Retail&Agrobusiness

Piaţa restaurantelor s-a triplat într-un deceniu în care numărul de companii active în domeniu a crescut cu doar o treime. Piaţa restaurantelor este în continuare dominată de trei lanţuri internaţionale, McDonald’s, KFC şi Pizza Hut, însă vine puternic din urmă lanţul local City Grill, care cuprinde mai multe formate

ANALIZĂ

Piaţa restaurantelor s-a triplat într-un deceniu în...

Autor: Cristina Roşca

26.08.2019, 20:50 1256

Românii au chel­tuit anul tre­cut 11,2 miliarde de lei în restau­rantele din Ro­mânia, suma fiind cu 13% mai mare decât în 2017 şi triplă faţă de acum un deceniu, arată calculele făcute de ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului. Da­tele se referă la companiile care au CAEN-ul „5610 - Restaurante” şi care şi-au depus rezultatele financiare pe anii analizaţi.

Există însă companii care au alt CAEN declarat şi care totuşi au activitate în sectorul restaurantelor, la fel cum există şi firme care şi-au decla­rat acest obiect de activitate deşi fac altceva. Este greu însă de estimat valoarea pieţei restau­rantelor din­colo de aceste cifre dat fiind că este foarte fragmentată, mulţi jucători operând o sin­gură unitate sau maxim două.

Astfel, exce­ptând câteva zeci de jucători mari - ro­mâni şi străini - care administrează reţele de res­tau­rante, restul firmelor operează o uni­tate. De aceea, cifra de afaceri medie a com­pa­niilor din domeniu a fost de 875.000 de lei anul trecut, adică nici 200.000 de euro. Prin com­paraţie, un restaurant de top al McDonad’s face singur 3-4 mil. euro. Totuşi, acest indicator este pe un trend as­cendent, valoarea dublându-se într-un deceniu.

Piaţa totală s-a triplat într-un deceniu în care numărul de companii active în domeniu a crescut cu doar o treime, astfel fiecare business rămas în piaţă este mai mare. Spre deosebire de alte sectoare ale economiei, în piaţa de restaurante multe firme (mai bine de jumătate, conform ultimelor date) se închid sau dau faliment în primul an de activitate. Acest lucru determină apariţia de noi şi noi branduri şi firme în domeniu. De altfel, avansul vânzărilor pieţei de restau­rante a fost susţinut atât de expansiunea jucătorilor mari - locali şi internaţionali -, dar şi de apariţia de nume noi. Un exemplu în acest sens este intrarea în 2017 în România a doi jucători mari din SUA - Taco Bell şi Sbarro.

Piaţa de restaurante este în continuare dominată de trei lanţuri internaţionale, McDonald’s, KFC şi Pizza Hut, însă vine pu­ternic din urmă lanţul local City Grill, care cu­prinde mai multe formate. La vârful pieţei îşi mai fac loc şi alte reţele antreprenoriale pre­cum La Mama şi Trattoria Il Calcio, dar şi americanii de la Subway. Statistica anali­zată de ZF face referire doar la restau­rante, companiile care administrează baruri şi cafenele au CAEN separat.

La nivel de unitate, restaurantele Ikea, McDonald’s Dristor şi Caru’ cu Bere au cele mai mari încasări din România, cu 7-10 mil. euro fiecare, arată datele ZF din piaţă. Topul a suferit doar rocade în ultimii ani, însă în ceea ce priveşte companiile de la vârf acesta este neschimbat. Restaurantul Ikea conduce acest top cu vânzări anuale de peste 10 milioane de euro.

Departamentul Ikea Food, format din restaurantul IKEA, magazinul de delicatese suedeze şi bistroul din incintă, a obţinut anul trecut afaceri de 41,9 mil. lei (8,8 mil. euro) fără TVA, în creştere cu 18% faţă de anul anterior.

Dacă se adaugă TVA la alimente de 9%, afacerile merg spre 45,5 mil. lei, adică circa 10 milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Datele sunt valabile pentru perioada anului financiar al Ikea ce începe la 1 septembrie şi se termină pe 31 august anul următor.