Retail&Agrobusiness

Hainele H&M nu mai sunt “made in Romania”. Suedezii mai lucrează direct doar cu cinci furnizori locali după ce piaţa locală a devenit tot mai scumpă

Hainele H&M nu mai sunt “made in Romania”. Suedezii...

Autor: Cristina Roşca

31.12.2021, 14:30 2296

Grupul suedez de modă H&M mai are în România doar cinci furnizori direcţi, este vorba de Artifex, CB Pelletterie, Formens, Pandora Prod şi Simiz Fashion, conform informaţiilor oferite de retailer. Unii dintre aceşti cinci producători de îmbrăcăminte şi încălţăminte sunt unii dintre cei mai mari jucători din sector în România după cifra de afaceri din 2020, e vorba de companii cu afaceri de zeci sau chiar peste 100 mil. lei şi cu sute de salariaţi fiecare.

Aceste companii produc hainele şi încălţările H&M atât în fabricile proprii, cât şi în altele subcontractate. Astfel, este vorba de un total de 17 fabrici care croiesc şi cos, care pun „made in Romania” pe eticheta produselor H&M. Numărul este de circa două ori mai mic decât în urmă cu cinci ani spre exemplu. În 2019, ultimul an de dinainte de pandemie, numărul de unităţi de producţie era de 26. Această evoluţie confirmă încă o dată faptul că România devine prea scumpă pentru producţia de haine şi pantofi, motiv pentru care majoritatea numelor mari din industria mass market au decis să renunţe la o serie de colaborări locale şi să se orienteze către ţări mai ieftine din Asia sau Nordul Africii. Majorările salariului minim din ultimul deceniu au tras în sus şi câştigurile din acest sector. În continuare însă, croitoresele şi cusătoresele au printre cele mai mici salarii n România, de multe ori apropiate de minimul pe economie. În Asia însă, câştigurile sunt încă de câteva ori mai mici.

Totuşi, pandemia de Covid-19 a schimbat puţin paradigma acestor relaţii contractuale care aveau în centrul lor preţul. Mai exact, din cauza costurilor mari de transport şi a întârzierilor, producătorii încep să se reorienteze către destinaţii din proximitatea sediului central. Hugo Boss, companie germană activă pe piaţa premium, a fost printre primele care a anunţat recent un astfel de pas.

În cazul României, momentan nu se simte o îmbunătăţire a situaţiei în contextul în care în ultimii ani câteva zeci de fabrici de îmbrăcăminte şi încălţăminte au tras obloanele din cauza lipsei de clienţi.

Totuşi, suedezii de la H&M au fost şi sunt în continuare unul dintre cei mai mari clienţi ai fabricilor locale care produc aproape integral pentru export.

România nu este însă una dintre principalele destinaţii de producţie pentru gigant, nici măcar în Europa. În Portugalia sunt 20 de colaboratori direcţi şi 57 de fabrici, iar în Italia furnizori sunt 32, pe când numărul de unităţi de producţie urcă la 74. De altfel sunt multe alte ţări înaintea României, mai ales în Asia. Rămâne de văzut dacă în următorii ani se va întoarce roata în favoarea României din nou.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO