Retail&Agrobusiness

Povestea lui Amancio Ortega, fondatorul Zara. Al doilea cel mai bogat om al lumii face 1 miliard de lei în România cu una dintre cele mai mari marje de profit din piaţă

04.11.2016, 15:29 5401

♦ Miliardarul spaniol Amancio Ortega, devenit al doilea cel mai bogat om din lume, conform indicelui Bloomberg, face în România afaceri anuale de 1 miliard de lei (225 milioane de euro) şi o marjă de profit de 14%, una dintre cele mai mari din domeniu ♦ Cifra de afaceri a spaniolilor pe piaţa locală a crescut cu 18% anul trecut, pe fondul expansiunii pe de-o parte şi al creşterii consumului pe de alta.

La nivel global grupul de modă Inditex, controlat de antreprenorul spaniol, are a­faceri de aproape 21 mld. euro a­nual cu circa 7.000 de magazine în peste 90 de ţări. România contribuie astfel cu 1,1% la totalul businessului unuia dintre cei mai importanţi jucători din moda mon­­dială, un gigant care grupează bran­du­ri precum Zara, Massimo Dutti sau Bershka.

Miliardarul spaniol Amancio Ortega, fondatorul grupului Inditex, a ajuns la o avere de 79,5 mld. dolari (70,9 mld. euro), după ce acţiunile companiei sale s-au apreciat cu 2,5%.

Ortega (80 de ani) este unul dintre cei mai discreţi miliardari ai lumii, iar grupul său Inditex a fost mult timp perceput ca un imperiu închis. El nu a ieşit niciodată cu un interviu în presă, iar ultima lui ieşire publică datează de acum mai bine de un deceniu, înainte de listarea publică a grupului. Ortega a renunţat la conducerea Inditex la 75 de ani şi în locul său l-a lăsat pe Pablo Isla, care urmează acelaşi model de conducere ca şi predecesorul său.

Astfel, singura comunicare a grupului se face prin departamentul de comunicare specializat.

Toţi angajaţii îl ştiu însă pe Ortega, despre care se spunea acum câţiva ani că vine zilnic la sediu, ba, mai mult, ia masa în cantină, împreună cu angajaţii. Nu mulţi pot însă să îl descrie pentru că foarte puţini au vorbit cu el. Este o prezenţă la fel de discretă în interiorul companiei aşa cum este şi în exterior. Nu poţi să îl pândeşti şi să îl găseşti la o anumită oră la sediu, însă poţi avea norocul să îl zăreşti prin geamurile fumurii ale maşinii sale la semafor.

Cei care l-au văzut spun că poţi să îl treci uşor cu privirea pentru că poartă dintotdeauna aceeaşi ţinută modestă în culori terne, locuieşte într-o casă la malul oceanului, nu are gărzi de corp şi nici aere de miliardar.

Deşi este văzut ca un imperiu închis, Inditex a reuşit să urce încet dar sigur în lumea modei mass market, pe care astăzi o guvernează din fotoliul său comod de unde administrează aproape 7.000 de magazine în peste 90 de ţări cu vânzări de 21 mld. euro anul trecut. Afacerile gigantului spaniol au crescut an de an indiferent de conditiile economice şi de cât de pline au fost buzunarele europenilor, asiaticilor sau americanilor. Evoluţia bună a vânzărilor îndeamnă retailerul să meargă mai departe cu planul de expaniune care a vizat anual câteva sute de magazine noi. Doar pe piaţa locală Inditex este prezent cu şapte dintre branduri în offline, respectiv Zara, Zara Home, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti, Oysho şi Stradivarius. În total în offline compania a ajuns la peste 120 de magazine. În online compania are toate cele opt branduri, celor din offline li se adaugă Uterque, poziţionat pe segmentul premium.

Astfel, spaniolii au adus local toate brandurile grupului în contextul în care pe piaţa locală businessul creşte continuu. După cifra de afaceri la nivel de grup Inditex este liderul pieţei locale de modă, însă la nivel de brand, suedezii de la H&M sunt lider, cu vânzări de peste 650 mil. lei în 2015. În cazul brandurilor Inditex fiecare operează pe o altă entitate juridică. Businessul din online nu este cuprins însă în datele publice, acesta aducând, potrivit datelor ZF, încă 7-8% la total. Datele sunt însă înregistrate la nivel de grup şi nu în România.

Grupul spaniol Inditex, care deţine unele dintre cele mai cunoscute branduri de modă din lume în frunte cu Zara, a terminat anul trecut cu afaceri de 1 mld. lei în România. Inditex a deschis anul trecut zece magazine şi continuă expansiunea cu 11 unităţi în 2016, potrivit ultimelor date ZF. În total spaniolii au 120 de magazine fizice şi alt opt online (unul pentru fiecare brand). Uterque este prezent în România cu un magazin online din 2016. Acesta era singurul brand oficial din portofoliul gigantului care nu era prezent în România, o piaţă unde spaniolii au venit în 2004 în franciză iar trei ani mai târziu au intrat direct.

Cel mai important brand din grup este de departe Zara, cu afaceri locale de peste jumătate de miliard de lei şi aproape 800 de salariaţi. Astfel, brandul care deţine circa 25 de magazine în România asigură jumătate din businessul Inditex în România. Pe poziţiile următoare ca cifră de afaceri se află Bershka (163 mil. lei) şi Pull & Bear (129 mil. lei). Cele trei sunt singurele cu afaceri de peste 100 de milioane de lei, deşi imediat sub se află Massimo Dutti şi Stradivarius. Cele mai mici businessuri sunt cele de lenjerie – Oysho – şi de decoraţiuni pentru casă - Zara Home, fiecare cu afaceri de 20-25 mil. lei. 

În ceea ce priveşte profitul, marja la nivel de grup este de 14%, una dintre cele mai mari din industrie. Zara are o marjă în linie cu cea a grupului, în timp ce brandurile mici au şi marje ce merg spre 20%. Singurul brand cu marjă de sub 10% este Stradivarius, în timp ce Massimo Dutti merge la 22%. Massimo Dutti este şi cel mai scump brand din portofoliul spaniolilor.

Grupul a fost construit de Amancio Ortega, un mogul care a pornit de jos. Biografii săi spun că a renunţat la şcoală la vârsta de 12 ani pentru a face livrări pentru un croitor. Apoi a deprins rapid meseria confecţionării hainelor şi a început să croiască rochii şi lenjerie în propria sufragerie, alături de prima sa soţie, Rosalia Mera. Aceasta a fost de altfel, alături de el, cofondatoarea Inditex, firma din spatele Zara. Ortega a deschis primul magazin Zara în oraşul La Coruna din Spania în 1975. Inditex are acum magazine în toată lumea, de la New York, Londra sau Milano.

 

Fabricile din România asigură 1% din produsele de pe rafturile Inditex

Grupul spaniol Inditex produce anual în România 11,2 milioane de produse vestimentare şi de încălţăminte, echivalentul a 1% din producţia mondială. Dacă ponderea se menţine şi în vânzări, hainele pe etichetele cărora scrie „made in Romania” aduc grupului spaniol încasări de peste 200 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF. România este însă, după numărul de furnizori şi după numărul de unităţi produse pentru grup, un jucător de talie mică pe schema Inditex, grup care deţine în portofoliu opt branduri, respectiv Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho, Zara Home şi Uterque. În total spaniolii au peste 7.000 de magazine în toate colţurile lumii. Grupul Inditex are o bază de furnizori ce includea în 2015 un număr total de 1.725 de companii.

 

Majoritatea furnizorilor sunt localizaţi în zone de proximitate, în special în Spania (inclusiv fabricile care aparţin grupului), Portugalia, Maroc, Turcia şi alte ţări din Europa, care reprezintă 60% din producţia totală a grupului.

Spaniolii sunt unul dintre puţinele grupuri de modă care nu şi-au concentrat producţia în China şi alte state asiatice cunoscute pentru preţurile foarte mici.

Pe piaţa locală spaniolii produc prin fabrici partenere în special pentru brandurile poziţionate mai sus, respectiv Zara şi Massimo Dutti, potrivit datelor disponibile.

România face parte dintr-un grup de 50 de ţări în care Inditex are furnizori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO