Retail&Agrobusiness

Mare atenţie! România resimte problemele marilor branduri de modă din Marea Britanie: Peste 50 de fabrici locale de haine şi pantofi riscă să rămână fără comenzi, iar 10.000 de salariaţi, fără job

Mare atenţie! România resimte problemele marilor branduri de modă din Marea Britanie: Peste 50 de fabrici locale de haine şi pantofi riscă să rămână fără comenzi, iar 10.000 de salariaţi, fără job

Autor: Cristina Roşca

06.12.2020, 11:04 6675

„Fabricile care lucrează pentru branduri britanice se confruntă cu probleme majore, au redus numărul de salariaţi şi pentru că nu mai au comenzi se gândesc chiar să închidă din 2021.“

România este unul dintre principalii furnizori din Europa ai marilor bran­duri britanice de modă Debenhams, Topshop, Dorothy Perkins sau Wallis, care în ultima săptămână au anunţat închi­de­rea magazinelor sau intrarea în inca­pa­citate de plată. Astfel, aceste probleme generate de pandemie, dar nu numai, se răsfrâng asupra producţiei locale de textile, unele fabrici din România lucrând exclusiv cu grupuri britanice. În total, peste 50 de fabrici locale de haine şi pantofi riscă să rămână fără comenzi, iar 10.000 de salariaţi şi-ar putea pierde jobul din cauza lipsei comenzilor.

Printre aceste fabrici se numără şi cele ale Alison Hayes şi Oztasar, unele din­tre cele mai mari din România, dar şi al­tele mai mici. Impactul este major însă in­diferent de mărimea unităţii de producţie.

„Fabricile care lucrează pentru bran­duri britanice se confruntă cu pro­ble­me majore, au redus numărul de sala­riaţi şi pentru că nu mai au co­menzi se gândesc chiar să închidă din 2021. Britanicii aveau multe branduri care îşi lucrau colecţiile în România. Pia­ţa de textile resimte punctual efectele aces­tor falimente şi insolvenţe (Deben­hams şi Arcadia - n.red.), dar mai mult efectele Brexitului“, spune designerul Irina Schrotter, care are la rândul său două fabrici de textile.

România era unul dintre principalii fur­nizori ai grupului Debenhams, circa 4% din produsele din magazine pur­tând pecetea „made in Romania“, con­form celor mai recente date. Compania a anunţat recent că închide şi ultimele ma­gazine după ce discuţiile privind gă­sirea unui investitor salvator au eşuat.

În cazul Arcadia, grup ce deţine bran­duri precum TopShop, Topman, Dorothy Perkins, Wallis şi Miss Selfridge, 50 dintre cele peste 1.000 de fabrici partenere sunt din România. Grupul britanic, unul dintre cele mai mari nume din moda mondială, a anun­ţat că intră în insolvenţă şi nu se ştie ce ur­mează. Aceste nume erau cli­enţi ma­jori pentru fabricile de textile din România.

„Din cauza acestei pandemii, acti­vitatea noastră s-a redus substanţial pe partea de producţie şi exporturi. Având ex­perienţă şi know-how pe partea de achi­ziţii şi producţie, am început pro­iectul de producţie de măşti medicale de unică folosinţă (adulţi, copii) cu filtru de carbon N95 şi halate medi­cale“, spuneau oficialii de la Alison Hayes acum câteva luni pentru ZF.  

Grupul Alison Hayes este doar un exemplu de producător de textile care s-a confruntat cu probleme din cauza pan­demiei, deşi cu siguranţă sunt multe altele.

„Piaţa de textile în ansamblul său este profund afectată de pandemie, se resimt şi se vor mai resimţi efectele. Consumul a scăzut peste tot în Europa, iar producătorii locali de haine şi încălţăminte exportă în special în UE. Retailul are probleme mari, în Italia spre exemplu 50% dintre businessurile de profil sunt închise“, adaugă Irina Schrotter.

România produce haine, fibre tex­tile şi încălţăminte în valoare de 22 mld. lei (4,4 mld. euro) anual, adică echi­valentul a 2% din PIB, industria având o pondere similară (circa 1,3-1,4%) în totalul cifrei de afaceri a mediului de bussiness local în 2019. În total, e vorba de peste 10.000 de companii.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO