Retail&Agrobusiness

Fabricile de textile care lucrează pentru H&M, Zara sau C&A au marje de 3,5%, însă aceşti retaileri au în România marje de trei ori mai mari

Fabricile de textile care lucrează pentru H&M, Zara sau C&A au marje de 3,5%, însă aceşti retaileri au în România marje de trei ori mai mari

Autor: Cristina Rosca

23.03.2015, 00:08 7953

Drumul hainelor „made in România“ pentru H&M, Zara şi C&A: pleacă din fabricile locale şi după o călătorie până în Occident în centrele de distribuţie se întorc pe umeraşele magazinelor din ţară, cu preţuri de două-trei ori mai mari.  Fabrici româneşti cu mii de angajaţi domină topul exportatorilor de textile, H&M sau Zara sunt cei mai mari importatori din industrie.

„Croitorii“ locali trimit peste graniţă aproape toată producţia, către lanţurile internaţionale care preferă România ca destinaţie de producţie datorită poziţiei geografice favorabile, dato­rită salariilor mici şi forţei de muncă bine pregătite. Rochiile, fustele şi bluzele care au pe etichetă branduri internaţionale şi mesajul „made in România“ ajung în centrele de distribuţie ale retailerilor, iar mai departe sunt împărţite către magazinele din întreaga lume. O parte din hainele produse local ajung înapoi în România, alături de cele realizate în special pe pieţe din Asia şi nordul Africii.

 „Hainele produse în România pentru brandurile de mass-market (cu preţuri mici şi medii - n.red.) pleacă de la poarta fabricii cu un preţ, iar când ajung în magazinele reţelei respective, fie în România sau în altă ţară din lume, ele se vând de două-trei ori mai scump. Pentru brandurile de lux multiplul de preţ ajunge până la zece“, spune un executiv din industrie care nu a dorit să îşi facă publică identitatea. La majorarea preţului contribuie şi costurile de transport, de marketing şi promovare.

Diferenţa de preţ în fabrică şi în magazin se vede însă şi în  marjele de profit ale producătorilor şi retailerilor. În cazul primilor marjele de profit sunt în medie de 3,5%, în timp ce la retaileri ele urcă la 10,3%, fiind astfel de trei ori mai mari. ZF a calculat marjele de profit pornind de la rezultatele financiare pe 2013 (ultimul an pentru care există date publice) a cinci retaileri şi cinci producători care figurează în topul celor mai mari importatori şi respectiv exportatori.

ZF nu a ales primii cinci exportatori locali de textile, ci companiile care produc pentru marile grupuri internaţionale, potrivit datelor cunoscute.

Aceştia sunt companiile Oztasar   (produce pentru H&M, Debenhams, Marks&Spencer), Alyson Hayes (Debenhams, TopShop, Primark), Pandora Prod (Cos, Hugo Boss, Massimo Dutti), Artifex (H&M, Max Mara, Benetton) şi Romaniţa (H&M, Zara, C&A).

Cei cinci producători au afaceri cumulate în 2013 de peste 580 mil. lei, şi o marjă medie de profit de 3,5%. Cea mai mare marjă de profit o are producătorul Pandora Prod, de 9,5%. Spre deosebire de ceilalţi însă producătorul de textile din Vrancea a decis să renunţe la lohn şi la clienţii mass-market şi să se orienteze către retailerii de lux pentru care face produse integrate. Acest lucru a dus la creşterea businessului în criză de 2,5 ori, până la aproape 130 mil. lei.

 

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO