Retail&Agrobusiness

Magazinele din mall-urile din Bucureşti vând de circa 200 de euro pe metrul pătrat în fiecare lună. În restul ţării, cifrele sunt la jumătate

Magazinele din mall-urile din Bucureşti vând de circa...

Autor: Cristina Cuncea

24.03.2015, 19:18 3269

În ceea ce priveşte centrele comerciale din ţară, vânzările se ridică la 1.230 de euro/mp/an, în timp ce parcurile de retail din ţară vând de 1.120 de euro pe metru pătrat pe an, iar chiriile sunt de 10,65 euro pe metru pătrat pe lună.

"Dacă baza de cercetare a performanţelor centrelor comerciale din afara Bucureştiului era mai mare şi luam în calcul mai multe centre dominante, diferenţele faţă de Bucureşti ar fi fost mai mici. Estimăm că valorile medii ale cifrei de afaceri din provincie sunt în realitate mai mari cu 10-15%, adică ajung la 1.420-1.450 euro pe metru pătrat pe an. Chiriile se încadrează în aceeaşi marjă", a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, Laura Bencze, head of research CBRE.

Ea a explicat că difenţele dintre Bucureşti şi celelalte oraşe se datorează în primul rând venitului mediu care în Capitală era în 2013, de 512 euro pe lună comparativ cu 310 euro pe lună în afară, adică cu 30% mai mare. De asemenea, diferenţele sunt date şi de rata şomajului (2% în Bucureşti versus 5,3% în afara Capitalei).

La realizarea studiului au fost luate în calcul datele furnizate de 11 centre comerciale şi parcuri de retail, totalizând 492.000 metri pătraţi, respectiv 17% din stocul total.

Chiria spaţiilor de retail din România variază de la 63 de euro în Bucureşti pentru unităţi de 1-50 euro pe metru pătrat la 20 de euro pentru unităţi de 501-1.000 euro pe metru pătrat, în timp ce în afara Capitalei chiriile coboară la 8,3 euro pe metru pătrat pe lună pentru spaţii de 1.001-2.000 euro în parcurile de retail.

"Cu mici excepţii cele mai mari chirii se înregistrează în centrele comerciale din Bucureşti, urmate, în ordine, de centrele comerciale şi parcurile de retail din afara Capitalei. În funcţie de profilul retailerilor, cele mai mari chirii se înregistrează pentru retailerii de confort (parfumerii, tutun, bijuterii, pet shop, florării), de cei de servicii şi cei de mâncare. Aceste categorii ocupă în general spaţii reduse, de sub 100 de metri pătraţi", se explicat Bencze.

În ceea ce priveşte nivelul vânzărilor pe categorii de retaileri, Bucureştiul produce cele mai mari vânzări şi cele mai bune performanţe pentru toate tipurile de chiriaşi sau de suprafaţă.

"În timp ce în Bucureşti nu este nimic ieşit din comun dacă se înregistrează venituri de peste 10.000 de euro/mp/an pentru o multitudine de chiriaşi (special mâncare şi confort), venituri de 6.000 de euro/mp/an în provincie sunt foarte rare", se precizează în raport.

CBRE a calculat, de asemenea, o rată de sustenabilitate, care arată gradul de confort al chiriaşului în centrul comercial şi calculată ca raport între suma chiriei, costurilor cu întreţinerea şi cheltuielilor de marketing, şi cifra de afaceri obţinută în aceeaşi perioadă.

"Potrivit calculelor noastre, 15% ar fi o rată care ar aduce profit atât dezvoltatorului cât şi retailerului. Studiul a relevat o rată de 16,5% pentru Bucureşti, 16% pentru centrele comerciale din provincie şi 13% pentru parcurile de retail. Diferenţele cele mai mari între Bucureşti şi provincie apar la retailerii din sectorul confort, sub 14% în Bucureşti şi 25% în afara Capitalei şi la cei de alimente (diferenţa fiind de peste 40%)", a precizat reprezentantul CBRE.

Ea explică că în cazul retailerilor din zona confortului diferenţele apar tot din cauza veniturilor mai mari din Bucureşti. În ceea ce priveşte retailerii din domeniul alimentar, Bencze spune că diferenţele mari pot fi explicate şi prin faptul că în provincie mulţi dintre aceşti chiriaşi sunt locali, iar o parte dintre ei nu declară toate veniturile.

Studiul a avut la bază datele din 2013 şi nu au inclus supermarketurile şi hipermarketurile, cinematografele, zonele de petrecere a timpului liber (cazino, bowling) şi nici unităţile de bricolaj.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO