Retail&Agrobusiness

Cum văd executivii din comerţul modern, cei care află la prima mână ce se întâmplă în consum, anul 2023? Inflaţia va scădea, dar perturbările pe lanţul de aprovizionare rămân motiv de îngrijorare

Cum văd executivii din comerţul modern, cei care află...

Autor: Cristina Roşca

29.12.2022, 00:02 384

♦ Universul de comerţul modern numără în total peste 4.000 de magazine de tip hipermarket, supermarket, magazine de discount, proximitate modernă şi cash&carry ♦  Anual se deschid 250-350 de noi unităţi @ Jucători internaţionali, zece la număr, acoperă peste 70% din vânzările de bunuri de larg consum.

Anul 2022 a fost marcat de o inflaţie record, de probleme pe lanţul de aprovizionare şi de un consumator mai prudent în achiziţii. Chiar şi aşa, jucătorii din comerţul modern au continuat să se extindă, universul de hipermarketuri şi supermarketuri depăşind borna de 4.000 de unităţi în total în România.

Pentru 2023, executivii din domeniu vorbesc în continuare de expansiune, dar şi de problemele pe care le-ar putea aduce noul an şi de modul în care va evolua consumul privat.
Pentru actorii din comerţul modern, schimbarea comportamentului de consum din 2022, mai exact orientarea oamenilor spre produse mai ieftine sau în gramaje mai mici, reprezintă un prim semnal de alarmă după mai mulţi ani de euforie la shopping. Chiar şi în pandemie oamenii au continuat să cheltuiască, dat fiind că au stat în casă mult şi au avut bani pe care nu i-au mai dat pe altceva.
Anul acesta însă, inflaţia a ajuns la circa 17%, în timp ce salariile nu au ţinut de multe ori pasul. Puterea de cumpărare a scăzut şi asta s-a văzut în consum. Ce urmează?

„Intensitatea inflaţiei vă scădea începând cu anul următor. În pofida tuturor evenimentelor, vedem anul următor cu optimism, credem că vom putea continua într-un ritm foarte bun”, spune Daniel Gross, CEO-ul Penny România. El face referire la faptul că în acest an discounterul german a deschis 30 de magazine noi, un număr record. Pentru 2023 compania şi-a bugetat chiar mai multe inaugurări, undeva la 35-40.

„La capitolul provocări, inflaţia a pus presiune pe costuri, ceea ce înseamnă că va trebui să ne facem anumite ajustări astfel încât aceste creşteri să nu aibă repercursiuni pentru rezultatele noastre financiare.”

Marco Hoessl, CEO-ul Kaufland România şi Moldova, este şi el optimist pentru 2023 şi vorbeşte la rândul său despre expansiune.

„În România am întâlnit o expresie care îmi place mult – „tot răul spre bine”. Pe noi, finalul de an ne găseşte în plin proces de expansiune. Pentru anul viitor, avem în plan deschiderea a cel puţin zece magazine şi modernizarea altor zece. Vom continua să investim în România. Cred cu tărie că nimic nu e imposibil când miza e să te implici şi să faci bine.”

Totuşi, după câţiva ani marcaţi de evenimente cu impact la nivel global, anii următori vor purta cu sine ecoul anilor precedenţi, e de părere Julien Munch, CEO-ul Carrefour România.

„Deşi ne dorim ca acest an 2023 să fie unul de redresare pe toate planurile, realitatea este că pentru o revenire este nevoie de asumare publică şi privată, cu implicaţii corecte şi susţinute, lecţii învăţate şi curaj de a schimba lucrurile. Însă fiecare provocare poate fi un imbold pentru noi oportunităţi şi investiţii.”

Perturbările din zona lanţului de aprovizionare şi creşterea costurilor de energie sunt elemente care încă provoacă îngrijorare în industrie, adaugă el. „Ca parte a unui grup internaţional recunoscut, avem flexibilitatea şi stabilitatea necesare pentru a gestiona evenimentele neaşteptate –  am văzut acest lucru atunci când ne-am confruntat cu pandemia şi cu presiunile de la începutul războiului din Ucraina.”

Capacitatea de adaptare la piaţă este cea despre care vorbeşte şi Adrian Ariciu, CEO al METRO Romania, ca fiind esenţială în business.

„Nu avem temeri, în general, am învăţat să ne adaptăm business-ul şi modul de a reacţiona la ce se întâmplă prin fructificarea fiecărei provocări. Orice lecţie vine la pachet cu o oportunitate, trebuie doar să o identifici.”

METRO îşi păstrează direcţia strategică de business şi în 2023, concentrându-şi eforturile pe cei trei piloni de creştere: dezvoltarea francizei LaDoiPaşi, extinderea şi modernizarea logisticii şi digitalizarea serviciilor.

Astfel, deşi executivii de top din comerţul modern vorbesc despre inflaţie, costuri mari şi probleme pe lanţul de aprovizionare, toţi sunt optimişti pentru 2023 şi pariază pe expansiune.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24