Retail&Agrobusiness

Lupta promoţiilor în industria laptelui: Napolact, brandul cel mai prezent în cataloage, LaDorna, cel mai mare declin

Lupta promoţiilor în industria laptelui: Napolact,...

Autor: Cristina Rosca

03.02.2016, 16:00 1029
Aproape 5.000 de promoţii au avut anul trecut zece dintre cele mai mari branduri din industria laptelui, în creştere cu 9% faţă de anul anterior, potrivit unui studiu al companiei de cercetare de piaţă Focus Market Research, care analizează doar cataloagele retailerilor.
 
Ca număr de promoţii, doar Zuzu, LaDorna şi Delaco au înregistrat scăderi ale apariţiilor în cataloagele marilor reţele din comerţul alimentar, în timp ce cel mai mare avans a fost punctat de Prodlacta.
 
Napolact, Hochland şi Delaco sunt bran­du­ri­le de lactate care îşi fac cel mai des loc în ca­taloa­gele cu promoţii, potrivit datelor culese de ZF pe baza informaţiilor oferite de Focus Mar­ket Research.  Fiecare dintre acestea şi-a făcut loc de 750-850 de ori în cataloagele retailerilor alimentari cu oferte, reduceri sau promoţii. După ele vin Covalact, Zuzu şi Danone.
 
Această piaţă este una puternic con­cu­ren­ţială, astfel că prezenţa brandurilor în cata­loa­ge şi lupta în promoţii pentru clienţi sunt nor­­male. La fel se întâmplă şi pe o altă piaţă ali­men­tară importantă, cea a procesatorilor de carne.
 
Românii cheltuie anual 800 mil. – 1 mld. eu­ro anual pe lactate, brânzeturi şi iaur­turi, lupta du­­cându-se între producători lo­cali precum Lactag şi străini, cum ar fi Hochland sau Danone.
 
Pentru producători - fie români, fie inter­naţionali - prezenţa pe rafturile super­marke­turilor şi hipermarketurilor devine cru­cială în contextul în care reţelele străine atrag peste jumătate din bugetul românilor pentru alimente şi bunuri de consum zilnic. La fel de importantă este prezenţa şi în cataloagele retailerilor în contextul în care acestea au ajuns o importantă sursă de informare pentru consumatori. Prezenţa în catalog vine însă la pachet cu o serie de costuri.
 
Apariţia în cataloagele retailerilor este o decizie negociată de cele două părţi (producător/distribuitor şi retailer) încă de la încheierea contractului. Aceste apariţii se fac contra cost, acesta variind în funcţie de reţea, de numărul de apariţii şi de mărimea businessului, potrivit jucătorilor din piaţă. Astfel, unele reţele cer aceeaşi taxă indiferent de mărimea businessului, altele negociază aceste sume luând în calcul o serie de variabile precum vânzările brandului, notorietatea acestuia, celelalte taxe şi discounturi pe care produ­că­to­rul sau distribuitorul este dispus să le plătească.
 
În ceea ce priveşte reţelele de super şi hipermarketuri sau discounteri, printre „taxele“ cerute de aceştia pentru listarea unui producător în magazine se numără: taxă de raft, taxă de revistă, taxă de aniversare sau buget de promoţii, potrivit jucătorilor din producţie.
 
În final, discountul cumulat cerut de un retailer variază între 20 şi 40%, pariind pe faptul că în final reţelele au alternative în piaţă când un producător nu vrea să plătească, spun antreprenorii din industria alimentară. 
 
Numărul ofertelor şi reducerilor din magazine şi din cataloagele retailerilor a crescut an de an în ultima perioadă în contextul în care românii au devenit adevăraţi „vânători” de preţuri mici, iar cataloagele retailerilor au devenit „adevărate arme” în lupta pentru consumatori. Aceste date ilustrează atât lupta acerbă din comerţul cu dominată alimentară cât şi apetenţa românilor pentru oferte şi reduceri. Înainte de izbucnirea crizei financiare românii se orientau în principal după brand şi mai puţin după preţ. Începând cu 2009 însă, consumatorul local a devenit mai prudent, mai atent pe ce îşi cheltuie banii, iar lupta retailerilor a devenit mai acerbă.
 
Retailerii publică anual peste 900 de cataloage, acestea fiind de altfel unul dintre cele mai importante instrumente de promovare, alături de site-urile proprii. Aici sunt afişate în special produsele la ofertă sau promoţie. Cataloagele sunt livrate în cutiile poştale ale consumatorilor şi sunt oferite gratuit şi în magazine. Compania de cercetare de piaţă Focus Market Research centralizează doar promoţiile disponibile în cataloagele retailerilor, fără a merge în magazine la raft. Reţelele alimentare analizate sunt Billa, Selgros, Metro, Lidl, Cora, Carrefour, Kaufland, Penny Market, XXL Mega Discount, Carrefour Market, Profi, Mega Image, Real şi Unicarm.
 
Un caz aparte îl constituie Auchan, România fiind singura ţară din Europa unde compania franceză nu editează catalog cu promoţii, potrivit Focus Market Research.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO