Retail&Agrobusiness

Mario Tomšić, BASF Agricultural Solutions România: Circa 60% din vinul românesc este produs de marii jucători, cei cu peste 100 de hectare. Însă, viticultorii mici şi medii câştigă teren

Mario Tomšić, BASF Agricultural Solutions România:...

Autor: Cristina Roşca

09.03.2023, 16:48 112

România, unul dintre cei mai mari actori de pe piaţa de vin din lume, a obţinut anul trecut o producţie de 4,62 milioane de hectolitri, cu circa 4% mai mare decât în 2021, conform calculelor ZF pe baza datelor existente. Piaţa e dominată de marii viticultori, dar cei mici şi medii – tot mai numeroşi în ultimii 10-15 ani – câştigă teren, spune Mario Tomšić, country manager BASF Agricultural Solutions România.

„România se numără printre cei mai mari producători de vin din lume, conform OIVV (Organizaţia Internaţională a Viei şi Vinului – n.red.), având o producţie anuală de 4,62 milioane de hectolitri în 2022, potrivit ultimelor date. Din volumul total, circa 60% este produs de viticultorii mari, cu suprafeţe de peste 100 de hectare. Însă, viticultorii mici şi mijlocii câştigă tot mai mult teren şi, de la an la an, ei produc vinuri cu o calitate tot mai ridicată”, a declarat Mario Tomšić, executivul BASF Agricultural Solutions România.

Compania este indirect activă în domeniul viticulturii, fiind furnizor al producătorilor de vin în ceea ce priveşte produsele pentru protecţia plantelor. Mai mult, organizează o competiţie - Poveşti cu Vinuri Româneşti – destinată cramelor mici şi mijlocii şi ajunsă la cea de-a opta ediţie. În 2016, la prima ediţie, au fost 240 de vinuri participante. În 2023, organizatorii se aşteaptă la peste 350 de vinuri provenind de la 100 de crame distincte.

Conform celor mai recente date ZF, în România sunt mai bine de 250 de crame, numărul lor crescând constant în ultimii 10-15 ani. Cei mai mulţi jucători noi sunt viticultori mici şi mijlocii.

Mario Tomšić spune că producătorii mici şi mijlocii se confruntă cu o competiţie acerbă din partea principalilor jucători de pe piaţă. Aceştia exploatează suprafeţe mari şi au acces la o reţea de distribuţie la scară largă, atât în retail, cât şi în HoReCa. Tocmai din acest motiv, producătorii medii şi mici au nevoie de susţinere pentru a se face vizibili pe piaţa de profil.

Este totodată important ca vinul românesc, indiferent de cine este realizat, să ajungă cunoscut şi la export, unde mulţi consumatori nu ştiu că piaţa locală este un nume în domeniu. Din totalul producţiei, sub 5% ajunge peste hotare.

„Pentru moment, cum România este pe locul 14 în lume la consumul de vin per capita (24,6 l de vin/anual), potrivit celor mai recente informaţii oficiale, producţia locală este aproape integral acoperită de cererea internă. Însă, tot mai multe crame locale se uită şi către pieţele externe”, a încheiat Mario Tomšić.  

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO