Retail&Agrobusiness

Ce putere de cumpărare au românii: Cei mai puternici trei retaileri locali au afaceri de patru ori mai mici decât omologii polonezi

Ce putere de cumpărare au românii: Cei mai puternici...
29.09.2018, 00:01 1687

Cei mai mari trei jucători din comerţul alimentar din Polonia au avut anul trecut afaceri cumulate de 20 mld. euro, cât tot comerţul local.

Cei mai mari trei retaileri din România au afaceri de puţin peste 5 mld. euro anul trecut, de patru ori mai mici decât liderii polonezi, arată calculele ZF făcute pe baza raportului Coface Top 500 Europa Centrală şi de Est. Polonia este cea mai puternică economie din regiune şi o ţară cu o populaţie de două ori mai mare decât cea a României.

Rezultatele retailerilor nu sunt influenţate însă doar de numărul locuitorilor, ci şi de puterea de cumpărare din fiecare ţără, iar salariul mediu în Polonia este aproape dublu faţă de cel de pe piaţa locală. Acest lucru se vede în rezultatele retailerilor alimentari.

De altfel, România este a doua cea mai săracă economie din Uniunea Europeană, după Bulgaria, şi are şi al doilea cel mai mic salariu mediu net lunar, de doar circa 550 de euro. Prin comparaţie, şi Cehia şi Ungaria se află la un nivel aproape dublu.

Biedronka este de departe cel mai mare jucător din retailul Europei Centrale şi de Est, cu afaceri de circa 11,5 mld. euro. Prin comparaţie, în toate celelalte ţări - România, Cehia şi Ungaria - liderul are circa 2 mld. euro.

În spatele Biedronka se află grupul portughez Jeronimo Martins. Portughezii sunt prezenţi regional doar în Polonia, însă ei s-au uitat şi către România de mai multe ori, intrând în negocieri pentru preluarea reţelei Profi, vândută însă către fondul de investiţii Mid Europa Partners în 2016. Profi şi Biedronka activază amândouă pe segmentul magazinelor mici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO