Retail&Agrobusiness

INTERVIU. Sari Brody, grupul IKEA: Discriminarea de gen la locul de muncă este o pierdere pentru afaceri, dar şi pentru societate

Sari Brody, global equality, diversity and inclusion manager în cadrul INGKA Group:

Diferenţa de remunerare ar trebui să reflecte doar compensaţii diferite bazate pe abilităţi / competenţe şi performanţă.

Potrivit Forumului Economic Mondial (FEM) 2018, dacă în viitor vom continua schimbările în acelaşi ritm, decalajul global de gen se va echilibra în 61 de ani în Europa de Vest, însă acelaşi proces va dura 124 de ani în Europa de Est.

Egalitatea de gen nu este o problemă a femeilor. Este o problemă a societăţii şi reprezintă un impediment în mediul de afaceri.

Sari Brody, global equality, diversity and inclusion manager în cadrul INGKA Group: Diferenţa de remunerare ar trebui să reflecte doar compensaţii diferite bazate pe abilităţi / competenţe şi performanţă. Potrivit Forumului Economic Mondial (FEM) 2018, dacă în viitor vom continua schimbările în acelaşi ritm, decalajul global de gen se va echilibra în 61 de ani în Europa de Vest, însă acelaşi proces va dura 124 de ani în Europa de Est. Egalitatea de gen nu este o problemă a femeilor. Este o problemă a societăţii şi reprezintă un impediment în mediul de afaceri.

Autor: Mădălina Dediu Panaete

07.03.2019, 12:20 916

IKEA organizează pe 8 martie, Forumul pe tema Egalităţii de Gen la locul de muncă.

Sari Brody, global equality, diversity and inclusion manager în cadrul INGKA Group, din care face parte retailerul de mobilă şi decoraţiuni IKEA, consideră că discrimi­na­rea de gen la locul de muncă re­prezintă o pierdere uriaşă pentru afaceri, pentru femei, pentru dinamica mediului de lucru şi, cel mai important, pentru societate.

„Oamenii doresc să lucreze pentru companii care îşi tratează angajaţii într-un mod corect. Femeile reprezintă jumătate din populaţie, iar eu cred că niciun lider inteligent nu va omite un potenţial atât de mare de talent. Există, de asemenea, numeroase studii care arată corelarea directă dintre împuternicirea femeilor şi îmbunătăţirea calităţii vieţii, creşterea bunăstării familiilor şi ratele de creştere a PIB“, a spus Sari Brody, un manager care lucrează de peste 20 de ani în domeniul divesităţii şi incluziunii. Înainte de a se alătura organizaţiei globale IKEA în 2012, ea a lucrat ca talent manager în cadrul IKEA US, fiind responsabilă de recrutare, dezvoltare de competenţe, leadership development, dar şi de diversitate şi incluziune. În rolul său actual, Sari oferă direcţii strategice şi o abordare sistematică a egalităţii, diversităţii şi incluziunii în cadrul IKEA, integrând subiectul în strategia generală de creştere a afacerilor. Împreună cu echipa sa şi cu o reţea de peste 70 de ambasadori din întreaga lume IKEA, ea conduce eforturile de diversitate şi incluziune, cu scopul de a crea un impact pozitiv asupra vieţii oamenilor la locul de muncă şi în societate. Sari Brody va participa vineri, 8 martie, la Forumul pe tema Egalităţii de Gen la locul de muncă, organizat de IKEA la Mezanin (Palatul Universul). Forumul, ajuns deja la a doua ediţie, va fi transmis în direct pe pagina de Facebook şi pe site-ul ZF.ro.

Ea consideră că întreprinderile au o responsabilitate specială în abordarea acestei probleme, deoarece ele au o influenţă directă asupra vieţii angajaţilor lor, a clienţilor şi, prin urmare, asupra societăţii la scară largă prin intermediul politicilor de la locul de muncă.

„De ce afirm acest lucru? Pentru că s-a dovedit de multe ori că întreprinderile cu echipe echilibrate în funcţie de gen pur şi simplu cooperează mai bine. Sunt mai creativi, mai inovativi şi se dezvoltă mai repede. Femeile şi bărbaţii contribuie diferit în cadrul afacerii şi prezintă diferite abilităţi de conducere. Aceste abilităţi se completează reciproc şi contribuie la succesul afacerii”, a mai spus Sari Brody, care afirmă şi că grupul INGKA se concentrează pe formarea unei culturi a incluziunii şi pe realizarea unui echilibru între bărbaţi şi femei pe toate nivelurile de conducere, funcţii şi poziţii, remunerarea egală pentru locuri de muncă de valoare egală şi crearea de şanse egale pentru toţi. La nivel global, grupul IKEA are peste 200.000 de angajaţi, conform ultimelor date. În lume sunt peste 420 de magazine IKEA în peste 50 de pieţe. În România, IKEA deţine un magazin în Capitală şi se pregăteşte să deschidă o a doua unitate, tot în Bucureşti. În total, magazinul din nordul Capitalei are peste 1.000 de angajaţi, conform ultimelor date. Circa 54% dintre liderii companiei din România sunt femei.

IKEA România a înregistrat în  anul financiar 2018 (1 septembrie 2017 – 31 august 2018) vânzări de 609 milioane lei, fără TVA, în creştere cu 10,6% faţă de anul anterior, magazinul din Bucureşti vânzând peste 18,6 milioane produse. 

Sari Brody spune că, din păcate, lumea este departe de a elimina discriminările dintre femei şi bărbaţi.

„Femeile sunt subreprezentate în posturile de decizie, în întreaga sferă politică (23%), economică şi socială. Deşi au existat unele schimbări pozitive în această privinţă, subreprezentarea este încă persistentă. Potrivit Forumului Economic Mondial, dacă vom continua astfel, vor fi necesari mai mult de 200 de ani pentru a elimina această discriminare.  Este o informaţie şocantă, nu-i aşa? Şi ne arată că trebuie să ne unim cu toţii forţele pentru a lucra împreună, companii, guverne şi alte instituţii pentru a crea oportunităţi egale pentru toţi şi pentru a elimina această diferenţă”. Însă, managerul vede o mişcare la nivel global în jurul egalităţii de gen, dar şi a egalităţii în general. Ea consideră că faptul că tot mai multe companii au început să impună şi să dezvolte politici incluzive este încurajator.

„Doar împreună putem avea un impact asupra cât mai multor persoane, iar IKEA doreşte să preia conducerea în a face o schimbare durabilă. Până în prezent, nici o ţară nu a reuşit să atingă paritatea de gen, şi doar primele şapte ţări din clasament au reuşit să elimine în proporţie de 80% această diferenţă. Progresul către paritate continuă să fie foarte lent”.

 

Ce a mai spus Sari Brody despre:

Cât de mari pot fi diferenţele salariale dintre un bărbat şi o femeie:

Diferenţa de remunerare ar trebui să reflecte doar compensaţii diferite bazate pe abilităţi / competenţe şi performanţă.  Nu ar trebui să fie bazată pe prejudecăţi. Din păcate, este o realitate tristă în care continuăm să trăim. Am menţionat deja rezultatele studiului realizat de Forumul Economic Mondial. Iar problema remuneraţiei egale este una dintre cele mai presante. Cunoscând acest fapt, noi, cei de la INGKA, ne-am angajat la nivel global să plătim egal pentru muncă de valoare egală şi am semnat şi angajamentul EPIC în care liderii din întreaga lume se angajează să ia măsuri pentru a elimina diferenţele de remuneraţie între femei şi bărbaţi. Faptul că angajaţii noştri din România şi din regiune au şanse egale şi sunt plătiţi în mod egal pentru munca de aceeaşi valoare nu este ceva care ne face să ne simţim euforici. Pentru că acest lucru este, în opinia mea, un drept uman de bază, nu un lux.

 

Care este situaţia din România / Europa de Est în comparaţie cu Europa de Vest în ceea ce priveşte egalitatea de gen:

Potrivit Forumului Economic Mondial (FEM) 2018, dacă în viitor vom continua schimbările în acelaşi ritm, decalajul global de gen se va echilibra în 61 de ani în Europa de Vest, însă acelaşi proces va dura 124 de ani în Europa de Est.

Este o provocare universală. Ştim din cercetarea globală că femeile din ziua de astăzi reprezintă doar 4,6% dintre directorii executivi, astfel încât diferenţa este încă foarte ridicată la nivel mondial. Astfel, menţinerea egalităţii de gen nu ar trebui să fie o problemă numai în ţările mai puternice din punct de vedere economic. Inegalitatea de gen este o problemă globală care depăşeşte frontierele şi afectează oamenii din ţările mai puternice din punct de vedere economic şi din cele mai puţin puternice. Totuşi, abordarea inegalităţii dintre femei şi bărbaţi este probabil chiar mai mare în ţările în care împuternicirea femeilor promite reducerea sărăciei şi încasări rapide pentru societate.

 

Care este rolul bărbaţilor în împuternicirea femeilor:

Egalitatea de gen nu este o problemă a femeilor. Este o problemă a societăţii şi reprezintă un impediment în mediul de afaceri. Şi rolul activ al bărbaţilor este necesar, deoarece numai dacă lucrăm împreună, bărbaţi şi femei, putem avea un impact durabil.

Obiectivele noastre privind incluziunea de gen vizează asigurarea unui mediu de lucru incluziv pentru toate genurile. Atunci când stabilim obiective pentru egalitatea de gen, ne asigurăm că sunt implicate ambele sexe. De exemplu, dacă pe o anumită funcţie domină mai mult femeile – stabilim ca şi obiective egalitatea prin recrutarea mai multor bărbaţi pe poziţia respectivă şi invers. Toţi managerii participă la traininguri inconştiente de bias (prejudecăţi n-red.). Bărbaţii şi femeile au oportunităţi egale de succes şi dezvoltare în cadrul grupului IKEA.

 

Ce a făcut IKEA în ultimii ani pentru a sprijini egalitatea de gen:

La IKEA, credem în oameni şi suntem de părere că fiecare are un talent special, indiferent de aspectele diferite ale identităţii lor. Ne-am angajat să creăm un mediu de lucru incluziv, care să încurajeze angajaţii noştri diverşi şi competenţi să devină ei înşişi. Avem o vorbă la IKEA „fii tu însuţi, unicitatea ta face IKEA mai bună”! Avem o poziţie solidă în ceea ce priveşte egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, ca parte a abordării noastre privind diversitatea şi incluziunea, şi ne-am angajat să asigurăm echilibru de gen pe toate nivelurile de conducere, funcţii şi poziţii, să creăm şanse egale şi salarii egale pentru locuri de muncă de valoare egală până în 2020.

CEO-ul nostru a semnat Principiile de Susţinere a Femeilor şi ne-am angajat, de asemenea, să avem aceeaşi remuneraţie pentru bărbaţi şi femei în funcţii similare până în 2020.

Egalitatea de gen poate fi, de asemenea, afectată de normele culturale şi suntem conştienţi de faptul că fiecare cultură şi cadru legislativ necesită şi soluţii specifice, motiv pentru care încurajăm diferite pieţe în care activează IKEA să-şi dezvolte propriile planuri de acţiune locale pentru a integra diversitatea în practicile de afaceri şi pentru a aborda provocările locale. De exemplu, în Austria, două femei împart aceeaşi poziţie de manageri de magazin, lucru care le permite să îşi găsească echilibrul între carieră şi îngrijirea copiilor, iar în Japonia am introdus o plată egală pe oră pentru lucrătorii comerciali cu normă întreagă şi part-time, reprezentând un moment esenţial privind egalitatea de gen în Japonia.

În România, ne-am concentrat pe atingerea echilibrului în poziţiile decizionale şi sunt foarte mândră să spun că 54% dintre liderii noştri sunt femei, ceea ce este cu adevărat fantastic! De asemenea, ştim că pentru femei este dificil să găsească echilibrul între multele responsabilităţi pe care le au şi de faptul că pierdem multe femei cu potential care deţin funcţii de management după ce încep să aibe o familie, tocmai de aceea am introdus concediu suplimentar, plătit integral, pentru toţi proaspeţii tătici din cadrul IKEA România, pentru a ajuta familiile să se adapteze noilor circumstanţe şi pentru a încuraja bărbaţii să îşi asume un rol şi mai activ în calitate de părinţi. Bărbaţii reprezintă o parte importantă a discuţiilor privind egalitatea de gen! Acest subiect nu este cu siguranţă o problemă a femeilor, ci o problemă a întregii societăţi! 

 

Care era cea mai gravă situaţie privind discriminarea de gen pe care a văzut-o până acum:

Poate magnitudinea şi răspândirea campaniei „me too”, care reflectă inegalitatea de putere între bărbaţi şi femei şi care subliniază faptul că, dacă nu începem cu elementele de bază, precum respectul reciproc între sexe şi comportamentul echitabil, nu putem discuta despre poziţii de conducere. 

Cred că fiecare fată sau femeie care nu reuşeşte să îşi atingă potenţialul din cauza discriminării legate de gen sau a lipsei de oportunităţi reprezintă o poveste care ar trebui să ne îngrijoreze şi să ne mobilizeze în a face o schimbare pozitivă.

 

Care sunt activităţile pe care IKEA le implementează pentru a îmbunătăţi egalitatea de gen, la nivel global?

Întotdeauna schimbarea începe din interior, privind în mediul nostru şi dorind să facem mai bine în jur. De la creşterea gradului de conştientizare privind diversitatea şi incluziunea prin intermediul unor training-uri despre bias exercitate la nivel inconştient, la consolidarea politicilor de recrutare şi dezvoltare (inclusiv cum şi unde găsim talentele, modul în care intervievăm candidaţii etc.), la asumarea de obiective concrete, pe care le măsurăm pentru a controla paşii pe care îi facem şi care să reprezinte un exemplu pentru lumea din jurul nostru, fie prin colaborarea cu întreprinzătorii sociali care asigură venituri stabile grupului femeilor vulnerabile din întreaga lume, fie prin colaborează cu alte companii şi ONG-uri pentru a schimba mentalitatea şi pentru a transforma egalitatea de gen într-o realitate vie în societăţile noastre. De asemenea, crearea unei coaliţii, împreună cu alţi reprezentanţi din mediul de business pentru crearea unor schimbări de durată. 

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO