Retail&Agrobusiness

Horváth: 8 din 10 companii de retail şi FMCG din România anticipează creşterea veniturilor în 2023, faţă de numai 5 din 10 la nivel european. În paralel, companiile estimează că vor avea şi costuri de personal mai ridicate

Maria Boldor, Principal, Horváth România

Maria Boldor, Principal, Horváth România

Autor: Cristina Bellu

21.08.2023, 12:10 137

Majoritatea companiilor de retail şi FMCG din România se aşteaptă la creşterea veniturilor în 2023 în paralel cu majorarea costurilor de personal, arată datele unui studiu efectuat de firmă de consultanţă în management Horváth.

Astfel 82% dintre respondenţi anticipează creşterea veniturilor anul acesta, iar 86% se aşteaptă la venituri suplimentare şi în 2024, în timp ce 94% dintre executivii care au participat la studiu consideră că vor avea costuri de personal mai ridicate în 2023.

Perspectiva companiilor din România este mult mai optimistă asupra creşterii veniturilor, în comparaţie cu numai 45% dintre firmele din Europa care se aşteaptă la creşteri de venituri în 2023 şi 2024.

„În pofida a numeroase provocări - precum creşterea costurilor cu materialele, energia şi salariile, fluctuaţia personalului, alături de  evoluţii tehnologice rapide şi cerinţe ale clienţilor - industria retail şi FMCG din România are o perspectivă optimistă asupra creşterii veniturilor în 2023 şi 2024”, spune Maria Boldor, Principal, Horváth România.

El apreciază că la nivel de top management a sporit conştientizarea faptului că, pentru a menţine competitivitatea companiilor pe termen mediu şi lung, este nevoie de o adaptabilitate permanentă, de abordări structurale şi soluţii inovatoare.

Studiul Horváth a identificat mai multe priorităţi strategice, relevante pentru dezvoltarea businessului pe termen mediu şi lung, care sunt urmărite de executivi. 

Dintre acestea, pe primul loc se regăseşte „îmbunătăţirea structurilor de cost şi profit” - considerată a fi o prioritate foarte importantă (66%) sau importantă (22%). Optimizarea costurilor vizează arii ca portofoliul de produse şi servicii, liniile de producţie, canalele de distribuţie şi cheltuielile administrative, iar pârghiile cel mai des folosite se regăsesc în departamentele de Achiziţii, Vânzări şi Marketing.

A doua prioritate strategică o reprezintă „temele axate pe oameni”, care au ajuns preocupare de prim rang (ocupând locul 1 în studiul european al Horváth) pentru manageri, pe fondul fluctuaţiei de personal şi al schimbărilor demografice la orizont (generaţia „baby boomers”, a celor născuţi între 1946 şi 1964, se apropie de pensionare).

Retenţia personalului este crucială, de aceasta depinzând însăşi continuitatea unui business din retail. În FMCG, deficitul de personal se manifestă atât la nivelul personalului de înaltă calificare (ingineri), cât şi la cel mai puţin calificat. 

A treia prioritate strategică în România (aflată, de mai mulţi ani, pe primul loc din studiul Horváth pentru Europa) este „transformarea digitală”, iar la nivelul conducerii companiilor se discută de proiecte mari de investiţii în astfel de programe, precum SAP S/4HANA.

Prin soluţiile digitale, firmele doresc creşterea eficienţei şi transparenţei, standardizarea, simplificarea şi optimizarea proceselor de business, inclusiv cu scopul de a contracara lipsa personalului calificat. În industria retail, pe lângă optimizările interne, este urmărită îmbunătăţirea experienţei clienţilor, de exemplu prin folosirea de noi tehnologii precum AI, atât la nivel strategic (analiza datelor), cât şi operaţional (optimizarea proceselor de plată).

Pe lângă aceste trei priorităţi, următoarele ca importanţă pentru companiile retail şi FMCG din România sunt: (4) „îmbunătăţirea managementului performanţei financiare şi de risc”; (5) „îmbunătăţirea durabilă a intervalului de lichiditate”; (6) „realinierea modelelor de pricing şi venituri”; şi (7) securitatea cibernetică.

La studiul Horváth au participat reprezentanţi la nivel de top management din partea a 39 de companii active în România, dintre care 21% din retail şi 79% din FMCG.

83% dintre companii au peste 500 de angajaţi, iar 50% au înregistrat venituri de peste 600 milioane de lei în ultimul exerciţiu financiar. 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO