Franţa şi Italia s-au aflat mereu într-o competiţie strânsă pentru supremaţia în lumea vinului, cel puţin în Europa, fiecare mizând pe tradiţie şi terroir.
Duelul încă continuă şi dacă e greu să spui cine câştigă pe piaţa vinului, acum Italia are un avantaj: a cucerit noua generaţie de consumatori cu Prosecco, o băutură spumantă, cu un gust mai dulce şi care a devenit un fenomen pe Instagram. Inclusiv în România, o piaţă viticolă în plină dezvoltare, tendinţa începe să se vadă: generaţia Z dă „skip“ vinului clasic şi se orientează spre alternative mai uşor de consumat şi de împărtăşit în social media.
„În general, Prosecco este foarte cerut în HoReCa, fiind la modă pe Instagram. Dintre vinuri, rozeul a intrat în trend. S-au modificat preferinţele. Dacă vinul este roşu, trebuie să fie dulce, iar dacă este alb, trebuie să aibă sub 11° alcool, lucru pe care nu ştiu cum poţi să-l obţii în clima aceasta dacă vrei să-l faci sec. Francezii sunt cei mai afectaţi şi şocaţi de acest trend. Oamenii vor să bea vinuri mai uşor de înţeles, mai simple, pe care nu trebuie să le explice“, a spus Silviana Petre-Badea, director general al producătorului de vinuri Serve, în cadrul emisiunii de business ZF Live. Franţa este cel mai mare producător european de vin, cu 45,8 milioane de hectolitri, iar scăderea consumului are un impact direct în economie. România a produs 4,4 milioane de hectolitri de vin în 2023, cu 15% mai mult decât în 2022 şi cu 4% mai mult decât media ultimilor cinci ani, consolidându-şi poziţia de al şaselea cel mai mare producător de vin din Europa, conform datelor colectate de Oficiul Internaţional al Viei şi Vinului (OIV).