Retail&Agrobusiness

Coronavirusul Wuhan a infectat economia globală: riscă să blocheze industria auto, trage în jos preţurile petrolului, perturbă fluxurile comerciale şi le dă dureri de cap producătorilor de cafea

Premierul Chinei Li Keqiang discutând cu o echipă de medici din Wuhan.

Premierul Chinei Li Keqiang discutând cu o echipă de medici din Wuhan.

Autor: Bogdan Cojocaru

05.02.2020, 20:20 1584

Când Reuters a raportat, citând un post de televiziune chinez, că o echipă de cercetărori din China a descoperit un medicament eficient contra noului coronavirus, bursele din toată lumea au sărit în sus de bucurie. Atât de mare a fost emoţia. Dar şi pesimismul produs de epidemia pornită din Wuhan. Aceasta a început să afecteze sectoare economice dintre cele mai variate, de la producţia auto la petrol şi piaţa cafelei.

Departe de China, în America, economiştii spun că epidemia din Wuhan a început deja să afecteze economia mondială, dar impactul va fi limitat în timp. Departe de America, în Asia de Sud-Est, pe frontul de luptă cu epidemia, băncile centrale au semnalat că vor acţiona în forţă pentru a repinge pericolele pe care le aduce coronavirusul pentru economiile locale.

În SUA, la Universitatea George Washington, fostul preşedinte al Rezervei Federale americane Janet Yellen s-a lansat în aprecieri: coronavirusul reprezintă un risc pentru economia mondială, însă epidemiile din trecut au avut efecte pe termen lung modeste, scrie CNBC. Pentru ea, este sigur că actuala epidemie va avea consecinţe semnificative timp de cel puţin un trimestru sau două asupra creşterii eco­nomice chineze. Iar pentru că China este un jucător important pentru economia globală, „vor fi re­vărsări“, a spus Yellen.

Alături de ea a vorbit şi David Malpass, preşedintele Băncii Mondiale. El a apreciat că virusul din China reprezintă o perturbare pentru lanţul de aprovizionare global, precizând că decizia com­paniilor aeriene de a suspenda zborurile către China nu doar că îi împiedică pe oameni să călătorească, ci şi blochează transportul bunurilor în aceleaşi zboruri. În consecinţă, a adăugat Malpass, perspectiva de creştere a economiei lumii pentru prima jumătate a acestui an a fost revizuită în scădere de BM.

Instituţia anticipa anterior un avans de 2,5% pentru 2020, după o creştere de 2,4% anul trecut. Pentru a limita şocul epidemiei, guvernul de la Bei­jing a închis pentru carantină ieşirile din mai multe oraşe, printre care şi Wuhan, important centru in­dustrial şi epicentrul epidemiei, şi a prelungit vacanţa de Anul Nou Lunar, ceea ce înseamnă că multe uzine chineze, furnizori pentru companii din toată lumea, nu mai produc. Sunt închise, de asemenea, multe birouri şi magazine. Specialiştii spun că epidemia ar putea atinge punctul culminant în două săptămâni.

În Asia de Sud-Est, Banca Thailandei şi-a redus dobânda de politică monetară la cel mai mic nivel de până acum, de 1%, manevră pe care puţini analişti au anticipat-o, scrie Bloomberg. Şefii băncii centrale din Singapore au indicat că există spaţiu de manevră pentru şi mai multă relaxare a politicii monetare, ceea ce a trimis moneda locală la minimul ultimelor patru luni. Banca centrală din Filipine a anunţat că este şi ea dispusă să relaxeze politica monetară, guvernatorul Benjamin Diokno spunând că este mai bine ca dobânzile să fie reduse mai devreme decât mai târziu pentru a fi diminuat impactul virusului.

Şi în industria auto stresul creşte. Executivii mai multor producători de maşini şi furnizori de componente pentru motoare din SUA şi Europa au avertizat că fabricile sunt la câteva săptămâni de închidere din cauza perturbărilor în lanţurile de producţie cauzate de virusul din China, notează Financial Times.

Hyundai, producător auto sud-coreean, a anunţat că a fost forţat să-şi închidă toate uzinele din Coreea de Sud deoarece acestea au rămas fără componente din China. Producătorii auto depind de o reţea globală de furnizori, cu piese din China trecând adesea pe la companii din mai multe ţări înainte de a fi montate pe vehicule în fabrici din Europa şi SUA. Furnizorii sunt presaţi nu doar să-şi protejeze producţia, ci şi personalul. Continental şi Thyssenkrupp, companii germane şi unii dintre cei mai mari furnizori de piese auto din lume, au ţinut săptămâna aceasta şedinţe de criză. Continental are 50 de fabrici în China şi produce componente esenţiale pentru companii auto mari din Europa. Multe companii au anunţat că se aşteaptă să repornească producţia din China săptămâna viitoare, în concordanţă cu proiecţiile guvernului de la Beijing, dar este posibil ca planurile să trebuiască revizuite dacă virusul continuă să se răspândească. Iar viteza de propagare a acestuia pare să crească.

De industria auto depinde creşterea economică din Germania şi din majoritatea economiilor est-eu­ro­pene. Şocul epidemiei a atins şi piaţa petrolului. Cea mai mare rafinărie de ţiţei a Chinei şi-a redus producţia cu echivalentul a 600.000 de barili pe zi din cauza micşorării cererii pentru combustibil. Acest gen de perturbări ale pieţei au făcut ca preţurile petrolului să scadă aproape încontinuu de când virusul a început să se răspândească energic. BBC scrie că principalii producători de ţiţei din lume ar putea fi pe cale să reducă livrările din cauza efectelor epidemiei.

Prin micşorarea producţiei este forţată creşterea preţurilor.  Cotaţiile au ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimele 12 luni după ce au scăzut cu 20% de la maximul atins în ianuarie.

Din cauza epidemiei, mai multe companii aeriene şi-au suspendat cursele către China, ceea ce va avea un impact asupra cererii de combustibil pentru avioane.

Nu doar transportatorii aerieni şi-au întrerupt legăturile cu China, ci şi statele. Spre exemplu, Rusia, vecinul Chinei, şi-a închis graniţele pentru chinezi. Deşi interdicţia de trecere nu priveşte şi bunurile, Financial Times avertizează că decizia Moscovei va afecta economia rusă deoarece graniţa este închisă când comerţul dintre cele două state duduie.

Epidemia din China a neliniştit şi piaţa cafelei, o victimă mai puţin evidentă. Un indicator bursier al preţurilor acestei materii prime a scăzut cu o cincime de la începutul anului. China este un participant important la industria globală a cafelei, importurile triplându-se în ultimul deceniu. Două dintre cele mai mari lanţuri de cafenele din China şi-au închis magazinele din cauza epidemiei. Suspendarea activităţii întăreşte trendul negativ global al preţurilor cafelei, spun specialiştii.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO