Retail&Agrobusiness

Cum s-au născut 10 din cele mai importante mărci româneşti din industria alimentară: poveştile unor lideri din lactate, dulciuri sau mezeluri

Cum s-au născut 10 din cele mai importante mărci româneşti din industria alimentară: poveştile unor lideri din lactate, dulciuri sau mezeluri

Autor: Mădălina Panaete

02.05.2019, 19:33 717

ZF a selectat zece branduri româneşti – fiecare din alt sector al domeniului mai larg al producţiei de alimente – şi a căutat povestea din spatele brandurilor.

Fie că poartă nume inspirate din cele ale proprietarilor sau ale copiilor lor, fie că au sigle care au fost găsite cu greu, după multe căutări, brandurile româneşti sunt cele care domină piaţa de circa 10 mld. euro a produselor alimentare.

Printre cele mai vechi nume care au rezistat de-a lungul timpului se numără Eugenia, Scandia, Rom sau Poiana, dar ultimele trei decenii au adus branduri care s-au impus rapid pe pieţele pe care acti­vează. Exemple sunt Zuzu, Cris-Tim sau Betty Ice. Unul dintre cele mai tinere bran­duri care au ajuns lider pe pieţele pe care activează este Zuzu, brand creat în urmă cu 13 ani de compania Albalact. De ce avea nevoie o companie românească cu o istorie de peste 40 de ani de un brand puternic?

„Ca să devi cineva important, ai nevoie de brand. La început trebuie să existe un brand. Albalact era o companie mică, ni­meni nu mânca produse Albalact şi în mod evi­dent era nevoie de brand nou, care să poată să răzbată la nivel naţional”, spunea Raul Ciurtin, cel care a dus businessul Al­balact la 100 mil. euro şi care în 2016 a vân­dut compania către grupul francez Lac­talis. Dacă Albalact a creat un brand de la zero în industria lactatelor, sunt companii pre­cum grupul olandez FrieslandCampina pentru care brandul Napolact, cumpărat în urmă cu mai bine de 15 ani, a devenit rapid motorul de dezvoltare. Cele mai multe nume de branduri au fost inspirate din cele ale proprietarilor. De exemplu, Joe , astăzi cel mai puternic brand românesc de napo­litane, era porecla fondatorului Flo­rentin Banu. Acesta a vândut brandul grupului elveţian Nestlé. În cazul Boromir, R-ul de la final vine de la România, „Boro“ de la numele de familie al fondatorului Constantin Boromiz, iar „mi“, de la începutul prenumelui prietenului său Mircea, fondator al afacerii.

 

Zuzu

♦ Anul lansării: 2006

♦ Sector: lactate

♦ Poveste: Brandul Zuzu a fost lansat în 2006, situându-se pe piaţă ca un brand dedicat tinerilor. Numele Zuzu a fost adoptat după discuţii îndelungate şi a fost ales dintr-o listă de 25 de nume, conform datelor furnizate anterior de companie. Creatorii lui Zuzu au urmărit ca numele şi designul ambalajului să stârnească amuzament şi să comunice o senzaţie de bine.

♦ Cifra de afaceri a companiei (Albalact) care deţine brandul în 2017: 590 mil. lei (130 mil. euro)

 

Cris-Tim

♦ Anul lansării: 1992

♦ Sector: mezeluri

♦ Povestea Cris-Tim a început în 1992, familia Timiş deschizând un chioşc în Capitală. Ulterior, soţii Timiş au investit în unităţi de producţie şi au dus brandul pe primul loc în sectorul mezelurilor. Cris-Tim este un nume compus din abrevierea numelui lui Radu Timiş şi al soţiei sale, Cristina. Familia Timiş a ajuns să îşi denumească compania astfel la sugestia unui prieten de profesie astrolog.

♦ Cifra de afaceri a grupului Cris-Tim, care deţine brandul în 2018: 154 mil. euro

 

Joe

♦ Anul lansării: 1994

♦ Sector: napolitane

♦ Poveste: Brandul Joe a fost lansat acum mai bine de două decenii. Numele Joe vine de la porecla pe care o avea Florentin Banu în copilărie, conform datelor anterioare ale ZF. Astăzi, Joe este unul dintre cele mai vândute branduri de napolitane şi este deţinut de grupul elveţian Nestlé. Grupul va muta producţia Joe în străinătate şi va închide fabrica din Timişoara.

♦ Cifra de afaceri a companiei (Nestlé România) care deţine brandul în 2017: 920 mil. lei (204 mil. euro)

 

Rom

♦ Anul lansării: 1964

♦ Sector: batoane de ciocolată

♦ Poveste: Ciocolata Rom a fost lansată în urmă cu mai bine de cinci decenii şi a rămas până astăzi unul dintre cele mai puternice branduri româneşti de dulciuri. Astăzi, brandul este deţinut de Kandia Dulce, cel mai mare producător de ciocolată de pe plan local. Kandia Dulce mai deţine şi alte branduri româneşti cu tradiţie, precum Kandia, Măgura sau Făgăraş.

♦ Cifra de afaceri a companiei (Kandia Dulce) care deţine brandul în 2017: 143 mil. lei (31 mil. euro)

 

Boromir

♦ Anul lansării: 1994

♦ Sector: panificaţie

♦ Poveste: Afacerea Boromir a fost înfiinţată în 1994 de către Constantin Boromiz, prietenul său Mircea Ureche, fratele său Gheorghe Boromiz şi de cumnatul George Frîntu. Constantin Boromiz povestea că R-ul de la final vine de la România, „Boro“ de la numele lui de familie, iar „mi“, de la începutul prenumelui prietenului său Mircea, fondator al afacerii.

♦ Cifra de afaceri a companiei (Boromir Prod) care deţine brandul în 2017: 62,5 mil. lei (14 mil. euro)

 

Eugenia

♦ Anul lansării: 1960

♦ Sector: biscuiţi

♦ Poveste: Brandul Eugenia este unul dintre cele mai vechi produse româneşti din sectorul dulciurilor. Marca Eugenia a fost înregistrată la OSIM de compania Dobrogea Grup din Constanţa, care produce astăzi brandul de biscuiţi.

♦ Cifra de afaceri a companiei (Dobrogea Grup) care deţine brandul în 2017: 164 mil. lei (36 mil. euro)

 

Betty Ice

♦ Anul lansării: 1994

♦ Sector: îngheţată

♦ Poveste: Vasile Armenean, fondatorul Betty Ice, a fugit înainte de Revoluţie din România şi s-a întors după ’90, atunci când a pus bazele producătorului de îngheţată Betty Ice. Numele de Betty Ice vine chiar de la fiica antreprenorului, Beatrice. Anul trecut, Vasile Armenean a vândut compania către gigantul Unilever.

♦ Cifra de afaceri a companiei (Betty Ice) care deţine brandul în 2017: 30 mil. euro

 

Napolact

♦ Anul lansării: 1905

♦ Sector: lactate

♦ Poveste: Mai întâi, s-a numit Atelierul lui Vlad, iar ulterior producătorul s-a transformat în 1948 în Întreprinderea de Industrializare a Laptelui Cluj. Însă brandul Napolact a luat naştere oficial în 1990, când producătorul din Cluj a fost privatizat, conform datelor de pe site-ul companiei. Grupul olandez Friesland, care a făcut primele achiziţii în România la începutul anilor 2000, a intrat în acţionariatul Napolact în 2002 cu un pachet minoritar, iar doi ani mai târziu a preluat controlul producătorului din Ardeal. Astăzi, Napolact este principalul brand al olandezilor în România.

♦ Cifra de afaceri a companiei (FrieslandCampina România) care deţine brandul în 2017: 384 mil. lei (84 mil. euro)

 

Scandia

♦ Anul lansării: 1941

♦ Sector: conserve

♦ Poveste: În 1922, cetăţeanul german Josef Theil a deschis o fabrică de preparate şi conserve, care în 1941 devine Scandia Română. În 2010 compania trece printr-un alt proces de rebranding, devenind Scandia Food. Astăzi, compania este lider pe piaţa de conserve.

♦ Cifra de afaceri a companiei (Scandia Food) care deţine brandul în 2017: 214 mil. lei (47 mil. euro)

 

Poiana

♦ Anul lansării: 1995

♦  Sector: ciocolată

♦ Poveste: Deşi fabrica de ciocolată din Braşov avea o istorie de mai bine de un secol, brandul Poiana are puţin peste 20 de ani de istorie, fiind lansat de Kraft Foods (în prezent Mondelez). După închiderea fabricii în 2009, ciocolata Poiana se produce în Bulgaria, dar rămâne unul dintre cele mai vândute branduri de ciocolată de pe plan local.

♦ Cifra de afaceri a companiei (Mondelez România) care deţine brandul în 2017: 501 mil. lei (110 mil. euro)

 
AFACERI DE LA ZERO