Retail&Agrobusiness

De la oprirea producţiei şi închiderea magazinelor la evacuări, prelungirea vacanţei şi obligarea angajaţilor să lucreze de acasă: marile companii cu operaţiuni în China iau măsuri, unele drastice, pentru a-şi proteja afacerile şi clienţii de coronavirusul Wuhan

Echipă medicală la un spital din oraşul chinez Wuhan. În urmă cu doar câteva săptămâni, înainte ca epidemia care a izbucnit în acest oraş să capete amploare, guvernul de la Beijing asigura că virusul Wuhan este sub control.

Echipă medicală la un spital din oraşul chinez Wuhan. În urmă cu doar câteva săptămâni, înainte ca epidemia care a izbucnit în acest oraş să capete amploare, guvernul de la Beijing asigura că virusul Wuhan este sub control.

Autor: Bogdan Cojocaru

29.01.2020, 21:04 2637

De la Starbucks şi British Airways la Apple şi Volkswagen, marile companii ale lumii cu operaţiuni în China iau măsuri pentru a-şi proteja afacerile şi acolo unde este cazul clienţii de epidemia produsă de coronavirusul Wuhan. Unele au aplicat soluţii drastice, însă altele au ales să aştepte înainte de a face ceva ce le-ar afecta afacerile.

Pentru producătorii industriali, efectele de până acum ale virusului ucigaş care se răspândeşte rapid în China sunt limitate. Epidemia a izbucnit într-o perioadă în care cele mai multe fabrici sunt închise pentru celebrarea Anului Nou Lunar. Iar pentru a limita răspândirea bolii, guvernul de la Beijing a prelungit cu o săptămână vacanţa. Însă Toyota Motor, una dintre cele mai mari companii auto din lume, a decis să îşi suspende producţia din China până pe 9 februarie, scrie Bloomberg. Wuhan, epicentrul epidemiei care a depăşit deja în amploare infecţia cu SARS, este un important centru industrial, de transport şi de afaceri din China şi Asia. Apple colaborează cu furnizorii săi din oraş pentru a amortiza efectele oricărei pierderi din producţie. Toate telefoanele iPhone ale Apple sunt fabricate de Foxconn în Zhengzhou, China, şi de Pegatron la o fabrică din Shanghai. Ambele oraşe sunt centre urbane deosebit de aglomerate. Virusul s-a răspândit în afara Wuhanului şi a Chinei în pofida restricţiilor severe de călătorie impuse de guvernul de la Beijing.

McDonald’s şi KFC şi-au închis temporar o mare parte din restaurante din zonele afectate de epidemie. Starbucks şi-a închis peste jumătate din cafenelele din China continentală. Faţă de McDonald’s şi Domino’s Pizza, Starbucks este mai expusă la epidemie în ceea ce priveşte veniturile şi profitul operaţional, apreciază Matthew DiFrisco, analist la Guggenheim. Nissan Motor intenţionează să evacueze personalul străin şi familiile acestor angajaţi din Wuhan folosind avioane special mobilizate de guvernul japonez, a declarat un purtător de cuvânt al companiei. Şi Honda Motor a organizat evacuări, iar în oraş vor rămâne doar câţiva angajaţi pentru administrarea operaţiunilor locale.

British Airways, una dintre cele mai mari companii de transport aerian din lume, a întrerupt zborurile către Beijing şi Shanghai după ce guvernul britanic şi-a sfătuit cetăţenii să nu se ducă în China. British Airways efectuează în mod normal câte un zbor zilnic către Beijing şi Shanghai de pe Heathrow. Personalul aflat în China este adus acasă.

United Airlines îşi reduce serviciile către China din cauza „declinului semnificativ al cererii de călătorii“. Vor fi suspendate 25 de zboruri către Beijing, Hong Kong şi Shanghai începând cu 1 februarie.

Principalii constructori auto ai Germaniei, Volkswagen, BMW şi Daimler, şi giganţii din industria chimică Evonik şi BASF au explicat pentru Deutsche Welle că vor urmări cu atenţie sfaturile autorităţilor în ceea ce priveşte epidemia. Volkswagen şi-a instruit angajaţii din zonele afectate să lucreze de acasă, acolo unde se poate. Munca de acasă a fost recomandată şi de asigurătorul canadian Sun Life Financial şi de bănci, de la Credit Suisse la Morgan Stanley. UBS şi Goldman Sachs se numără printre firmele financiare care au impus restricţii de călătorie pentru China continentală. HSBC a suspendat călătoriile de afaceri către Hong Kong până pe 11 februarie. Compania de audit interna­ţională PricewaterhouseCoopers a întrerupt toate călătoriile de afaceri către Wuhan şi le-a cerut an­gajaţilor care se întorc din acest oraş, de altfel izolat pentru carantină, să lucreze de acasă pentru două săptămâni înainte de a se întoarce la birou. De ase­menea, firma a prelungit vacanţa pentru personalul din Hong Kong şi Macau până pe 31 ianuarie.

Conglomeratul industrial elveţian ABB a declarat pentru DW că instalaţiile sale de producţie din Wuhan vor continua să funcţioneze şi a adăugat că este în contact permanent cu cei 100 de angajaţi de acolo pentru informaţii despre măsuri preventive prin intermediul unei aplicaţii mobile.

Gigantul german de retail Metro AG are probleme mai complexe din cauza coronavirusului deoarece trebuie să-şi protejeze nu doar salariaţii chinezi şi şi de altă cetăţenie, ci şi clienţii. Compania administrează patru magazine mari în Wuhan şi a instalat puncte de control speciale pentru monitorizarea temperaturilor personalului şi clienţilor. În plus, personalul din magazine trebuie să poarte măşti de protecţie pe faţă, în timp ce intervalele dintre acţiunile de curăţare şi dezinfectare au fost scurtate. Mai mult, angajaţilor din China ai Metro li s-a cerut să stea departe de fermele şi pieţele locale şi să evite contactul cu animalele vii în general.

Lanţul de magazine de îmbrăcăminte Uniqlo şi-a închis temporar 130 de unităţi din China, adică o cincime din totalul din această ţară. LVMH, cel mai mare producător de articole de lux din lume, apreciază că criza ar putea începe să dea înapoi spre sfârşitul primului trimestru. Apogeul ar urma să fie atins în următoarele săptămâni.

Wuhan are peste 500 de fabrici şi alte facilităţi industriale, ceea ce-l situează pe locul 13 într-un top al lanţurilor de producţie chineze realizat de Bloomberg luând în considerare 2.000 de oraşe din China. Multe dintre fabrici sunt din industria auto şi din transport.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO