Retail&Agrobusiness

Mărcile private „mănâncă“ 13% din piaţa bunurilor de consum. În Ungaria au ajuns la 25%

Mărcile private „mănâncă“ 13% din piaţa...

Autor: Cristina Roşca

21.08.2014, 00:00 173
Mărcile private „au mâncat“ 13% din piaţa locală de FMCG, România situându-se alături de Bulgaria , Serbia şi Rusia la coada clasamentului, în timp ce în alte state din Europa Centrală şi de Est produsele no-name dezvoltate de retaileri au ajuns să controleze peste 20% din piaţă, potrivit datelor companiei de cercetare GfK.
 
În contextul în care piaţa locală de produse FMCG este evaluată la 15-16 mld. euro, ro­mâ­nii chel­tuie pe produsele no-name 1,9-2,1 mld. euro, potrivit calcu­lelor ZF pe baza datelor GfK.
 
„Odată cu expansiunea co­mer­ţului mo­dern s-a înre­gistrat în ultimii ani şi o dez­vol­tare din ce în ce mai dinamică a mărcilor pri­vate, ca strategie a retailerilor de diferenţiere în piaţă şi loiali­zare a clienţilor“, spun repre­zen­tanţii companiei de cercetare de piaţă. Astfel, în unele ţări cum ar fi Slo­vacia, Un­garia, Croaţia şi Cehia, pon­derea mărcilor pri­vate depăşeşte 20%, ajungând chiar până la 30% în Austria.
 
Astfel, deşi aceste economii sunt mai dezvoltate decât România, iar salariile sunt pe măsură, produsele marcă privată au reuşit să câştige teren pe o piaţă unde branduri precum Coca-Cola, Mars sau Ariel au făcut legea ani la rând. Mai mult, aceste branduri investesc sute de milioane de euro în pro­movare în timp ce retailerii pariază doar pe preţ, cu 20-30% mai mic decât în cazul brandurilor con­sacrate. Situaţia, deşi paradoxală, poate fi ex­pli­cată prin faptul că în anii de boom românii căutau să cumpere branduri fără a ţine cont de preţ. La polul opus, în Occident cumpărăturile se fac exclusiv pe bază de preţ indiferent de contextul economic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO