Rata medie a preţurilor de consum în ultimele doisprezece luni (aprilie 2015-martie 2016) a fost de -1,4%.
La zece luni de la reducerea TVA la alimente de la 24% la 9%, preţurile la anumite produse alimentare precum lapte, zahăr, ulei, condimente sau apă minerală sunt în creştere, chiar şi cu mai mult de 10%, în condiţiile în care această măsură era menită să taie din costul cu mâncarea şi să aducă mai mulţi bani în buzunarele românilor, arată indezul alimentar ZF, care a luat în calcul un coş alimentar cu 23 de produse din două magazine online – Carrefour şi Mega Image (eMag). Anterior, ZF a luat în calcul şi Cora Drive, însă magazinul online era închis în data de 12 aprilie, când au fost culese datele. Indexul ZF nu are pretenţia de a fi un indicator statistic, este o cercetare simplă realizată lunar cu mijloace jurnalistice şi are la bază doar informaţii disponibile pe site-urile magazinelor care vând şi online. Indexul nu ia în considerare promoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite alimente. De asemenea, indexul cuprinde o mică parte din produsele alimentare, în condiţiile în care într-un hipermarket pot exista chiar şi 60.000 de produse, atât alimentare, cât şi nonalimentare.
În magazinul Carrefour Online preţul unui coş cu 23 de produse alimentare costă circa 140 de lei, în creştere cu 4% faţă de 8 iunie, iar în eMag are un preţ de 137 de lei, cu aproape 1% mai mult faţă de perioada menţionată.
Cele mai mari creşteri de preţ în perioada 8 iunie-12 aprilie le-au avut zahărul Mărgăritar (1 kg), cu un avans de peste 33% în magazinul online Carrefour Online, şi de aproape 25% în eMag (care are un parteneriat cu Mega Image). Şi uleiul Floriol (1 litru) are în prezent un preţ mai mare faţă de 8 iunie, creşterea fiind de 20% în magazinul online al Carrefour şi de 12% la Mega Image.
Pe de altă parte, majorări de preţuri au suportat şi condimentele pentru carne de pui Kamis (27% în Mega Image şi 25% în Carrefour Online), mâncarea pentru animale Whiskas – hrană uscată cu vită (1,5 kg), dar şi baza pentru mâncăruri Delikat.
Creşteri de preţ au avut-o şi lactatele şi carnea. Astfel, un litru de lapte Napolact are un preţ de 4,3 lei în cadrul magazinului online al Carrefour, în creştere cu 2,4%. Însă, preţul laptelui de la raft depinde de preţul materiei prime, care în anumite perioade ale anului, în special iarna, este mai ridicat.
Însă, faţă de luna aprilie 2015, înainte de reducerea TVA preţul coşurilor de alimente s-au menţinut pe minus. Cu toate acestea, procentul de reducere este pe o pantă ascendentă. Astfel, dacă imediat după reducerea TVA preţul unui coş de alimente a scăzut cu 12-13%, acum procentul merge sub 10% în magazinul online eMag.