Retail&Agrobusiness

Povestea fabricii din Timişoara care a trecut de la detergentul românesc Alba la brandurile de miliarde de euro Tide şi Ariel şi acum la marca privată Formil

Noul proprietar al fabricii de la Timişoara este grupul german Dalli, care deţine şase fabrici Germania, Austria şi Olanda şi care are afaceri anuale de 900 mil. euro.

Noul proprietar al fabricii de la Timişoara este grupul german Dalli, care deţine şase fabrici Germania, Austria şi Olanda şi care are afaceri anuale de 900 mil. euro.

Autor: Cristina Rosca

22.11.2014, 00:00 1549

Fabrica de detergenţi din Timişoara a început în 1958 să producă brandul românesc Alba, iar trei decenii mai târziu a intrat la fel ca şi economia locală în era capitalismului fiind preluată de gigantul american P&G care a început să realizeze în Banat branduri precum Ariel şi Tide, fiecare cu vânzări anuale la nivel mondial de peste 1 mld. euro. De anul viitor fabrica va intra într-o nouă eră, cea a mărcilor private după ce americanii au vândut unitatea de producţie către nemţii de la Dalli care realizează produse pentru retaileri internaţionali precum Lidl şi dm Drogerie Markt.

Fabrica de detergenţi din Timi­şoara urmează de fapt trendul consumului atât în România, cât şi la nivel mon­dial unde mărcile private dezvoltate de retaileri pentru a se bate cu brandurile consacrate câştigă tot mai mult teren.

Pe piaţa locală înainte de 1989 piaţa se baza aproape exclusiv pe branduri româneşti. După căderea cortinei de fier însă piaţa a fost invadată treptat de nume străine precum Coca-Cola, Ariel sau Samsung care au câştigat rapid consumatorul român „înfometat“ de tot ce era străin. Euforia a durat circa două decenii pentru ca în criză consumatorul să devină tot mai prudent şi atent la preţ, motiv pentru care importanţa brandului a căzut pe o poziţie secundă. În acest context mărcile private au devenit tot mai prezente în coşul de consum şi au ajuns să controleze 14% din piaţa de retail pariind doar pe preţul care ajunge să fie cu până la 30% mai mic decât al brandurilor consacrate.

Evoluţia consumului se reflectă şi în producţie, iar un exemplu în acest sens este chiar fabrica de la Timişoara. Odată cu intrarea pe piaţa locală a germanilor de la Dalli, cu o istorie de peste 160 de ani, aceştia vor începe să producă în vestul ţării mărci private pentru marii retaileri. Pe piaţa locală există deja mai mulţi producători de bunuri alimentare şi nealimentare care realizează produse no-name pentru comercianţi. Cei mai mulţi însă au şi brandurile lor proprii. Spre deosebire de brandurile consa­crate, aceste produse au preţuri cu până la 30% mai mici. Astfel, în ultimii ani de criză ele s-au dezvoltat extrem de mult, ajungând în unele ţări la o cotă de piaţă de chiar 50%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO