Retail&Agrobusiness

Ritmul alert de viata al romanilor ridica vanzarile restaurantelor cu livrare la domiciliu

12.09.2008, 16:06 56

 

Nu doar companiile de catering au impanzit marile orase din Romania, ci si zecile de restaurante cu livrare exclusiv la domiciliu sau cele care dispun de serviciul take away, ca urmare a "emanciparii" gastronomice a romanilor, dar si a timpului redus de care dispun pentru a lua masa in timpul zilei.

Mai mult de atat, cererea mare din partea clientilor a condus la diversificarea ofertei, adica la aparitia unor unitati cu specific japonez, cum ar Sushi Mania, chinezesc, Wu Xing sau Ying-Yang China sau libanez, unul dintre acestea fiind Mezze.

In urma cu noua ani, cand s-a deschis primul restaurant Wu Xing, pe piata bucuresteana nu exista niciun alt furnizor de servicii de livrare exclusiv la domiciliu a preparatelor alimentare chinezesti.

"Acesta este motivul pentru care serviciul creat de noi a fost solicitat inca de la bun inceput de un numar impresionant de clienti, Wu Xing detasandu-se in pozitia de lider chiar si dupa ce piata a inceput sa se aglomereze", au declarat reprezentantii CSC Exim '92, companie care administreaza reteaua de restaurante Wu Xing si Hai la Masa

Daca dupa primul an de functionare compania rula pana in 100.000 de lei (aproximativ 62.000 euro), in 2007 livrarile de mancare chinezeasca au generat peste 5,2 milioane de lei (1,5 milioane de euro).

"Pentru 2008 previzionam o crestere cu 70% a cifrei de afaceri totale, pana la pragul de 2,55 milioane de euro pe fondul cresterii numarului de clienti si al extinderii capacitatii de productie.

Foarte putini oameni mai au timp sa stea in bucatarie sa gateasca, iar noi le oferim posibilitatea sa isi foloseasca timpul pentru alte activitati", au mai spus reprezentantii Wu Xing, restaurante administrate de Sabin Cernea.

Ponderea cea mai mare a celor care apeleaza la serviciile Wu Xing o au si acum persoanele fizice cu venituri peste medie, cu varste cuprinse intre 25 si 45 de ani, "persoane deschise la nou, inclinate catre placeri culinare si care nu resping ideea incercarii unor bucatarii diferite", dupa cum explica reprezentantii operatorului de restaurante.

Portofoliul de clienti este completat insa si de numeroase companii care au ales acest serviciu pentru a oferi angajatilor un beneficiu suplimentar.

In momentul in care cererile clientilor au urmat o traiectorie ascendenta, CSC Exim '92 si-a extins portofoliul de produse cu unele traditionale romanesti.

"Am raspuns astfel unei baze de clienti latente, persoane care nu sunt tentate sau nu agreeaza preparatele cu specific etnic international, asa-zisele experimente culinare", explica ei.

Crearea lantului Hai la Masa a reprezentat 25% din cifra de afaceri a anului trecut, pondere care se va pastra si in 2008, intrucat serviciul a fost creat de la bun inceput ca element complementar segmentului de mancare chinezeasca.

In prezent CSC Exim '92 detine trei puncte de lucru in Bucuresti, administrate in nume propriu, in care se desfasoara activitatea pentru Wu Xing si Hai la Masa si o unitate francizata Wu Xing in Cluj-Napoca.

Pentru 2009, compania, care numara in prezent 180 de angajati, vizeaza deschiderea unei alte unitati proprii si a uneia in sistem de franciza intr-unul din orasele mari ale tarii, investitia in deschiderea unui restaurant de acest gen ajungand la 600.000 de euro.

In ceea ce priveste modalitatea de livrare, societatea si-a creat un parc de 33 de autovehicule si patru scutere cu care distribuie mancarea pe toata raza orasului.

Si pizzeriile si-au dezvoltat serviciul de home-delivery, care de cele mai multe ori contribuie cu mai mult de 50% la afacere.

Pizza Mania, un restaurant cu specific italian care ofera in meniu pizza, salate, paste si preparate din carne sau fructe de mare, a fost deschis in centrul Capitalei cu intentia de a dezvolta acest serviciu.

"Am deschis in martie acest restaurant, iar in prezent 70% din vanzari provin din comenzile la domiciliu. Deja ne gandim sa ne extindem cu o alta unitate incepand cu anul viitor", declara Ionut Balaciu, sef de unitate la Pizza Mania.

 


O piata buna pentru marile retele de restaurante

Nici restaurantele care detin cote de piata importante nu au trecut cu vederea o astfel de oportunitate, mai ales dupa cresterea brusca a numarului de cladiri de birouri.

"In prezent serviciul de home delivery reprezinta 15% din vanzarile totale, dar intentionam sa ajungem la 30%-40%. Pana la sfarsitul anului cu siguranta va reprezenta 25%", este de parere Catalin Mahu, proprietarul restaurantelor La Mama, pe care le administreaza prin intermediul companiei Trotter Restaurant. Compania estimeaza ca va rula anul acesta afaceri de 12 milioane de euro, cu 50% mai mari decat anul trecut.

Jucatorii din industrie spun ca piata la nivel national are acelasi trend de expansiune ca urmare a intensificarii ritmului de viata si a valorificarii timpului cat mai eficient. Mai mult de atat, cresterea puterii de cumparare a populatiei, integrarea Romaniei in piata europeana si preluarea standardelor de viata occidentale sunt factori care vor incuraja dezvoltarea continua a pietei de servicii de livrare la domiciliu.

Dragos Petrescu, proprietarul lantului de restaurante City Grill, considera ca inca nu a dezvoltat un serviciu de home delivery profesionist, ci doar pentru companiile sau clientii care locuiesc in apropierea unitatilor sale.

"Home-delivery nu se face doar achizitionand zece masini pe care sa le pui sa umble cu ciorba prin Bucuresti. Pentru servicii profesioniste trebuie sa ai o infrastructura consistenta: masini specializate cu temperaturi diferite pentru mentinerea calitatii produsului pe timpul transportului. Nu toate produsele preparate la ora 10 au acelasi gust la ora 13", explica Petrescu. Omul de afaceri este de parere ca este nevoie de o bucatarie separata, pentru ca trebuie sa fie un business diferit de cel al servirii directe.

"Avem un proiect la care lucram, dar atunci cand vom porni vom avea o unitate speciala, o hala care va face productie doar pentru home-delivery, vom avea masini speciale, bucatarii mobile. Daca este conceputa asa, divizia de home-delivery ar putea sa depaseasca cifra de afaceri a restaurantelor, iar intentia noastra este ca in viitor sa ne concentram pe companiile mari, pe centre de business, parcuri industriale, prin crearea unor bucatarii la nivel local unde vom face livrarea", incheie Petrescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO