1 ianuarie 2016 a avut loc reducerea cotei generalizate a TVA de la 24% la 20%, măsură ce a impulsionat vânzările de electro-IT, mobilă, cosmetice sau modă. La carburanţi, vânzările sunt pe un trend ascendent tot datorită reducerii preţului la benzină şi motorină ca urmare a situaţiei preţului petrolului, îngheţat la 50 de dolari barilul. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO