Mulţi producători locali din industria agroalimentară se confruntă cu dificultăţi când vine vorba de a deschide dialogul cu jucătorii din retailul alimentar pentru o eventuală listare la raft, ajungându-se la situaţii în care producătorii nu primesc răspuns nici după ani de zile, a explicat Horaţiu Buzgău, CEO şi fondator al companiei Holiv Ecoplant, care produce sub brandul Allu, prezent la evenimentul Agrobusiness Summit 2024.
„Am discutat cu foarte mulţi producători locali care efectiv nu sunt băgaţi în seamă de retaileri. Eu înţeleg că sunt foarte multe solicitări dar nu îmi vine să cred că în trei ani de zile nu se poate găsi o modalitate să ajungi la un dialog cu un producător. Nu spun să ajungi la o colaborare, dar măcar la o discuţie”.
Holiv Ecoplant a început în anul 2016 cu o plantaţie ecologică de aluni pe o suprafaţă de 46 de hectare în judeţul Satu Mare, beneficiind de cofinanţare din fonduri europene.
De asemenea, Horaţiu Buzgău a obţinut fonduri europene pentru a construi o fabrică de procesare a alunelor în localitatea Tăşnad, unde produce şi vinde alunele sub brandul Allu.
„Anul acesta vom trece de 1 mil. lei din activitatea de procesare a alunelor de pădure certificate ecologic, mai mult decât vânzăriled in ultimii doi ani la un loc. Peste 70% din vânzările noastre sunt realizate online în piaţa internă şi piaţa internaţională”.
Ce a mai declarat în cadrul evenimentului:
- Am fost cu produsele la târguri internaţionale în Dubai şi Coreea de Sud şi au fost primite bine.
- Cea mai mare provocare cu privire la intrarea în retail este imposibilitatea de a avea un dialog concret care să se finalizeze pozitiv sau negativ.
- Un producător român se află într-o poziţie de inferioritate dacă îl comparăm cu un producător de peste hotare care are întotdeauna un acces mult mai facil şi prin prisma intervenţiei statului din care face parte în anumite lanţuri internaţionale.
- Nu există probabil suficientă voinţă spre a întinde o mână şi acestor producători de la firul ierbii, nici din perspectivă fiscală. Dacă ne uităm la produsele bio, într-un timp foarte scurt s-a majortat TVA cu 4%, respectiv 14%, adică o cremă tartinabilă care are doar miere ecologică este tratată identic din punct de vedere fiscal ca o cremă convenţională cu 40% zahăr. Şi nu mi se pare corect.