Retail&Agrobusiness

Dinamica antreprenorilor va duce economia mai departe: de la mic la mare antreprenorii români îşi reorientează resursele pentru a răspunde nevoilor din timpul crizei

Dinamica antreprenorilor va duce economia mai departe: de...

Autor: Alexandra Cepăreanu

20.04.2020, 13:07 1289

♦ Magda Bei, Graphtec Design Constanţa: Antreprenorii care ştiu să facă business au găsit în aceste zile soluţii pentru a-şi menţine afacerile active ♦ În aceste momente este important ca producătorii să rămână activi şi să susţină economia de piaţă ♦ Ioana Cristodoru, Vanilla Leather Shoes: Această situaţie ne-a inspirat în a creea un nou business plan. Avem în vedere lansarea unei noi ramuri de business, producţia de îmbrăcăminte ♦ Confidas: Între 80 şi 90 de companii româneşti îşi încetează activitatea în fiecare oră ♦ Aproximativ 40% dintre IMM-uri şi-au încetat activitatea de când a fost anunţată starea de urgenţă pe teritoriul României ♦ Peste un milion de oameni au intrat în şomaj tehnic până în prezent, iar peste 215.000 de persoane au rămas fără loc de muncă.

Reinventarea şi reorientarea resurselor că­tre segmentele de piaţă care înregistrează cere­re în această perioadă sunt cuvinte des folosite de an­treprenori români, în ultimele zile.

Ziarul Financiar a discutat cu mai mulţi an­tre­prenori, atât din rândul celor mici şi mijlocii (IMM-uri) cât şi din linia celor ce au reuşit să îşi fa­că un renume pe piaţă, ce au businessuri ac­ti­ve în mai multe domenii, care, de când a fost de­cla­ra­tă starea de urgenţă au început să schimbe di­rec­ţia de busi­ness pentru a nu pune lacătul pe uşă.

Spre exemplu, Dorina Codarin, o antrepre­noa­re care în 2018 a înfiinţat brandul Disofa sub care produce mobilier tapiţat la comandă, spune că de­ţine capacităţile de producţie pentru a fabrica echi­pamente de protecţie, precum halate de unică folosinţă sau măşti de protecţie.

„Avem materii prime pentru că facem şi tapiţerii. Am produs deja şi am oferit clienţilor şi prietenilor sau altor antreprenori, dar i-am anunţat că nu sunt sterilizate şi trebuie să le spele înainte de a le purta“, a spus pentru ZF Dorina Codarin, fondatoarea brandului Disofa.

Acesta este doar unul din zecile de exemple de proprietari de businessuri româneşti care în ultima lună au preferat să schimbe sau să modifice activi­ta­tea de bază a companiei pentru a nu opri activi­ta­tea şi pentru a nu trimite angajaţii în şomaj tehnic.

Un alt exemplu îl con­sti­tuie com­pania ro­mâ­neas­că Vanilla Leather Shoes, care are ca activi­tate de bază producţia de încălţăminte şi genţi de damă, care a investit în utilaje de croitorie şi a dat drumul la producţia de măşti din bumbac.

„Am fost nevoiţi să ne orientăm către fabri­ca­rea altor produse decât cele pe care le comer­cializăm în mod normal. Am mai angajat patru oa­meni şi am cumpărat utilaje specifice croi­toriei. Această situaţie ne-a inspirat în a creea un nou business plan, astfel că avem în vedere lan­sarea unei noi ramuri de business, producţia de îmbrăcă­min­te, după ce trece această perioadă. În mo­men­tul actual înregistrăm o scădere destul de ma­re în ceea ce priveşte măş­tile de protecţie însă ne bu­cu­răm pentru o creştere semni­ficativă în domeniul nos­tru de bază, încălţă­min­tea“, a spus pentru ZF Ioana Cristodoru, adminis­tratorul Vanilla Leather Shoes.

Ioana Cristodoru, administratorul Vanilla Leather Shoes, brand de încălţăminte şi genţi de damă: Am fost nevoiţi să ne orientăm atenţia către fabricarea altor produse decât cele pe care le comercializăm în mod normal. În momentul de faţă lucrează 14 oameni, am reuşit să evităm concedierile, chiar am făcut patru noi angajări şi am cumpărat utilaje specifice croitoriei. Putem spune că această situaţie ne-a inspirat în a crea un nou business plan. Având în vedere că am angajat oameni noi, nu am vrea ca după ce trece cererea de măşti să nu mai colaborăm, astfel că avem în vedere lansarea unei noi ramuri de business, producţia de îmbrăcăminte.


Şi în rândul companiilor active în domeniul de retail, educaţional sau cel ospitalier lucrurile au început să meargă către o nouă direcţie, odată cu restricţiile impuse de autorităţi în încercarea de a limita răspândirea noului coronavirus. În primul rând, antreprenorii din aceste segmente au vizat mediul online.

„Am ales mediul online pentru a continua activitatea. Desfăşurăm o serie complexă de cursuri, de la limbi străine până la activităţi spor­tive şi artistice, însă cursul de engleză, de dezvoltare personală, cursul de experimente şi cel de actorie sunt patru dintre cele mai cerute. În fiecare zi apar copii care doresc să se înscrie la un curs sau altul, până în prezent înregistrăm aproxi­mativ 50 de copii“, a spus pentru ZF Diana Balaci, fondatoarea centrului educaţio­nal Intel­ligence Center din Bucureşti.

Restaurantele, cafenelele şi cofetăriile au început să posteze în mediul online, pe mai toate reţelele de socializare, diverse oferte prin care încearcă să atragă clienţi, pentru a nu fi nevoite să îşi suspende activitatea. Pe acelaşi drum au mers şi companiile de retail, care acum se bazează pe vânzarea online.

Dar, pentru a reinventa businessul şi pentru a putea face faţă schimbărilor, Magda Bei, proprietar al producătorului de mobilier Graphtec Design Constanţa, spune că este necesar ca antreprenorii să creioneze mai multe scenarii de business.

„Înainte de reinventare trebuie să stabileşti scenarii cât mai pesimiste ale businessului, ca să îţi dai seama cât de mult timp ar putea să îţi fie greu din punct de vedere financiar şi din punct de vedere cash flow, profitabilitate, rentabilitate şi productivitate. Sunt patru indicatori de performanţă pe care fiecare antreprenor ar trebui să îi urmărească cu atenţie, pentru că este important să ştii unde eşti şi unde vrei să ajungi“, a spus Magda Bei, în cadrul emisiunii de business ZF Live.

Pentru a trece peste această criză, compania Graphtec Design Constanţa, care activa în zona de mobilier comercial, a deschis o nouă linie de business, iar în prezent produce mobilă pentru casă, segment ce înregistrează cerere ridicată în această perioadă.

Magda Bei, proprietar al Graphtec Design Constanţa, producător de mobilier şi furnizor de amenajări: Este nevoie să cunoşti nevoile clienţilor şi să găseşti soluţii să răspunzi la ele. Am trecut din zona de mobilier comercial - amenajări de magazine - la home design. Pentru că tehnologia este aceeaşi şi este important să te reinventezi, mai ales în ziua de azi. Este important ca înainte de reinventare să îţi stabileşti scenarii cât mai pesimiste ale businessului, ca să îţi dai seama cât de mult timp ar putea să îţi fie greu din punct de vedere financiar şi din punct de vedere cash-flow, dar şi din punct de vedere profitabilitate, rentabilitate şi productivitate.

„Am trecut din zona de mobilier comercial - amenajări de magazine- la home design. Dacă mobilierul comercial este un segment care se adresează multinaţionalelor, atunci facem mobilier pentru acasă pentru că există cerere pe acest segment. Angajaţii sunt deschişi şi receptivi la a face schimbări, pentru că asta înseamnă să pot avea de muncă. Oamenii nu-şi doresc şomaj tehnic“, a spus antreprenoarea.

Ea consideră că în această perioadă este „important ca producătorii să rămână activi şi să susţină economia de piaţă.“

Şi companiile mai mari, precum Techtex, specializată în producţia de textile tehnice şi parte a grupului Taparo, au redirecţionat resursele şi know-how-ul pentru a putea continua activitatea. Astfel, încă de la începutul acestei luni compania a început luni producţia de măşti chirurgicale.

„Capacitatea de producţie a unei linii este de 150.000 de măşti pe zi şi sperăm să o atingem în perioada următoare. Avem plătite încă trei linii, deci în total vor fi patru linii de producţie“, a spus Ioan Filip, preşedinte şi acţionar al grupului Taparo, activ în domeniul mobilierului tapiţat.

Ioan Filip, preşedinte şi acţionar al grupului Taparo: Capacitatea de producţie a unei linii este de 150.000 de măşti pe zi şi sperăm să o atingem în perioada următoare. Avem plătite încă trei linii, deci în total vor fi patru linii de producţie. Odată cu declanşarea crizei activitatea de producţie de bază a grupului, adică de producţie a mobilierului tapiţat, s-a restrâns. Astfel, am fost nevoiţi să găsim soluţii pentru a ne proteja de această criză şi am identificat două oportunităţi. În secţiile de confecţionare a huselor din cadrul grupului şi al colaboratorilor grupului Taparo am început să producem echipamente de protecţie.

De asemenea, producătorul local de cosmetice Farmec Cluj a lansat mai multe produse din categoria igienizant de mâini şi dezinfectant.

„Am creat o celulă de criză pentru a demara producţia de astfel de bunuri - cinci noi produse dezinfectante pentru mâini şi suprafeţe“, a spus Mircea Turdean, CEO şi acţionar al Farmec Cluj. El este de părere că în această perioadă producătorii români ar trebui să continue să lucreze, acolo unde se poate, pentru a realiza ceea ce este necesar în vederea susţinerii economiei.

Totuşi, cifrele la nivelul economiei nu arată deloc bine, în ciuda faptului că mulţi antreprenori au găsit soluţii pentru a-şi continua activitatea. Astfel, din cele aproximativ 538.960 de companii active în 2018 pe piaţa din România, conform datelor publicate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), între 80 şi 90 de companii româneşti îşi încetează activitatea în fiecare oră.  

De altfel, 40% dintre IMM-uri şi-au încetat activitatea de când a fost anunţată stare de urgenţă pe teritoriul României, mai precis în ultimele 29 de zile, potrivit datelor ZF. În acest timp, cifra de afaceri a companiilor a suferit o pierdere de 14,5 miliarde de euro.

Datele nu arată bine nici din punct de vedere al numărului de salariaţi care acum se află în şomaj tehnic. Astfel, peste un milion de oameni au intrat în şomaj tehnic până în prezent, iar peste 215.000 de persoane au rămas fără loc de muncă.

Mircea Turdean, CEO şi acţionar al Farmec Cluj: E important ca o companie românească să tragă învăţăminte rapid şi să se adapteze la cerinţele de la momentul respectiv. Am creat o celulă de criză pentru a demara producţia a cinci noi produse dezinfectante pentru mâini şi suprafeţe. În plus, sunt în permanenţă în legătură cu trei ministere, trebuie colaborat şi ţinut legătura cu statul ca lucrurile să meargă mai rapid. Eu cred că trebuie să continuăm să lucrăm pentru a produce ceea ce este necesar în această perioadă. Restul oamenilor ar trebui să stea acasă, cât mai mult izolaţi, mai puţin mers pe stradă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO