Retail&Agrobusiness

Răzvan Prelipcean, cofondator, Ferma Naturleg: Dacă acum zece ani agricultura părea un domeniu prăfuit, cu fermieri în vârstă, acum a devenit din ce în ce mai cool. E un sector tot mai atractiv, dar trebuie ajutat cu politici publice

ZF AGROBUSINESS SUMMIT 2024

Răzvan Prelipcean, cofondator, Ferma Naturleg: Dacă...

Autor: Alexandra Matei

29.10.2024, 16:00 134

Răzvan Prelipcean, un tânăr fermier şi cofondator al Fermei Naturleg, spune că agricultura este un domeniu tot mai atractiv pentru tineri, însă pentru a se putea dezvolta este nevoie de susţinere din partea statului şi de politici publice care să încurajeze tinerii fermieri să rămână în acest sector.

„Există potenţial pentru tineri fermieri. Lucrurile s-au mai schimbat în ceea ce priveşte atractivitatea domeniului agricol. Dacă acum zece ani părea un domeniu prăfuit, cu fermieri în vârstă, acum a devenit un domeniu din ce în ce mai cool. Există oportunităţi, programe, unde am văzut sute de fermieri tineri. Asta te face să crezi în sectorul acesta, să crezi că tu ca tânăr poţi avea o dezvoltare frumoasă alături de alţi tineri ca tine. E un sector din ce în ce mai atractiv, dar care are nevoie să fie ajutat de zona de politici publice”, a spus el în timpul ZF AGROBUSINESS SUMMIT 2024. Cum depăşim 2024, un an de încercare pentru agricultură? Drumul spre performanţă în agribusiness.

Ce a mai declarat Răzvan Prelipcean în timpul evenimentului:

♦ Ferma noastră e specializată în producţia de legume şi cereale. Pe zona de legume am început acum 15 ani pentru că am văzut un deficit în piaţă de produse de calitate, de livrare organizată. Am început cu o suprafaţă mică de legume, circa 3 hectare, iar în prezent am ajuns la aproximativ 50 de hectare.

♦ Am asistat în tot acest timp la o schimbare substanţială a pieţei de desfacere a legumelor. Dacă iniţial vânzarea era preponderent pentru reselleri locali sau fabrici pentru calitatea a doua, în timp, supermarketurile au căpătat în cifra noastră de afaceri o pondere de peste 60%.

♦ Avem restaurante din Bucureşti care cumpără direct de la noi. Avem în continuare zona de fabrici de calitatea a doua şi reselleri locali.

♦ Focusul nostru a fost pe investiţii pentru obţinerea unui produs cât mai bun cu preţuri reduse şi, în paralel, pe zona de condiţionare. Pentru a avea succes în colaborarea cu supermarketurile trebuie să ai o capacitate de condiţionare bună care să-ţi permită să livrezi constant în cantităţile asumate.

♦ Avem un proiect depus pentru construcţia unui depozit. Componenta de depozitare este una dintre cele mai importante pentru un producător. Noi avem şi o cooperativă înfiinţată acum trei ani. Anul acesta am depus două proiecte noi pe cooperativă, unul pentru producţia de cereale şi unul de înfiinţare grup de producători, prin care ne propunem să dezvoltăm cooperativa cât mai mult pentru a putea livra cantităţi mai mari către supermarketuri.

♦ Componenta de procesare este foarte atractivă pentru mulţi fermieri, doar că trebuie privită cu prudenţă. Nu orice procesare este sustenabilă din punct de vedere economic. E foarte important să studiezi ce segmente au deficit, care sunt de nişă, cum te poţi diferenţia în piaţă, cum poţi ajunge cât mai facil la consumatorul final. Procesarea este bună, dar trebuie privită cu prudenţă şi structurată cu atenţie, astfel încât să fie un pariu de succes. Altfel, poate să se transforme într-un eşec.

GERARD BAKER la Gala ZF 2024 (Editor global, The Wall Street Journal)