Retail&Agrobusiness

Mâncatul din supermarket şi „din sacoşă” încurcă socotelile restaurantelor de pe litoral

Mâncatul din supermarket şi „din sacoşă”...

Autor: Bianca Ciocotisan, Mediafax

26.08.2018, 13:11 1598

Când vine vorba de mâncare, turiştii de pe litoral aleg în funcţie de preţ. Astfel că supermarketurile, unităţile de fast-food sau gheretele cu mâncare au ajuns să facă concurenţă restaurantelor şi teraselor, a declarat pentru MEDIAFAX Adrian Negrescu , manager la firma de consultanţă Frames.

„În anii trecuţi, în perioada estivală, achiziţia unei vacanţe pe litoral devenise un atribut specific persoanelor cu un anumit nivel financiar, asta în condiţiile în care preţurile mari la cazare îi determinau pe mulţi români să aleagă destinaţiile externe, precum Bulgaria şi Turcia, semnificativ mai ieftine. Voucherele de vacanţă, emise într-un număr mare în acest an, au inundat piaţa hotelieră, astfel că multe dintre spaţiile de cazare au fost ocupate prin intermediul acestora. Din discuţiile purtate cu oamenii de afaceri de pe litoral, a reieşit faptul că dincolo de efectele pozitive, voucherele de vacanţă au distorsionat climatul de business din sectorul horeca”, a declarat Adrian Negrescu.

Potrivit managerilor teraselor şi restaurantelor de la malul mării, în condiţiile în care voucherele asigură gratuit cazare şi în unele cazuri şi masă, există un număr tot mai mare de turişti care se limitează la acest tip de serviciu sau mizează pe consumul de alimente sau băutură din supermarketuri.

„Efectele se văd în rezultatele restaurantelor, teraselor, pub-urilor şi cluburilor de pe litoral. Deşi există un public potenţial, încasările lor nu urmează tendinţa pozitivă din sectorul hotelier”, precizează Negrescu.

„Oamenii de afaceri spun că aşa se explică şi apariţia pe litoral a tot mai multor unităţi de alimentaţie care oferă servicii în care preţul este principalul argument. Tonetele, fast-food-urile şi construcţiile improvizate au ajuns să facă o concurenţă extrem de puternică celor care au investit în dezvoltarea unor restaurante, terase, pub-uri etc. în care calitatea serviciilor şi ambianţa oferită (amenajări, program artistic etc.) se află în prim-plan”, precizează sursa citată.

Potrivit consultantului, mulţi investitori se gândesc să pună lacăte pe afecerile în care au investit, din cauza lipsei clienţilor, dar şi a unor reguli de urbanism în comerţul stradal.

„Au dispărut cinematografele şi teatrele de vară, restaurantele şi terasele sunt şi ele pe cale de dispariţie, iar mulţi dintre investitorii de pe Litoral se gândesc să se retragă. Considerăm că este nevoie de găsirea rapidă a unor soluţii pentru a stimula investiţiile de calitate pe Litoral. Este nevoie de reguli foarte clare de urbanism, mai ales în comerţul stradal, de asigurarea unui climat investiţional atractiv”, a adăugat Adrian Negrescu.

O analiză Frames arată - pe de altă parte - că sectorul hotelurilor, restaurantelor şi cafenelelor (horeca), luat în ansamblu, anunţă pentru 2018 rezultate în creştere, peste 15 miliarde de lei, impulsionat de voucherele de vacanţă.

„Voucherele de vacanţă au stimulat semnificativ piaţa turismului românesc. În aceste zile, mare parte din hotelieri raportează sold-out, mulţi înregistrând rezervări de până la 60-80% inclusiv pentru luna septembrie”, reiese din raport.

ANAT a anunţat, recent, că între ianuarie şi iunie 2018 au fost emise aproximativ 14 milioane de vouchere pe hârtie şi în format electronic, care valorează aproximativ 148 de milioane de euro, această sumă fiind de cinci ori mai mare faţă de cea din 2017.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO