Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), CEECAT Capital Fund, un fond regional de private equity care colaborează cu fondatori vizionari pentru a sprijini creşterea businessurilor, şi Morphosis Capital Fund II, un fond de capital de creştere axat pe dezvoltarea şi transformarea IMM-urilor locale în jucători regionali, au intrat în acţionariatul retailerului autohton La Cocoş.
Cei trei investitori au devenit astfel acţionari majoritari în cea mai puternică afacere antreprenorială din comerţul alimentar local, un business de circa 1 mld. lei (200 mil. euro), fondat de antreprenorii Iulian şi Gianina Nica. Banii vor fi folosiţi pentru dezvoltarea reţelei de hipermarketuri cu preţuri mici.
“În calitate de fondator al lanţului de magazine La Cocos, sunt convins că această asociere reprezintă o oportunitate extraordinară de a creşte eficienţa şi de a accelera expansiunea companiei noastre. După aproape un deceniu de la deschiderea primului magazin în 2014, în Ploiesti, am realizat că extinderea noastră de la nivel local la nivel naţional necesită resurse financiare semnificative. În final, pot spune că, această asociere strategică nu ne va aduce doar un asociat şi o resursă financiară adecvată, ci ne va aduce şi un partener valoros, specializat în strategii de dezvoltare şi implementare a proiectelor la scară largă, având un obiectiv comun: să devenim prima companie din comerţul alimentar autohton care va depăşi pragul de 1 miliard de euro în vânzări, în anul 2029. Împreună cu echipa La Cocos, doresc să mulţumim investitorilor pentru încrederea pe care ne-au acordat-o şi pentru faptul că s-au alăturat acestui obiectiv ambiţios. Multumim şi casei de avocatura Ţuca Zbârcea & Asociaţii pentru asistenţa oferită în acestă tranzacţie”, spune Iulian Nica.
Antreprenorul mai spune că fără această infuzie de capital expansiunea ar putea dura circa 15 ani. Aşa, în patru ani vrea să ajungă la peste 10 magazine.
„Suntem bucuroşi să sprijinim creşterea şi expansiunea La Cocoş în România alături de co-investitorii noştri, Morphosis Capital şi CEECAT Capital. Retailul alimentar este unul dintre cele mai active sectoare de interes pentru BERD, iar această investiţie reprezintă o oportunitate excelentă pentru Bancă de a sprijini scalarea unui model de afaceri inovator de retail pe o piaţa atractivă precum România, condusă de un antreprenor puternic şi apreciat, Iulian Nica”, spune Tamas Nagy, Co-Head of EBRD Private Equity.
Compania operează două hipermarketuri cu politică de discount la Ploieşti şi unul la Bucureşti. A patra unitate va fi inaugurată la Braşov, iar a cincea la Piteşti, în spaţiul ocupat anterior de un hipermarket PIC (o puternică reţea locală de comerţ alimentar până la criza anterioară). Bugetul de investiţii pentru cele două magazine e de 16,5 mil. euro.
Totuşi, ambiţia antreprenorului Iulian Nica, fondatorul La Cocoş e mai mare, dorind o expansiune naţională. Aşadar, banii injectaţi în business de BERD, CEECAT Capital şi Morphosis Capital vor fi folosiţi pentru dezvoltare.
„Suntem entuziasmaţi să sprijinim La Cocoş în extinderea prezenţei sale geografice în România. Iulian şi echipa sa au dezvoltat un format unic şi de succes, iar cu ajutorul investiţiei noastre comune credem că La Cocoş poate deveni un campion naţional şi lider regional în sectorul său. De asemenea, suntem entuziasmaţi să lucrăm împreună cu Iulian şi cu partenerii noştri de la BERD şi Morphosis în această călătorie”, a declarat Anthony Stalker, Partener în cadrul CEECAT Capital şi Preşedinte al Comitetului Consultativ de Investiţii.
Retailerul La Cocoş este activ pe formatul de hipermarket şi este cunoscut pentru politica preţurilor mici. De altfel, aceasta a fost şi principala „armă“ a companiei în lupta cu concurenţa, în condiţiile în care formatul de magazine mari, de tip hipermarket, a tot pierdut teren în ultimii ani în favoarea discountului şi a proximităţii moderne. Pentru a ţine preţurile jos însă, compania a investit mai puţin în amenajare şi ambianţă.
Mai mult, reţeaua a mizat pe un număr redus de produse - aproximativ 11.500 de SKU-uri, cele mai vândute articole din fiecare categorie. Totodată, retailerul le oferă clienţilor mai multe preţuri de vânzare pentru fiecare produs, în funcţie de cantitatea cumpărată.
Deşi sunt voci care spun că a apus vremea hipermarketurilor, rezultatele La Cocoş vin să infirme această teorie.
„Suntem încântaţi să investim în La Cocoş, o poveste antreprenorială locală de succes, care şi-a demonstrat performanţa remarcabilă pe piaţa de retail din România. Această investiţie, a doua pentru Morphosis Capital Fund II, va sprijini expansiunea rapidă a reţelei La Cocoş la nivel naţional. Viziunea noastră comună cu CEECAT Capital şi BERD este de a dezvolta un lanţ de magazine care să răspundă nevoilor atât ale clienţilor B2B, cât şi ale celor B2C, iar La Cocoş să devină un punct de referinţă pentru consumatorii din întreaga ţară, contribuind astfel la creşterea economică şi la consolidarea economiei locale”, a declarat Simona Gemeneanu, Partener, Morphosis Capital.
Retailerul La Cocoş, care operează două hipermarketuri cu politică de discount la Ploieşti şi unul la Bucureşti, a închis anul trecut cu vânzări de aproape 1 mld. lei, cu 40% mai mari decât în 2022. După cifra de afaceri, La Cocoş este cea mai puternică reţea locală din comerţul alimentar.
Avansul accelerat al vânzărilor a venit în cazul retailerului autohton şi ca urmare a deschiderii în 2023 a celui de-al treilea hipermarket. Iar planurile companiei nu se opresc aici, fiind bugetate încă cinci magazine până la final de 2025. Primul dintre acestea va fi la Braşov. Noua unitate, care va măsura 10.000 mp, va fi amplasată în complexul Brintex-Braşov, situat în cartierul Bartolomeu.
Evoluţia vânzărilor a determinat ca mai multe fonduri de investiţii să „dea târcoale” businessului originar din judeţul Prahova.
Tranzacţia a fost facilitată de firmele de avocatură Mihaela Mîndru Law Office şi Act Legal Romania, cu o echipă condusă de Christian Mîndru, Of Counsel, care au reprezentat consorţiul format din BERD, CEECAT Capital şi Morphosis Capital în ceea ce priveşte aspectele juridice. Acestea au fost sprijinite de Bryan Cave Leighton Paisner LLP, prin Carol Osbourne, Partener, pentru aspectele juridice aferente legislaţiei din Marea Britanie şi de Van Campen Liem din Luxembourg, prin Christophe Balthazard, Partener, pentru aspectele de drept luxemburghez. Antreprenorii Iulian şi Gianina Nica au fost reprezentaţi de Ţuca Zbârcea & Asociaţii. De asemenea, KPMG a realizat procesul de due diligence financiar, fiscal şi de ESG, iar Kearney a realizat procesul de due diligence comercial.