Retail&Agrobusiness

Moda românească este un domeniu cu tradiţie, dar cu mult spaţiu de dezvoltare

Moda românească este un domeniu cu tradiţie, dar cu mult spaţiu de dezvoltare

Secuiana este unul dintre puţinii producători locali de textile care are şi retail propriu, operând reţeaua de magazine pentru bărbaţi Adam.

Autor: Cristina Roşca

26.03.2018, 11:29 144

România este unul dintre cei mai mari producători de textile din Europa şi chiar din lume, o piaţă cunoscută pentru forţa de muncă bine pregătită (şi ieftină) şi pentru tradiţia în domeniu, tradiţie ce datează deja de câteva zeci de ani.

Fabricile de pe piaţa locală produc haine pentru cele mai mari branduri din lume, de la Zara la Max Mara şi de la

H & M la Armani. Totuşi, puţine dintre aceste fabrici au ieşit din zona de confort, mai exact din producţie, pentru a se dezvolta şi către zona de retail propriu. Cele mai multe produc în sistem lohn sau integrat pentru numele internaţionale.

Există însă şi câteva excepţii, cum este cazul unor branduri cu tradiţie, ca Braiconf sau Secuiana, care au dezvoltat businessul în ambele direcţii - retail şi producţie. Fiecare dintre cele două companii produce atât sub brandul propriu, cât şi pentru parteneri, fiind mai rentabil retailul propriu. Parteneriatele asigură însă volumul.

Secuiana a fost fondată în 1968 şi a început să funcţioneze un an mai târziu. În 1973, fabrica s-a specializat în producţia de pantaloni şi a început să exporte în Europa de Vest şi America de Nord. Şi astăzi este unul dintre marii producători locali de pantaloni, având pe piaţa externă parteneri precum Bruno Saint Hillaire din Franţa, Alberto din Germania, I.C. Group din Danemarca, Adamakos din Grecia, Comeback Fashion din Olanda, GREIFF din Germania, dar şi alte companii din Italia sau Irlanda de Nord. Grupul are de asemenea un brand propriu, Adam, sub care este realizată întreaga gamă de articole pentru bărbaţi. Cămăşile şi pantalonii sunt produşi în fabrica proprie, pe când celelalte articole sunt realizate în fabrici partenere, dar din România.

Compania distribuie produsele Adam către mai multe magazine din ţară, dar are şi o reţea proprie de retail. În zona de producţie compania are o fabrică de articole de damă şi o alta pentru bărbaţi, însă pe retail este doar cu brandul masculin. Braiconf Brăila, un alt brand local cu tradiţie, are un model similar de business, mai exact producţie şi retail. Cele două sunt însă mai degrabă excepţii pe o piaţă unde activează mii de fabrici de îm­brăcăminte şi încălţăminte.

Retailul de modă local este unul dintre cele mai competitive sectoare din economie, toate numele mari fiind prezente aici. Pe piaţa de îmbrăcă­minte, nume precum Zara, H & M şi

C & A au supremaţie, pe când brandu­rile româneşti sunt doar în eşalonul doi sau chiar trei. Este dificil însă pentru un brand local să lupte cu bugetele de marketing şi promovare ale unor giganţi cu afaceri de miliarde de euro.

Pe piaţa încălţămintei situaţia este diferită, pentru că deşi la vârf sunt două branduri străine (Deichmann şi CCC), pe poziţiile următoare vin nume româneşti precum Musette, Otter, Benvenuti şi Il Passo. Spre deosebire de primele care au un model de business bazat pe preţuri mici şi volume mari de vânzări, românii au pariat pe segmentul mediu şi chiar premium şi au reuşit să câştige cotă de piaţă şi un public stabil.

AFACERI DE LA ZERO