Retail&Agrobusiness

Cum văd antreprenorii din HoReCa anul 2023? Va fi un an cu creştere economică, dar cu o serie de nori negri la orizont, de la inflaţie şi război la majorarea TVA la anumite produse

Cum văd antreprenorii din HoReCa anul 2023? Va fi un an...

Autor: Cristina Roşca

28.12.2022, 00:01 1188

Antreprenorii din industria de restaurante, cafenele şi baruri se uită către 2023 cu optimism, după ce anul acesta a fost unul bun, de revenire şi de creştere pentru HoReCa, după o perioadă lungă de restricţii şi închideri. Totuşi, inflaţia record, majorarea ratelor dobânzii şi discuţiile continue despre o eventuală criză reprezintă motive de îngrijorare care îi fac pe oamenii de afaceri să lucreze în continuare cu mai multe scenarii.

„Raportându-mă la 2022, care a fost un an complicat, dar bun din punct de vedere economic, mă aştept ca şi 2023 să fie un an de creştere. Totuşi, există câteva premize urâte, cum ar fi majorarea TVA la anumite produse sau creşterea salariului minim care va antrena noi creşteri de preţuri”, spune Cătălin Mahu, proprietarul lanţului de restaurante La Mama.

El explică faptul că prin majorarea TVA la anumite produse – cum ar fi băuturile ce conţin zahăr -, industria pierde avantajele câştigate în 2015, când a avut loc scăderea TVA la alimente. Această măsură va duce la reducerea profitabilităţii şi la creşterea posibilităţii unor amenzi aplicate jucătorilor din HoReCa.

„Limonada cu ce TVA o vând, de 9 sau 19%? Dacă ofer zahărul separat, ce TVA aplic? Astfel de întrebări apar ca urmare a deciziei”, spune Mahu. El aminteşte pentru 2023 şi de o altă problemă şi anume lipsa normelor de aplicare a legii bacşişului.

Nu în ultimul rând, antreprenorul spune că statul nu ar trebui să impună un salariu minim pe economie. Majorarea câştigului minim aduce beneficii (venituri suplimentare) mai ales statului, crede omul de afaceri.

„Această creştere va duce la o reaşezare a preţurilor, va antrena în continuare inflaţia, care la rândul ei ţine ratele dobânzii sus. Clienţii dau mai mulţi bani la rate şi sărăcesc, aşa s-a întâmplat şi în 2009-2010, iar consumul scade.”

Toate aceste incertitudini îi fac pe antreprenorii din HoReCa să lucreze cu mai multe scenarii de expansiune.

„Dacă ce urmează este doar o recesiune, luăm în calcul deschideri, dar nu în număr mare. Planul nostru, în momentul de faţă, este să avem între 2 şi 3 inaugurări anual, începând cu anul viitor. Dacă nu o să putem, o să mergem cu o deschidere an de an. Trebuie să stăm puţin şi să urmărim, ne-am creat nişte indicatori după care ne ghidăm“, spune Radu Dumitrescu, proprietarul SHC, grup de restaurante ce cuprinde localurile Stadio, NOR (restaurantul la cea mai mare înălţime din Bucureşti), Cişmigiu Bistro la Etaj şi 18 Lounge amplasat în zona Piaţa Presei Libere.

Indicatorii cei mai importanţi pe care îi urmăreşte, spune antreprenorul, fac referire la numărul de bonuri şi la valoarea medie a acestora. Însă inflaţia, rata dobânzilor, dar şi ceea ce se întâmplă în Europa şi SUA privind consumul sunt criteriile care vor determina deciziile de investiţii.

În pofida incertitudinii care a planat asupra mediului privat în acest an, incertitudine pare să nu dispară nici în perioada următoare, lanţul de restaurante a depăşit cu circa 30% nivelul din 2019 al cifrei de afaceri, avans datorat şi numărului mai mare de unităţi. Anul acesta, grupul va obţine o cifră de afaceri de 50 mil. lei (10 mil. euro).

„Businessul şi-a revenit, dar încă acoperim din găurile lăsate de perioada Covid. Acum, suntem pe un trend ascendent. Anul 2022 este mai bun din punctul de vedere al încasărilor decât 2019 şi este cel puţin la fel de bun din punctul de vedere al marjei profitului”, adaugă antreprenorul.

Dragoş Petrescu, fondatorului City Grill, una dintre cele mai puternice afaceri din industria locală de restaurante, spune că după un 2022 bun, va veni un 2023 benefic pentru România.

„Anul 2023 ar putea fi benefic pentru economia României, chiar în condiţiile în care inflaţia rămâne la un nivel ridicat, dar totuşi mai redus decât în 2022.”
Principalele lui motive de îngrijorare sunt reprezentate de evoluţia războiului dintre Rusia şi Ucraina şi de creşterile de preţuri.

„La nivel de oportunitate trec pe primul loc potenţialul uriaş de dezvoltare al României, determinat de o posibilă încheiere a conflictului din Ucraina şi de integrarea ţării în Uniunea Europeană. Potenţialul de creştere al României e dat şi de faptul că una dintre ultimele ţări din Europa ca nivel de dezvoltare, deci există spaţiu mare de manevră.”

Astfel, antreprenorii din industria de restaurante sunt optimişti când vine vorba de economia României în 2023 şi vorbesc despre dezvoltare şi investiţii. Totuşi, tot ei sunt sunt şi atenţi la tot ce se întâmplă local şi internaţional pentru că există mulţi factori de luat în seamă.

„Din criza anterioară am înţeles că în industria noastră trebuie să ai un brand puternic şi să oferi value for money ca să poţi să rezişti şi să creşti”, conchide Cătălin Mahu.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO